Inlägg #1: Postat: 2003-03-16 14:42:00
|
Josefine Alvunger |
Hedersvärt. Du är modig o kommer nog få en del skäll, främst om problematik kring skuld o ansvar. Jag anser inte att alla män skall ställa sig upp o erkänna sig vara skitstövlar, och där tycker jag du gör en fantastiskt bra poäng. Det räcker med att börja reflektera, analysera o så småningom förändra. Mycket bra!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-16 15:02:00
|
Pervot |
Jag har själv varit i din situation och det var ett rent helvete. Men jag tog mig ur det med hjälp av porr och treo. Glöm inte, feminism är en sjukdom som inte bara drabbar dig, den drabbar även dina närmaste.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-16 15:03:00
|
JoeHill |
Jag kan inte ta detta på allvar då författaren helt utelämnat den genetiska aspekten av pojkars och mäns beteende.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-16 15:27:00
|
Hugo Olsson |
Det krävs rätt mycket självinsikt för att kunna tänka som du gör. De flesta Sourze-läsarna är nog för små för sånt, tyvärr... Särskilt killarna.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-16 15:49:00
|
tres |
Vissa gör vad som helst för att få flickor att gilla dem...t o m denna typ av självkastrering. Detta var en av de mest korkade artiklarna jag har läst här. Du är så hjärntvättad att man blir rädd.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-16 16:56:00
|
Anna Hahne |
Har tänkt skriva en liknande artikel själv, men med mer fakta som underbygger åsikterna. Du inser nog att du komer få en del påhopp. Modigt av dig!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-16 19:36:00
|
JoeHill |
Biologi samt gener påverkar pojkar och flickors val av färger och typ av leksak. Det är inte enbart ett inlärt socialt mönster som feminister hävdar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-16 20:36:00
|
Marie H |
Bra Robert! Du visar att du har kommit långt i din egen personliga utveckling när du kan resonera som du gör. Du ser att du är en produkt av vissa händelser i livet. Du har skaffat dig strategier för att ändra på de beteenden som är mindre gynnsamma för dig och din omgivning. Sen om detta är feminism eller psykologi spelar nog inte så stor roll.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-17 00:59:00
|
Christer H |
Förtrycks kvinnor? I Sverige idag?Jag anser inte det. Men även om man anser att "kvinnorollen" är förtryckande, så är det väl de som "skapar" och upprätthåller "rollerna", som "förtrycker"? Kvinnor har ju haft och har närmast monopol på barnafostran, och "rollskapandet", så du skuldbelägger nog lite ensidigt här Robert. Mvh CH
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-17 01:14:00
|
Robert |
Har skrivit en ny artikel, "Genvägar är senvägar", i ett desperat försök att få stopp på vetenskapsrapandet bland kommentarerna. Få se när den dyker upp. Gonatt sverige, where ever you are...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-03-17 05:06:00
|
annakarin josefsson |
sjysst.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-03-17 05:07:00
|
annakarin josefsson |
sjysst. du förtjänar cred.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-17 08:20:00
|
Jörgen |
Jag tycker att jag känner igen den här infallsvinkeln, "Eftersom jag var en skithög i tonåren så betyder det att alla andra män också var det...". Var det inte en debatt mellan ett par skribenter om det här på Sourze för något halvår sedan?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-03-17 09:32:00
|
Bzzz |
Såg Eminems "8 mile" för ett tag sedan. Där framkommer det ganska tydligt att allt som är riktigt kasst, mesigt, svagt etc får kvinnliga benämningar såsom kärring, flicka, hora. Hörde ett bråk häromdagen mellan två 8-åriga killar där den ene kallade den andre för "flicka". forts följ
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-03-17 10:25:00
|
Kent Davidsson |
Det finns mycket fakta i samhället. Gör man ett tillräckligt tendentiöst urval kan man få stöd för vilken tes som helst. Om man inte är medveten om det så är man inte skickad att göra några somhelst vettiga analyser. RS visar inga tecken på sådan medvetenhet. Tyvärr är detta ännu ett exempel i den oändliga raden där författaren silat sina intryck genom sina fördomar.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-03-17 10:37:00
|
Nartin |
Jag tog till mig din uppmaning och rannsakade mitt liv och mina handlingar. Har inte hittat något som jag borde skämmas över, som jag gjort på grund av att jag är kille. det är väl himla käckt att Robert Svensson tar avstånd från sitt gymnasie-jag, men att utifrån dessa erfarenheter dra slutsatsen att mansrollen bör förändras, är aningen förmätet.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-03-17 12:54:00
|
Kalle G |
Fortsättning på vår "diskussion" efter Annas artikel Ett problem är ju fortfarande att du definierar den "mansroll" som ni vill förändra, utifrån vad en liten minoritet av männen gör. Feminister protesterar ju också när de blir ifrågasatta utifrån vad ett fåtal feminister gör.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-03-17 14:28:00
|
Yanni |
Jag kan ge hur många exempel som helst på hur flickor/kvinnor ses som mindre värda än pojkar/män. Var det inte det det här skulle handla om? Eller menar nån att det är biologin som gör att fotbollstränaren kallar de sämsta pojkarna i laget för flickor i nedvärderande betydelse?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-03-17 17:40:00
|
PerB |
Nu har jag inte läst alla kommentarer, så ni kanske redan har diskuterat det. Det jag reagerade på i din artikel var att du lägger skulden på kvinnoförtryck på MÄN.. Jag anser att det kvinnoförtryck som finns upprätthålls av både män och kvinnor. Något som jag skulle vilja se dessutom är en analys av jämställdhet i olika generationer. Jag tror t.ex. att min generation 20-30 år är betydligt mer jämställd än mina föräldrars 40-50 år för att inte tala om deras föräldrars generation 60-80 år.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-03-17 18:23:00
|
Mira |
TACK! Vilken härligt klar, nyanserad och insiktsfull artikel. Här har vi en man som rannsakat sig själv och verkligen FÖRSTÅTT något. Härligt!
|
|