Privatiseringsbluff - känn dig blåst

Den här tråden diskuterar artikeln Privatiseringsbluff - känn dig blåst.
Inlägg #1: Postat: 2003-03-10 14:51:00
Thomas L. Aabo
Alldeles för förenklat. Du har inte riktigt förstått.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-10 14:52:00
Jon
Tror det var Proudhon 1809-65 som myntade uttrycket "konkurrensen dödar konkurrensen".
Inlägg #3: Postat: 2003-03-10 15:01:00
Mike
"I USA vill båda partierna göra livet bättre för de rikaste tio procenten av befolkningen." Vad baserar du det uttalandet på? Skulle du tycka det vore bättre att "de rikas" liv försämrades, och i så fall varför?
Inlägg #4: Postat: 2003-03-10 15:11:00
Michael Ståhlberg
Nej till oligopol. Men sådana uppstår
nog inte i en ren marknadsekonomi.
USA lär vara korporatistiskt statskapitalistiskt precis som hela
satans EU. Federala/överstatlig
bidrag till höger & vänster.
Störst problem för mig: inte en
enda privatpraktiserande doktor
i hela min rika, moderata kommun!
Sluta läsa Michael Moore: du
blir för nojig! :- Läs lewrockwell.com
i stället!
Inlägg #5: Postat: 2003-03-10 15:17:00
Erik Lindgren
Privata företag satsar även pengar på utveckling, vilket är viktigt för att hänga med i konkurrensen. Sanningen är ju den att valfriheten är större med många privata företag, än med statligt monopol. Frågan är ju vilket som är allmänhetens bästa, istället för den lovprisade individens bästa.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-10 16:24:00
Dennis
Ett företag som höjer sitt pris får inte automatiskt högre intäkt, om det höjda priset leder till att försäljningen minskar tillräckligt mycket så blir det snarare en minskad intäkt. Men det är ju sådant man känner till om uttalar sig i ämnet.
Inlägg #7: Postat: 2003-03-10 17:08:00
moa
Iden med offentlig verksamhet är ju att medborgarna kan bestämma precis hur de vill ha sin verksamhetet
Det borde ge större valfrihet än att välja mellan några privata alternativ som måste gå med vinst
Fast tyvärr tror jag inte vår demokrati fungerar fullt ut
Inlägg #8: Postat: 2003-03-10 17:18:00
daniel.
"Som socialdemokrat börjar jag känna mig blåst." - det är väl ingen nyhet - att sossar är blåsta :P
Inlägg #9: Postat: 2003-03-10 19:37:00
Stefan
Jag förundras över likheten mellan hur kommunister och marknadsliberaler resonerar. Båda systemen lovar guld och gröna skogar till alla om systemen bara tillåts tillämpas i sin RENA form. Alla tillkortakommanden förklaras med störande faktorer som måste rensas bort, sen blir allt bra. Båda systemen bygger t ex på ärlighet i hög utsträckning. Rätt kul egentligen.
Laddar...