Feminister är missfoster

Showing page 4 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #61: Postat: 2003-02-25 23:41:00
Christer H
Den viktigaste maktfaktorn ur dessa aspekter är kvinnans obs! detta gäller i alla förhållanden där män och kvinnor möts, makt över reproduktionen. Detta livets viktigaste fråga och mål ligger ytterst helt i händerna på varje kvinna, och inte hos någon man! Detta faktum förringas eller förnekas helt bland feminister. F. är ingen sanning, ingen vetenskap, utan förlegad ideologi. Mvh CH
Inlägg #62: Postat: 2003-02-25 23:48:00
CH rättelse svar 59
Feminism förutsätter att män gynnas på kvinnors bekostnad... är en bättre formulering. Men ni fattade nog vad jag menar ändå. Mvh CH
Inlägg #63: Postat: 2003-02-26 00:03:00
q
Tack Christer. Det är också vad jag menar. Om vi diskuterar makt så går det inte att bortse ifrån sociala maktfaktorer när det passar. Man måste se till helheten. För ser man till helheten så inser man att män och kvinnor är ungefär jämnbördiga. Kampen för jämnställdhet handlar därför om att fördela makten annorlunda. Altså inte om att ge mer makt till kvinnorna.
Inlägg #64: Postat: 2003-02-26 08:01:00
Smartson
CH: Bra poäng, men jag håller inte riktigt med. Om jag får återgå till mina listor över könsknutna orättvisor handlar det om att ta bort poster i bägge listorna där jag ännu menar att kvinnornas är bra mycket längre, och därför behövs feminism. Vad händer när listorna är tomma ah, den dagen?
Inlägg #65: Postat: 2003-02-26 08:02:00
Smartson forts.
Då bedöms alla utifrån individen, och inte utifrån kön som ofta är den första "sorteringen" idag. Vacker bild, men det är väl det det handlar om? Det är inte att könen ska ha olika maktvapen, och att dessa ska vara jämt fördelade då är det ju ständigt krig, utan att människor inte ska behöva bedömas utifrån vilket kön de råkat få. Kvinnor som män.
Inlägg #66: Postat: 2003-02-26 08:20:00
Smartson
q: Jo, jag kan också köpa att det finns vissa biologiska skillnader, men vad jag är ute efter är vad de har för betydelse. Vänsterhänta har kanske också vissa egenskaper som skiljer från högerhänta, men det är ingen som gör någon större sak av det. Precis som du säger har biologi mycket lite med att göra med hur vi blir som människor, så varför blir det i samhället så viktigt att göra en tydlig indelning i kvinnor och män?
Inlägg #67: Postat: 2003-02-26 10:46:00
q
Hur är det man brukar säga. Även en fjärils vingslag kan orsaka en orkan. Tänk om det är just unga killars och tjejers olika biologiska mognadsprocess som redan tidigt indelar män och kvinnor i två grupper. Kvinnor lär sig att se ner på män. Män lär sig att hålla kvinnor på avstånd. Tänk om det skulle vara så? Hur gör du då för att uppnå din jämnställdhet?
Inlägg #68: Postat: 2003-02-26 10:49:00
Christer h
Jag fattar inte detta enorma behov feminister har av att inte bli uppfattade som kvinnor? Är det den traditionella "patriarkala" nedvärderingen som spökar, även här, hos dagens feminister? Vi är sexuella varelser, det kommer vi aldrig ifrån. Vi är skapta som män och kvinnor, och dras till varann. Därför kommer vi alltid att notera kön som primär egenskap. Inget fel i det! Mvh CH
Inlägg #69: Postat: 2003-02-26 10:54:00
q
Om vi antar att det är så så har du två val. Antingen så väljer du att bortse ifrån kön och behandlar killar och tjejer precis lika. Men då riskerar du att killar och tjejer grupperar in sig. Ett annat tänkbart alternativ är att särbehandla pojkar som får börja i skolan ett år senare än flickor. Även om du lyckas uppnå ett homogent samhälle har du förlorat ändå eftersom du brutit mot dina heliga feministregler som säger att man inte får bemöta människor olika efter kön.
Inlägg #70: Postat: 2003-02-26 10:55:00
q
Du förlorar i båda fallen. Du kan inte vinna. Du har en ideologi som gör att du alltid kommer att förlora. Alla kommer att förlora. Det bevisar bara att man inte kan bygga med raka plankor på ett vågigt underlag.
