Feminister är missfoster

Showing page 6 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #101: Postat: 2003-02-27 00:14:00
Josefine Alvunger
Fan.. jag måste försöka..q...jag börjar änteligen inse det du vänder dig emot! Du är rädd att vi skall ge 50till vardera kön, av ALLA resurser som finns. Att det är orättvist och fruktansvärt är självklart! Behöver 75av grabbarna stödundervisning skall de naturligtvis ha det. Men nu kommer vi till det stora missförståndet. Jag vill be dig läsa rent objektivt det jag skriver.
Inlägg #102: Postat: 2003-02-27 00:17:00
Forts
Om vi slutar dela in personer i två läger, kvinna och man, och istället har ett läger: människor, kan vi ge varje individ 100. Vi skall inte "ta av männen" och "ge till kvinnorna " a la Robin Hood. Det går nämligen inte, när det inte finns kvinnor el män. Det kommer finnas bärare av vagina och penis naturligvis, lika naturligt som att vissa är längre än andra, tjockare, har rött hår, olika färg på huden. Det är den feministiska utopin.
Inlägg #103: Postat: 2003-02-27 00:20:00
forts
Förtydligande: Den feministiska tanken är alltså INTE att uppnå en standardiserad människa, ett samhälle där alla är exakt likadana och till förbannelse bemöts likadant, får lika mkt pengar etc. Vi skall inte påtvingas identiteter beroend e på det vi har mellan benen när vi föds bara. Inte få ett rosa och ett blått täcke, inte "lilla söta Lisa" som aldrig vågar bli annat än liten och söt och "store tuffe Pelle" som aldrig vågar bli annat än stor och tuff.
Inlägg #104: Postat: 2003-02-27 00:26:00
forts
Lyckas vi, kommer inte 75 av "grabbarna" behöva stödundervisning. Däremot kommer ett antal individer behöva stödundervisning.
Inlägg #105: Postat: 2003-02-27 00:26:00
forts
MEN, idag är vi inte där. Idag har vi två genus konstruerat kön. Det är där feminismen blir politik, vi måste använda oss av de maktredskap som finns i samhället idag. Min dröm stråkar är att feminismen inte skall behövas. Den dagen blir fortf. människor kära,bråkar, jobbar, älskar, klär sig i kjol, sminkar sig, snickrar osv. Men INTE beroende av de könsorgan de föds med.
Inlägg #106: Postat: 2003-02-27 08:33:00
Kalle G
Men det är ju just det som är en av paradoxerna med feminismen, som jag ser det. Målet, säger ni, är att vi ska se individen och inte genus. Men varför är det då så förtvivlat viktigt att det ska vara en jämn könsfördeling överallt? Vem är det egentligen som stirrar sig blind på könet och bortser från individers olika erfarenheter?
Inlägg #107: Postat: 2003-02-27 10:12:00
Josefine till Kalle g
JA, exakt! Det är en paradox! Kommer du ihåg marxismens paradox, diktatur fram till målet, el kristendomens: slakta folk i kärlekens namn menar korståg. Feminismen inser denna paradox brukar diskuteras i termen inequality vs difference. Jämn könsfördelning handlar om politik, ett sätt att nå målet, få bukt med orättvisor idag som är uppenbara. Precis som att män inte får/vill/kan ta ut sin pappaledighet.
Inlägg #108: Postat: 2003-02-27 10:15:00
forts
Det är politiska metoder. Men glöm inte allt det andra fem, står för: anti-rasism, anti-heteronormativitet. Där är politiska medel t ex diskrimineringslag och adoption för homosexuella. Klart vi inser att det är paradoxalt, att skrika att könet inte betyder något o samtidigt att det gör det.
Inlägg #109: Postat: 2003-02-27 10:15:00
forts
Så här är det: i teorin betyder kön noll, i praktiken betyder det allt eftersom vi har en så stark könsdikotomi idag. Jag kan inte låtsas att jag inte har ett kön jag ser ut som en kvinna men det innebär inte att jag anser att de egenskaper som knyts till mitt kön är könsbundna o biologiska. Bara konstruerade.
