|
Inlägg #41: Postat: 2003-02-25 12:29:00
|
|
Josefine Alvunger |
Varför ni skall ställa upp för kvinnor? Nog ligger det i allas intresse att kvinnor inte misshandlas, våldtas och mördas?Fäder, pojkvänner, bröder till kvinnor som utsätts tycker väl också att det är fruktansvärt?
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2003-02-25 12:29:00
|
|
J |
På en prioriteringslista ligger givetvis sådana dåd före att kvinnor får styrelseposter. Det är faktiskt inte så att det sitter ett gäng snikna kvinnor o gnäller o vill ha mer pengar. Det handlar om objektifierade, sexualiserade och nedvärderade kvinnor som i första hand vill upphöjas till att få vara människor.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2003-02-25 12:33:00
|
|
Josefine Alvunger |
Om jag vill riskera att falla så hårt som män gör? Du menar hur? När män slås ut och blir hemlösa, kriminella etc? Självklart utsätts män för risker, rån o misshandel, slagsmål som kan leda till mord. Vet du vart den farligaste platsen för en kvinna är? Dvs där risken är störst att utsättas för brott Det är i hennes egna hem. Snacka risk.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2003-02-25 15:23:00
|
|
q |
Josefine: Jasså? Vill du att jag ska bry mig om er? Jag tycker att feministerna genom sitt själviska och hänsynslösa beteende förtjänar en fribiljett rakt ner i helvetet. Ni kan ju återkomma den dag ni förstår att jämnställdhet måste handla om båda könen.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2003-02-25 15:28:00
|
|
q |
J: Jag ser bara kvinnor som objektifierar sig sjävla. Kvinnor vill ju vara vackrast ellerhur? Kvinnor gör ett tydligt val när de bejakar skönhetsidealen. Därför förtjänar de också sitt öde. Så du menar altså att kvinnor är människor? Jag trodde att de var någonting annat.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2003-02-25 17:05:00
|
|
Smartson |
q, du ska nog läsa på lite innan du kommer med ett uttalande som: "...den dag ni förstår att jämställdhet måste handla om båda könen." Men här är den enkla verkligheten: Klart som tusan att vi män har hur mycket fördelar som helst i samhället som det ser ut.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2003-02-25 17:06:00
|
|
Smartson forts. |
Om feminismen kan föra kvinnor bara i närheten vore det jubel och klang. Egentligen är det samma mål du och feministerna strävar efter: feminism borde inte finnas. Men den finns idag för att den behövs. När balans är uppnådd kommer den inte behövas längre, så hjälp till att nå dit istället så blir du av med feminismen snabbare.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2003-02-25 18:22:00
|
|
q |
Smartson: Nä, det är inte alls "klart som tusan" att kvinnors situation generellt sett är sämmre. Jag har tidigare nämnt att bland samhällets största förlorare finns flest män kriminella och hemlösa. Men ta även det stora faderskapssveket. 10 av alla pappor i det här landet är inte biologisk pappa till "sitt barn". Tänk dig det. Vart tionde pappa lever som försörjningsslav åt någon annans barn. Det är ett bedrägeri av astronomiska dimensioner som enbart drabbar män.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2003-02-25 18:45:00
|
|
q |
Dessutom tror jag att det kan finnas svårgreppbara biologiska skillnader mellan könen som gör millimeterrättvisa mycket svår att uppnå när det gäller lön etc. För hur definierar man rättvisa mellan människor som är olika? Om det till exempel visar sig att det finns biologiska orsaker till varför det finns fler manliga genier än kvinnliga. Eller om det omvända gäller. Ska vi då börja tillsätta proffesorer på politisk basis?
