Vem vill ha alkoholreklam?

Den här tråden diskuterar artikeln Vem vill ha alkoholreklam?.
Inlägg #1: Postat: 2003-02-07 13:55:00
Jesper N
Med en sådan vän som staten som beskyddare behöver man inte sådana fiender som spritförsäljare...
Inlägg #2: Postat: 2003-02-07 14:12:00
Thomas L. Aabo
Myten om den svenska modellens överlägsenhet mässas åter. Sverige är bäst, basta! säger de
Inlägg #3: Postat: 2003-02-07 14:43:00
Thomas L. Aabo
"...vi i Sverige länge har ansett oss veta att reklamens syfte är att öka försäljningen...". Ja och nej. Du ska välja Volvo i s t ä l l e t för Saab. Alltså flytta marknadsandelar.
Inlägg #4: Postat: 2003-02-07 14:45:00
Thomas L. Aabo
"...Jag tycker det är viktigt att tydliggöra att det inte finns någon större folklig påtryckning i denna fråga..." Que?!
Inlägg #5: Postat: 2003-02-07 15:08:00
Jan E
Varor som det är tillåtet att sälja måste man också kunna göra reklam för, under förutsättning att reklamen inte riktas till barn och ungdomar. Och effekten av reklamen kommer snarare att bli omfördelning av marknadsandelar än ökad försäljning. Dessutom är det inte nån större alkoholpolitisk skillnad mellan den vin- och spritinformation som sedan länge finns i t ex dagstidningarna och vin- och spritreklam.
Inlägg #6: Postat: 2003-02-07 15:23:00
Erik Lindgren
Det är förjävligt att alkoholpolitiken liberaliserats. Det här kommer bara innebära fler alkoholskador, mer beroende, fler dödsfall, fler våldtäkter, mer våld, osv. I Sverige idag finns en mix av vår och södra Europas alkokultur. Man dricker lite men ofta till vardagsderas, och råsuper när det är fest vår. Detta tack vare den underbara liberaliseringen. Leve alkoholismen och skrumplevern!
Inlägg #7: Postat: 2003-02-07 17:05:00
Ramona Danlen del 1
Hej Sofia, din ståndpunkt att helt avstå från alkohol respekterar jag men att slåss för en instängd, statligt bevakad alkoholpolitik har inte gjort att alkoholismen upphörde.
Jag tror att det är livsavgörande att kunskapen om alkohol och dess verkningar kommer in så tidigt som möjligt för barnen och då gäller skolan som utbildare.
Inlägg #8: Postat: 2003-02-07 17:09:00
Ramona Danlen Del 2
För där och ingen annanstans kan det formas och böjas. För om ingen utbildning ges värd namnet blir det som det alltid varit ett hejdlöst supande när Sveriges gränser lämnas för sydligare breddgrader.
Jag reste första gången ensam på solsemester 1974 till Rhodos.
Club 33 hette det på den tiden med Vingresor.Gissa om många var redlösa! Själv blev jag lärd hur man dricker hemifrån för på min tid fanns ingen undervisning av sådant vare sig tobak eller sprit.
Inlägg #9: Postat: 2003-02-07 17:12:00
Ramona Danlen Del 3
men att försöka förbjuda reklamen tycker jag inte är fel eftersom det ger tillbaka stora pengar från t.ex Absolut Vodka som idagens läge produceras i Sverige men satsar miljoner på reklam i framförallt U.S.A och pengar för riktig missbruksvård behövs härhemma!
Inlägg #10: Postat: 2003-02-07 19:29:00
Mike
Hej Sofia! Handen på hjärtat! Finns det nte viktigare saker att oroa sig för? Vem vill ha spritreklam frågar du? Frågan borde väl vara "vem bryr sig"? Utom de som vill göra karriär i IOGT-NTO vill säga.
Inlägg #11: Postat: 2003-02-08 18:47:00
Mikael Andersson
Reklam och konsumtion hör starkt ihop.
Men det är skillnad mellan att göra reklam av rödvin som i danska dagstidningar läser ofta danska Politiken på stadsbiblioteket här i Göteborg och reklam för starksprit.
Inlägg #12: Postat: 2003-02-09 15:36:00
Tom
Många uppskattar nog det som reklampengar finansierar och subventionerar nämligen tv, radio, tidningar, sport, kultur, underhållning, etc.
Inlägg #13: Postat: 2003-02-09 15:46:00
Tom
Reklam syftar främst till att stärka varumärken och öka marknadsandelar, men visst finns det andra effekter av reklamen. Alkoholen kan ta marknadsandelar från illegal sprit, narkotika, tobak, mat, datorer eller vilka varor och tjänster som helst. Folk har begränsade inkomster att fördela, men i första hand kommer man att välja de marknadsförda märkena istället för deras närmaste konkurrenter inklusive hembränd sprit.
Laddar...