Inlägg #110: Postat: 2003-02-27 12:31:00
Christer H
Det verkar som vi diskuterar helt olika frågor här. Varför inte döpa om din feminism till "föreningen för avskaffandet av kön"? Det är ju det den verkar handla om. Jag trodde det handlade om makt! Jag delar helt uppfattningen att diskriminering pga. ras, religion, läggning eller kön inte skall accepteras, vem gör inte det? Mvh CH
Inlägg #111: Postat: 2003-02-27 12:33:00
CH
Kan det vara så att fler och fler feminister inser att maktfrågan inte entydigt talar för deras sak längre, och därför flyttar focus till könsrollerna? Mvh CH
Inlägg #112: Postat: 2003-02-27 12:35:00
q
Får jag först bara fråga. Tycker du att vare sig korstågen eller kommunistdiktaturer har tillfört samhället någonting? Spelar det någon roll att ni har insett er paradox? Är inte paradoxen i sig ett tecken på att feminismen borde tas tillbaka till ritbordet och tänkas om?
Inlägg #113: Postat: 2003-02-27 12:37:00
q
Min fråga var avsedd till Josefine CH: Hur kommer det sig att vi alltid skickar inlägg samtidigt? :-
Inlägg #114: Postat: 2003-02-27 12:42:00
q
Min rädsla för feminismen handlar om att dess terror aldrig kommer att ta slut. Om vi antar att pojkar mognar senare av biologiska faktorer och att vi ser till individens behov. Ja då behöver kanske killar 75 av specialhjälpen. Då kommer vi få höra hur priviligierade män är som får 75 mer. För all evighet frammåt. Om och om igen. Det tar aldrig slut på gnället. Därför är feminismen en mardröm.
Inlägg #115: Postat: 2003-02-27 12:44:00
q
Ojdå, att säga "75 mer" i fallet ovan är fullständigt matematiskt fel. Men ni förstår väl vad jag menar?
Inlägg #116: Postat: 2003-02-27 13:49:00
Kalle G
Med risk att låta som en papegoja, men svar 107 var ju till mig. Men om du ni har insett paradoxen, då kanske du också inser att så många är skeptiska som jag eller rent kritiska om den valda vägen är rätt väg att gå, även om vi är överens om målet? Hur vet man när målet är nått, och kommer man verkligen att sluta särbehandla oss på då?
Inlägg #117: Postat: 2003-02-27 13:53:00
Kalle G
Och det är väl lite olyckligt att dra paralleller just till kristendom och kommunism. Båda dessa har ju försökt införa en stor lycklig värld där alla håller fred, kramas och får äta sig mätta genom att försöka slå ihjäl alla som inte höll med om att deras medel var rätt väg att nå målet...
Inlägg #118: Postat: 2003-02-27 17:28:00
Josefine Alvunger
Kalle G: *s* Ja.. den feministiska utopin är ockå en stor lycklig värld...
Kalle G o q beträffande paradox: Feminismen ligger fortf. på ritbordet. Alla läror, ismer, ideologier kämpar med paradoxer o motsägelser. Alla sossar håller inte med varandra. Kristna håller inte med varandra. kolla bara debatten om jungfrufödseln idag, el kvinnoprästdebatten, snacka om att behöva ligga på ritbordet
Inlägg #119: Postat: 2003-02-27 17:28:00
forts
Jag tycker det är ett omänskligt krav att feminismen som enda ism skall ställa upp ett totalt vattentätt såll och att alla skall hålla med om exakt allt o att alla skall anse dessa o dessa medel är korrekta. Feminismen är ett emancipatoriskt projekt.
Inlägg #120: Postat: 2003-02-27 17:29:00
forts
Min tro är inte satt i sten. Du Kalle G har som enda person hittills på denna site riktat min uppmärksamhet på en orättvisa o fråga jag tidigare missat. Det var när du skrev om att det borde vara lika olagligt att tvinga på någon ett barn, som att tvinga på någon ett samlag. Nej som nej, som du skrev. Och faktiskt... en jävligt bra parallell, jag är beredd att skriva under det lagförslaget!
Showing page 6 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...