|
Inlägg #81: Postat: 2003-02-26 15:20:00
|
|
q |
Ursäkta att jag tjatar om samma sak. Problemet är att jag har fått gå ifrån datorn flera gånger innan jag hunnit klart. För att dra det kort:
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2003-02-26 15:23:00
|
|
q |
Anta att vi har har två växter, en djungelväxt och en ökenväxt. Om vi nu har en lära som förespråkar att alla växter är likvärdiga och därför ska behandlas lika så planterar vi dessa växter i samma jord. Problemet är bara att det inte finns någon jord som passar för båda dessa växter samtidigt. Den ena kommer att dö oavsett vilken plats på jorden man väljer.
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2003-02-26 15:26:00
|
|
q |
Idag har vi feminismen som fanatiskt hävdar att män och kvinnor är lika. Någonting annat vill de inte veta av. Män och kvinnor ska därför bemötas lika i alla situationer. Punkt. Finns det då inte en risk att vi skapar lösningar som egentligen är sämre för båda könen?
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2003-02-26 15:28:00
|
|
q |
Nu säger jag inte att biologiska faktorer är någonting stort. Men om de finns där. Ska vi riskera våra barn på en fanatisk övertygelse om att det inte finns någon skillnad mellan män och kvinnor? Är det inte bättre att vara öppen för alla möjligheter?
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2003-02-26 15:30:00
|
|
q |
Till exempel har jag en vag föreställning om att kvinnor är i mycket större behov av att uppmärskammas och få beröm jämfört med män. Är det sant? Jag vet inte. Men mina erfarenheter har fått mig att tro det.
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2003-02-26 15:37:00
|
|
q |
Frågan är då ifall chefen ska ta hänsyn till en sån sak. Eller ska man behandla alla lika? Kan man undvika att behandla olika människor man möter olika? För oftast så är ju ett möte en dialog. Man känner hur en människa reagerar och behandlar han/hon därefter. Kan man då likt en robot tänka som att man pratar med en "standardmänniska"?
|
| |
|
Inlägg #87: Postat: 2003-02-26 16:55:00
|
|
Smartson |
Jag vill inte gärna vara den som bryter en sådan intressant diskussion vi nu är uppe i, men det känns som om inläggen börjar bli aningen långa för den här kanalen. Jag ska försöka skriva några kortfattade slutkommentarer från min sida.
|
| |
|
Inlägg #88: Postat: 2003-02-26 16:59:00
|
|
Smartson forts |
q: Det är klart att det kommer finnas de som aldrig blir nöjda. Jag köper som sagt att det finns skillnader, men problemet är att kön ofta kommer i första hand och individ i andra. Vi tror så mycket på alla dessa skillnader att de formar vårt sätt att vara och agera mot varandra, och det är något som i mina ögon främst missgynnar kvinnor men klart även män.
|
| |
|
Inlägg #89: Postat: 2003-02-26 17:00:00
|
|
Smartson forts |
q: Vi bör inte placeras i sådana begränsande fack. Jag vill se vad som händer om vi bara lite vågar trycka undan att personen som står framför oss är av ett visst kön, och således bör inneha vissa egenskaper. För det begränsar allas vår potential oj, där blev det stort...:...
|
| |
|
Inlägg #90: Postat: 2003-02-26 17:01:00
|
|
Smartson forts |
CH: Jo, jag har också sett skolexemplet ofta, men jag tycker det är bra. Blicka tillbaka på skoltiden lite och fundera. Vem fick flest frågor? Vem var "duktig" och vem var "tuff"? För vilka sågs det normalt att skrika och störa, och för vilka sågs det som oförståeligt?
|
| |
|
Inlägg #91: Postat: 2003-02-26 17:02:00
|
|
Smartson forts |
Vi har också svart på vitt att pojkar får 80 av alla resurser för specialundervisning på låg- och mellanstadiet, och att ca 70 av alla chefer för skola och utbildning är män "Fittstim". Samt att vuxna tenderar att ställa högre krav på flickorna kanske detta kan förklara betygen. Men jag undrar om jag inte hellre går ut skolan med självförtroende och en framåt-attityd, än med höga betyg och en känsla av osäkerhet och underskattande av min egen förmåga gäller självfallet inte alla.
|
| |
|
Inlägg #92: Postat: 2003-02-26 17:03:00
|
|
Smartson |
Tack för en bra diskussion!
|
| |
|
Inlägg #93: Postat: 2003-02-26 17:22:00
|
|
Kalle G |
Om det nu är sant som vissa påstår, att pojkar utvecklas långsammare än flickor upp till 10? års ålder, så kanske det är så att BEHOVET av specialundervisning är större?
|
| |
|
Inlägg #94: Postat: 2003-02-26 17:30:00
|
|
q |
Tack själv för en bra diskussion. Som sagt har jag inte utvecklat klar den här tanken än. Ur en aspekt säger vi samma sak. Jag vill också se till individ. Men jag är rädd att feministernas snack om att alla är lika kommer att förstöra den möjligheten.
|
| |
|
Inlägg #95: Postat: 2003-02-26 17:31:00
|
|
q |
Kalle G: Bra synpunkt! Det också häri jag ser den djupa orättvisan i feminismen. Om nu unga pojkar skulle ha ett större behov av specialhjälp. Ska man då offra dessa i jämnställdhetens namn? Bara för en princip? Bara för att en procentsiffra ska landa på 50? Jag tycker att det är så orättvist och fel som det kan bli.
|
| |
|
Inlägg #96: Postat: 2003-02-26 17:36:00
|
|
q |
Men du har rätt i att det här diskussionsforumet inte är rätt ställe. Jag sitter just nu och spånar på några artiklar. Så om något år kanske jag börjar publicera artiklar själv. Då ska bilan falla över feminismen :-. I min artikelserie ska jag starkt gå till angrepp mot alla vanföreställningar som feministerna sprider.
|
| |
|
Inlägg #97: Postat: 2003-02-26 19:05:00
|
|
Christer H |
inte mycket självförtroende kvar när tjejerna tog platserna på högskolan, och ..... verkstadsjobbet rationaliserades bort, snart är jag utstämplad... suck, ingen kvinna vill ha en sån looser som jag. Tur att jag har spriten... Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #98: Postat: 2003-02-26 19:31:00
|
|
Christer H |
Smartson redovisar gamla siffror. Jag kollade med skolledarförbundet om könsfördelningen. 1996 var 55 av sveriges rektorer kvinnor! Hur kan då 70 vara män? Att pojkarna får merparten av specialundervisningen och ÄNDÅ får lägre betyg, visar ju bara än tydligare hur dåligt skolan tar hand om våra pojkar. Skulle det vara ett argument för att flickor förfördelas?? Jag fattar inte din logik? Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #99: Postat: 2003-02-26 22:06:00
|
|
q |
Ang Svar 97: Varan detta plötsliga missmod Christer? Vi som nästan har sprängt hundragränsen för antalet svar på ett inlägg. Det gäller att se frammåt! Tycker du att graven är för djup, nåvälan så ta dig då en sup, ta dig sen dito en dito två ... :-.
|
| |
|
Inlägg #100: Postat: 2003-02-26 23:12:00
|
|
Christer H |
Det var inte jag! Det var en av Smartsons självsäkra grabbar som gick ut gymnasiet utan betyg. Gick inte så bra för honom tydligen... Jag ser alltid framåt. Mvh CH
|
| |