|
Inlägg #21: Postat: 2003-02-24 18:10:00
|
|
Josefine Alvunger |
q.. vilka metoder är det du ställer dig emot? Jag är feminist. Mina metoder är bland annat att fredligt skriva mina åsikter här under mitt fullständiga namn och utan att skämmas eller vara rädd. Utöver det förkovrar jag mig i litteratur för att kunna belägga mina påståenden och åsikter.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-02-24 18:10:00
|
|
Josefine Alvunger |
Att anklaga feminister för manshatare är otroligt fegt, oöverlagt och trångsynt. Jag anser att jag uttrycker mig tydligt, koncist och logiskt korrekt. Uppenbarligen förstod du inte min fråga på korrekt svenska, synd. Jag ställde den nämligen för att jag ville föra en debatt om biologi vs konstruktivism med dig. Inte för att kasta skit eller göra mig löjlig. Trist att det är den nivån du rör dig på.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-02-24 20:39:00
|
|
Lägger mig i |
Göran Persson kallar sig faktiskt feminist svar på 13
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-02-24 21:30:00
|
|
q |
Josefine: Vad finns det att diskutera angående biologism kontra konstruktivism? Du är väl feminist så du anser dig väl redan veta sanningen? Jag har tidigare redan deklarerat min tro på att både biologiskt kön och sociala faktorer har inverkan på hur människor utformas. Du vill bara ta hänsyn till sociala faktorer. Vi är inte överrens. Finns det någonting mer att säga?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-02-24 21:52:00
|
|
q |
Du undrade visst också över vad jag inte gillar med feminismen? Er lära ska tydligen verka för jämnställdhet, men är det jämnställdhet bara på kvinnors villkor? Är det inte så att feminister konsekvent så länge jag kan minnas har sablat ner män som vill yttra sig i jämnställdhetsfrågor?
Till exempel prioriteras endast områden där kvinnor är eftersatta med motivet att "kvinnor har minst makt".
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-02-24 23:09:00
|
|
Ruskprick |
Tjaa... en kommande lag på könskvotering sätter ju tyngd på DEN tanken.... Blir en sådan lag verkligen en seger för feminismen? Blir det en seger för kvinnan, att aldrig få veta om hon fick tjänsten eller posten för sina meriters skull, eller bara för att man var TVUNGEN att följa lagen? Blir det inte blott en seger uti Pyrrus när det allt mer redan stagnerade problemet i sinom tid ändå skulle ha löst sig själv?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-02-25 10:47:00
|
|
Josefine Alvunger |
Könskvotering. Toksvårt. Naturligtvis har du rätt i att det kan bli en Pyrrusseger. Vänder man på det kan en man aldrig veta om han fick tjänsten för att han har meriterna eller könet, med tanke på att över 90på vdposter är män. Snacka om kvotering! Det är rimligt att anta att mer än ca 4 av Sveriges kvinnor har kompetens att leda ett företag.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-02-25 10:47:00
|
|
Josefine Alvunger |
Något/någon släpper inte fram dem. En lagstiftning som förbjuder inkvotering av män kanske vore nåt, för det är den formuleringen som är den korrekta. Om problemet löser sig själv? Räknar man på takten som antalet kvinnliga professorer har ökat, så är vi jämställda om ca 300 år. Så jag vet inte om det allt mer "redan stagnerade problemet" är så stagnerat.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-02-25 10:52:00
|
|
Josefine Alvunger |
q: nja, jag undrade vad det var med feminismens metoder du inte gillade. För att låta som den extrema radikalfeminist, vars fack jag redan placerats i, så använder sig feminister på intet vis av de metoder som patriarkatet använt/använder sig av. Nu anar jag förvisso att du inte anser att det existerar en patriarkal maktstruktur. Det är en förutsättning för att vara feminist.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-02-25 10:52:00
|
|
Josefine Alvunger |
