|
Inlägg #1: Postat: 2003-02-24 13:49:00
|
|
q |
Däremot så tror jag att det kan finnas små biologiska skillnader som visar sig först när man tittar på den stora gruppen. Med den synen är det inget konstigt med att kvinnor i medeltal har någon ynka procent lägre i lön. Det kan till exempel bero på att män har en mer tävlingsinriktad mentalitet i genomsnitt. Det är heller ingenting konstigt ifall män har någon procent sämmre betyg i skolan då killar mognar senare etc. Jag tror altså att vi är olika biologiskt men inte så mycket.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-24 13:55:00
|
|
q |
Att feminister är missfoster är jag dock beredd att skriva under på. Om nu feministerna tror att vi kan uppnå ett millimeterrättvist samhälle så kan vi ju börja med den uppenbara orättvisan att kvinnor har en livmoder och i mycket högre grad är garanterad en avkomma jämfört med männen. Jag tycker att feministerna kan börja sin kamp för millimeterrättvisa med att underkasta sig operationskniven och snitta bort sitt medfödda övertag. Det finns säkert läkare som är mycket bra på sånt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-24 13:56:00
|
|
Josefine Alvunger |
Intressant o. kul att få en motivering fr. en "antifeminist". Dock önskar jag att folk kunde se skillnad mellan orsak och verkan. Beror skillnader på hur vi tolkar biologin, eller tolkar vi biologin efter skillnader vi konstruerat?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-24 14:29:00
|
|
Q |
Kan bara konstatera att Josefine inte nöjde sig med den första "stora" drapan, hon fortsätter med fiktiva inlägg! För det är väl påhittade sådana, det kan väl inte finnas puckon som han ovan på riktigt, eller ?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-24 14:34:00
|
|
Kalle G |
Du menar åsikter som "att vissa kvinnors kompetens kan vara många gånger högre än kompetensen hos vissa män."? Nä, SÅNA puckon kan det ju inte finnas på riktigt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-24 14:38:00
|
|
q |
Jag förstår inte riktigt frågan. Enligt "halv-biologismen" som jag företräder beror människors egenskaper på både arv och miljö. Det går inte att helt att bortse ifrån något av dessa. Till exempel tror jag att mäns medfödda, i genomsnitt högre testosteronhalt gör män i genomsnitt mer aggressiva. En man med medfödd hög testosteronhalt kan t.ex. inte uppfostras till att bli mindre aggresiv, men däremot kan man lära mannen att kontrollera sina aggressioner och använda dem på ett positivt sätt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-24 14:39:00
|
|
q |
Notera: q och Q är inte samma person.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-02-24 14:41:00
|
|
q |
Q: Jag är inte den som ska avgöra om jag är ett PUCKO. Men jag är inte samma person som Josefine och jag finns på riktigt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-02-24 14:56:00
|
|
Q |
Ok - Nytt försök. Tar det lååångsamt den här gången: Att börja gnälla över feminister utan att ens försöka definiera vad det är man nu syftar på när man skriver Feminster är - korkat. Att sen fortsätta med anti-feminster är om möjligt - ännu mer korkat. Att sen trumfa det hela med att mannen som norm som kvinnan som en defekt "nästan man" är om möjligt, hör å häpna: yttermera korkat.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-02-24 15:30:00
|
|
q |
1: Med feminist menar jag samtliga i sverige som kallar sig feminist. 2: "Fortsätta med antifeminism"? vad betyder det? Jag har bara sagt att jag betraktar mig själv som antifeminist. 3: Mannen som norm? Har jag sagt det? Vart har du fått det ifrån? Läs vad jag skriver lite mer noggrant istället.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-02-24 15:48:00
|
|
q |