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2003-02-25 20:06:00
|
|
Marcus P |
Ungefär som om professurer inte tillsattes på politisk basis idag.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2003-02-25 20:09:00
|
|
Marcus P |
Svar till Kalle G: Anledningen till att det är "glassarjobben" som "kräver" positiv särbehandling är att dessa jobb innebär en hel del makt. Det har ingen betydelse för maktstrukturerna i samhället om sopåkarna eller undersköterskorna är kvinnor eller män - vilket fallet är för t.ex. näringslivets toppchefer eller för den delen statliga generaldirektörer.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2003-02-25 20:11:00
|
|
Marcus P |
För mig som feminist och man är det självklart att den maktstruktur som kallas patriarkalisk även "förtrycker" män. Genom att hänvisa kvinnor och män till olika delar av samhällslivet beroende på kön, har man jävlats med alla som inte passar in i den mallen.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2003-02-25 20:14:00
|
|
Marcus P |
Och den manliga normen är inte bara manlig, utan väldigt snävt definierad. De allra flesta män passar inte in i den manliga normen, vilket gör att många män mår dåligt. De är ungefär som fyrkanter som pressas in i runda hål. Och sen kommer nån och har mage att påstå att det är de som är förtryckarna! Klart de blir förbannade. Tyvärr riktas många feministers ilska inte mot strukturerna utan mot enskilda män - som inte är medansvariga annat än att de ofta inte ens vet vad det är fråga om.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2003-02-25 20:16:00
|
|
Marcus P |
...vilket i sin tur skapar en del frustration hos männen ifråga. Till slut får vi nån sorts kamp mellan könen. Och vad tjänar nu det till? Tja, inte fan blir det jämställdhet av det i alla fall.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2003-02-25 21:19:00
|
|
Smartson |
q: Som tidigare nämnts också, finns det klart förlorare bland båda könen, och i vissa fall är det ena eller det andra könet dominerande. Men om vi skulle börja rabbla enskilda exempel skulle listan med "orättvisor mot män" ta slut bra mycket tidigare än motsvarande för kvinnor. Det är här obalansen ligger, men det handlar inte om att göra männens lista lika lång, utan att ta bort punkter från båda. Och behovet är störst på kvinnolistan.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2003-02-25 21:21:00
|
|
Smartson forts. |
Men jag förstår inte riktigt vad du menar med dessa biologiska skillnader. Vad har det för betydelse, och vad är din poäng? Ingen har väl presenterat något som säger att män är mer sannolika genier än kvinnor, så varför ser det ut som det gör idag? Det är något annat som hindrat jämställdheten, inte biologi.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2003-02-25 22:05:00
|
|
q |
Smartson: Det är just det som är poängen, att vi måste beta av båda listorna med orättvisor. Samtidigt. För övrigt tror jag inte alls på att listan över manliga orättvisor är mindre. Det har bara varit väldigt tabubelagt att prata om den. Men notera också att jag inte tänker ta ett enda steg längre på den nuvarande linjen innan kvinnor och feminister visar att de också är beredda att ge.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2003-02-25 22:10:00
|
|
q |
Innan någon tror någonting annat: Som jag tidigare sagt så tror jag bara att biologi har en begränsad inverkan över hur vi formas. Liten men inte obetydlig. Skillnader mellan individer kan variera så kraftigt att endast om man tittar på en större population kan man märka biologiska skillnader mellan kön. Ett exempel är att män utvecklas senare och därför är sämre i lågstadiet...
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2003-02-25 23:14:00
|
|
Christer H |
MP har rätt i att feministers kamp ofta skapar frustration hos män, och leder till könskrig som inte gagnar någon. Utom de som profiterar på just detta! Men det han kallar feminism är jämställdhet och det är nåt helt annat. Feminism förutsätter att kvinnor missgynnas på mäns bekostnad. Precis som smartson tydligt markerar. En ändring på detta innebär oundvikligt att män förlorar makt och fördelar....
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2003-02-25 23:27:00
|
|
CH forts. |
Och det är ok om makten är orättvist fördelad. Men, om nu feministernas utgångspunkter, i Sverige, idag, inte är riktiga? Om det i själva verket är så, som de flesta män instinktivt känner, att kvinnor har en avsevärd makt. En makt över andra områden än männens förvisso, men ändå makt som väl kan balansera mäns högre löner och större muskelmassa. Då faller hela det nutida feministiska bygget, och de frustrerade männen har all rätt att vara frustrerade. Mvh CH
|
| |