Det innebär dock inte att man bortser från de maktstrukturer som råder man-man, kvinna-kvinna. Genus är en analytisk kategori som hänger samman med klass, kön och etnicitet. Det innebär alltså INTE att man anser att ALLA män har makt över ALLA kvinnor i ALLA situationer.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-02-25 11:02:00
|
|
q |
Vad menar du då med patriarkat maktstruktur? Att män i genomsnitt har det bättre? Kan man göra sådana påståenden? Att män har mer inflytande i politik och näringsliv? Finns all makt i politiken och i näringslivet?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-02-25 11:06:00
|
|
Kalle G |
Jag vet att jag kommer att bli halshuggen men... varför vill ni bara ha kvotering till glassarjobben? Det finns yrken där andelen kvinnor inte kommer att uppgå till 4 ens om 300 år, men där är det ingen som vill kvoteras in.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-02-25 11:15:00
|
|
Josefine Alvunger |
Ja. Män har i genomsnitt det bättre. Man kan göra ett sådant påstående. "Kvinnor utgör hälften av världens befolkning, utför nära två tredjedelar av det totala arbetet, tjänar en tiondel av världens inkomster och äger mindre än en hundradel av världens egendom" FN rapport 1980.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-02-25 11:17:00
|
|
Josefine Alvunger |
Kalle G. Nope, ingen halshuggning, iaf inte fr mitt håll. Jag blir nyfiken på vilka yrken du menar. Å andra sidan är det väl inte lustigt att man vill ha glassarjobb? Både män och kvinnor vill väl det? Men du menar att man skall börja med kvotering till t ex sopförare?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2003-02-25 11:29:00
|
|
q |
Josefine: Varför dra in FN och resten av världen? Om du nu bekymrar dig för kvinnornas situation i resten av världen kan du väl börja din kamp i Afrika eller något annat ställe.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2003-02-25 11:32:00
|
|
q |
Ja, det är klart att du kan göra ett sådant påstående. Men det är inte så många icke-feminister som håller med om er maktanalys. Majoriteten av uteliggare är till exempel män. Hur förklarar du det?
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2003-02-25 11:57:00
|
|
Josefine Alvunger |
Vadå varför dra in? Du frågade, jag svarade. Afrikakommentaren väljer jag att ignorera. Över till relevant kommentar: Du anser att det är en könsmässig orättvisa att män blir uteliggare och inte kvinnor o att det beror på en maktstruktur där kvinnor ligger i överläge? Det kan bero på att kvinnor har ett annat socialt nätverk som fångar upp dem.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2003-02-25 11:57:00
|
|
Josefine Alvunger |
Det kan också bero på att utslagna kvinnor prostituerar sig och därav faller in i en annan utsatt grupp. Det ställs andra krav på män än kvinnor. Män förväntas inte be om hjälp. Det kryllar av sociala orättvisor. Majoriteten i fängelse är män. Varför faller män så hårt? Bra fråga. Absolut något vi borde ta tag i. Självklart tycker jag det är för jävligt att vem som helst blir uteliggare, man som kvinna.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2003-02-25 12:07:00
|
|
q |
Jag håller absolut med dig när det gäller uteliggare. Men förstår du inte då att det kanske sticker lite i ögonen när feminister prioriterar kvinnans rätt i styrelserummet före manliga uteliggares rätt till bostad och värme? Naturligtvis ska man angripa alla problem, men feminismens prat om patriarkat gör det omöjligt att prata om de situationer där männen har det sämre. Varför ska vi då ställa upp för kvinnor?
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2003-02-25 12:14:00
|
|
q |
Dessutom kan man ifrågasätta betydelsen av att män i genomsnitt har högre i lön. För samtidigt är ju också lönespridningen större bland män. Samtidigt som möjligheterna är större för män utsätts vi okcså för en stor risk. Kan man då verkligen dra slutsatsen att män har det bättre? Vill du riskera att falla så hårt som män gör?
|
| |