Inlägg #71: Postat: 2003-02-26 11:00:00
Christer H
Orättvisor och diskriminering däremot skall vi bekämpa och eliminera. Vissa orättvisor mellan individer har vi valt att acceptera pga det ekonomiska system vi har. Men total konsensus finns om att orättvisor pga kön inte accepteras. Därför har vi jämställdhetslagar osv. Ideologisk feminism leder bara till motsättningar, och blir därför kontraproduktiv i jämställdhetskampen. Mvh CH
Inlägg #72: Postat: 2003-02-26 11:00:00
q
Det är därför jag också menar att feministernas fanatiska och nästan hysteriska anti-biologism är farlig. Kanske handlar inte rättvisa om att behandla alla lika. Kanske handlar rättvisa om att se till människors olika behov lika mycket. Och om behoven delvis är kopplade till kön så är det vår förbannade skyldighet att särbehandla!
Inlägg #73: Postat: 2003-02-26 11:02:00
q
Hehe, våra inlägg blev visst lite sammanflätade. Mina tre föregående inlägg är tänkta att hänga ihop.
Inlägg #74: Postat: 2003-02-26 11:06:00
Christer H
Ursäkta att jag fullföljer mina spår och inte deltar i ert "bioligistsnack". Mitt svar.68 säger väl en del om var jag står i den frågan. Det finns ingen anledning att överdriva skillnader mellan könen. Men de som finns skall inte innebära diskriminering, åt nåt håll. Mvh CH
Inlägg #75: Postat: 2003-02-26 12:44:00
Smartson
q: Det framstår snarare som om du är rädd för vad som skulle kunna hända om man vågade ändra den struktur som finns idag. Det är vår förbannade skyldighet att särbehandla? Vadå, att fortsätta låta lärarna ge pojkar dubbelt så mycket uppmärksamhet, att flickorna ska vara "duktiga" och hjälpa till att hålla ordning på dem när de är stökiga, att uppmuntra gå-påighet hos killar och tålamod hos tjejer?
Inlägg #76: Postat: 2003-02-26 12:45:00
Smartson forts.
"Tänk dig" kör du mycket med. Tänk dig om vi vågade ändra på ovanstående istället. Det skulle väl vara intressant? Då skulle vi verkligen se vad som är biologi och vad som är social konstruktion.
Inlägg #77: Postat: 2003-02-26 12:52:00
q
naturligtvis är jag för att man undersöker vart gänser finns. Jag är självklart för att tjejer ska få lika mycket uppmärksamhet etc. Låt oss ta reda på hur jämnställt samhället kan bli. Problemet är bara att feministerna inte kommer att nöja sig ens när vi bara har små skillnader mellan könen. Feministerna vill att könen ska vara identiska samtidigt som man inte särbehandlar. För mig ser det ut som en omöjlig ekvation.
Inlägg #78: Postat: 2003-02-26 12:52:00
Christer H
Förvånande att feminister fortsätter att tjata om hur mycket "uppmärksamhet" pojkar får i skolan. När det väsentliga är vad man lär sig, och vilka betyg man får. Flickor får högre och högre betyg för varje år, jämfört pojkar. Där har vi den största orättvisan! Högskolestudier blir därför mer och mer en kvinnlig angelägenhet. Vad anser Smartson om det? Mvh CH
Inlägg #79: Postat: 2003-02-26 12:56:00
CH
Ursäkta igen, q att jag interfererar i er arv&miljö-diskussion. Själv finner jag det lite tröstlöst att valsa den igen. Vi vet tyvärr för lite, det blir bara tro mot tro. Att flickor är skolans vinnare idag, det har vi däremot svart på vitt på. Mvh CH
Inlägg #80: Postat: 2003-02-26 15:10:00
Christer H
Jag läser en hel del feministisk "forskning". Oftast refererat i KvT och Genus, men ibland också hela texter/böcker. Tyvärr kan jag gång på gång konstatera hur verkligheten anpassas till att passa de egna grundantagandena. Det är inte vetenskap för mig. Tex repeteras ovannämnda "sanning" om pojkars platstagande. Flickors högre betyg, vilket borde vara välkänt för den som forskar i skolan, nämns aldrig! CH
Showing page 4 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...