Dessutom tycker jag inte att du ska använda ord som du inte förstår vad de betyder. Kan du förklara för mig vad ordet "norm" betyder. Försök sen med att förklara vad du menar med "mannen som norm". Att mannen är mer "normal" än kvinnan? Vad fan ska det betyda? :-. Jag skrattar åt dina feministisk-inspirerade sätt skapa löjliga ordlekar istället för att prata om de verkliga problemen.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-02-24 16:05:00
|
|
q |
Där har vi kanske också en möjlig medfödd skillnad. Jag har märkt att vissa kvinnor uttrycker sig luddigare och mindre korrekt än vad män gör. Vad menas t.ex. med påståendet: "Beror skillnader på hur vi tolkar biologin, eller tolkar vi biologin efter skillnader vi konstruerat?". Vad menas egentligen? En faktisk skillnad kan väl inte bero på hur någonting tolkas? Det är inte ens en korrekt formulerad fråga.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-02-24 16:46:00
|
|
Q |
1: "Alla som kallar sig feminst" - snälla Vakna. Nuförtiden kallar sig ALLA för feminister. Ja kanske inte Göran Persson - ännu, men många är det och urvattnat är det. Är feminister samma "skrot o korn" nu som för 30 år sen? Kan du verkligen på fullt allvar mena detta? Gör du det inte liiite vääl enkelt för dig själv? 2: Antifemism – Börjar med att svepande skälla på feminister, fortsätter med dess ”atites”, fortfarande utan att bemöda dig med att formulera vad du alls syftar på.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-02-24 16:53:00
|
|
Q |
3: Kan det verkligen vara så illa att karln inte fattar sin egen belägenhet, att han sitter på sin lilla gren där "von oben" och minsann tycker flickungarn visst kan uppmuntras till att bli både det ena och det andra, i vissa fall kan de tillochmed bli minst lika duttiga som männen - som männen redan är alltså. För mannnen är normen, mannen har tolkningsföreträde, mannen bestämmer vad som är relevant och vad som inte är det. Svårt va?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-02-24 16:55:00
|
|
q |
Okej, tydligen måste jag förklara ett och annat för dig. Jag har aldrig påstått att jag är för feminismens antites. Jag är bara emot feministerna som grupp eftersom jag inte gillar deras metoder. För att du ska förstå: Bara för att man är mot nazismen betyder det inte att man är för fri invandring. Ok?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-02-24 16:57:00
|
|
q |
Anti-feminister är altså FÖR ett jämnställt samhälle. Men vi är mot feministerna eftersom vi tycker att de genom sitt manshat bara förstör alla möjligheter till ett jämnställt samhälle. Fattar du?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-02-24 16:59:00
|
|
q |
Återigen: Jag har aldrig påstått att Josefine Alvungers dåligt formulerade fråga skulle bevisa någonting om kvinnor. Jag stälde mig bara lite undrande. För övrigt är det inte min uppgift att bevisa att kvinnor kan prata TYDLIGT, KONCIST och LOGISKT KORREKT. Det får de göra själva.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-02-24 17:08:00
|
|
q |
Dessutom får du ge dig med det där löjliga snacket om "norm". Jag vet bara en sak och det är att jag kommer att förbehhålla mig rätten att bedömma andra precis på vilket sätt jag vill.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-02-24 17:21:00
|
|
Q |
Ja egentligen skulle jag väl inte, men kan låta det bero. Det gäller "lillskitens" sista inlägg, Den om att män minsann förmår formulera sig stringent i avsevärt högre grad än vad kvinnor mäktar: Är det någon som förstår vad han pratar om? Låt vara han för det är väl en kille - stackarn?, inte förstår ord som prejudikat, tolkningsföreträde eller ens rasbiologi; OK - alla kan inte förväntas se längre än näsan räcker, men är detta något att fröjdas åt?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-02-24 17:59:00
|
|
q |
Hehehe, där blev du allt lite retad va? Tänk att det väcker sådana känslor att ens antyda att kvinnor och män skulle kunna fungera på olika sätt i vissa avseenden :-. I rest my case.
|
| |