Hellre Pippi Långstrump än stringtrosor

Den här tråden diskuterar artikeln Hellre Pippi Långstrump än stringtrosor.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-02-06 16:40:00
sten
Det du såg från England är redan här. Se "modeindustrin-pedofilindustrin" som jag skrev 1 november, den togs också in i DN
Inlägg #2: Postat: 2003-02-06 16:55:00
ki_tano
i japan ska det tydligen finnas en
"hello kitty"-dildo men den är nog till för samma målgrupp som gillar alfons-tröjor...
Inlägg #3: Postat: 2003-02-06 18:02:00
Christer H
Det är väl föräldrarna som köper kläder till, och ansvarar för sina barn. Så ansvaret ligger huvudsakligen där. Men vad är en urringning på en åttaåring? Där finns väl inget att se? Och BH?? Varför bär alla vuxna kvinnor dessa dyra, onödigaför det mesta, svettiga och stålskodda eländen?? Barn tar efter vuxna, så har de alltid gjort. Mvh CH
Inlägg #4: Postat: 2003-02-06 19:38:00
Anders Lagheim
Ja, Eva, jag kan inte annat än hålla med dig. Ungdomar- barn snarare i detta fall- tar efter vuxna på ett sätt som aldrig tidigare; de leker inte längre vuxna, i deras egna ögon är de redan vuxna. Samtidigt klamrar sig 30-, 40- 50 t o m 60-åringar kvar vid sin tonårstid så länge som möjligt. Att vara ung är det enda som räknas i vårt samhälle idag.

forts.
Inlägg #5: Postat: 2003-02-06 19:41:00
Erik Lindgren
Vaddå? Jag tycker åttaåringar är jättesexiga...inte. Men barn ar efter vuxna, och det har på senare år gått överstyr. Det är därför alkohol kryper längre ner i åldrarna, droger också. Sex är ju en del av vuxenlivet, alltså hänger det med också. Och eftersom dagens samhälle är JÄVLIGT sexfixerat så var väl utvecklingen inte så oväntad. Men visst är det för jävligt. Min penis avlider varje gång den sniffar en åttaring i sting och fjortsminkning.
Inlägg #6: Postat: 2003-02-06 19:44:00
Anders Lagheim
forts.
Att säga att barn ska vara barn så länge som möjligt tror jag dock är att förenkla det hela något. Barn har alltid velat vara som vuxna; som bekant gör de ju inte som vi säger utan som vi gör!
Men idag talar vi om för dem hur de ska göra, hur de ska vara...och visar det samtidigt genom att vara precis likadana själva-tonåringar. Scenen du beskrev med den förtjusta mamman som såg åttaåriga dottern prova en top är mycket belysande.
forts.
Inlägg #7: Postat: 2003-02-06 19:49:00
Anders Lagheim
forts.
Genom media, tidningar, TV, nätet och alla andra möjliga kanaler bombarderas och passiviseras barnen till lydig tonårsdockor, och de vuxna jamsar med.
forts.
Inlägg #8: Postat: 2003-02-06 19:50:00
Anders Lagheim
forts.Man kan se detta som ett tecken på den masskultur vi framodlat, vilken värdesätter passivt insupande framför aktivt deltagande, dokusåpa framför debatt och forum, tv:n framför tidningen. Detta märks inte minst bland barn/ungdomar i skolan.

Nej, jag säger, ge barnen åter sitt fria tänkande, sin lust och kreativitet! Sin fantasi! Då och först då får vi se barn som leker vuxna igen och inte spelar tonåringar.
Inlägg #9: Postat: 2003-02-06 20:33:00
Mimmi Linden
jag upplevde samma känslor och bestörtning som du när jag såg dokumentären. vad har det gått fel i samhället? jag själv är 15 år gammal och när jag hör och ser den lilla flickan som så gärna vill vara tonåring skulle jag vilja ta tag i henne, ruska henne hårt och berätta hur extremt gärna jag
& dom flesta av mina vänner vill vara små igen. att få vara 8-9 och en bekymmersfri tillvaro vore drömmen. utan oroa sig om vikt, kläder och smink.låt barn vara barn!
Inlägg #10: Postat: 2003-02-06 23:33:00
Tilda
Jag missade tyvärr nämnda program, men det uppstod en diskussion på jobbet om det. Jag mår illa när jag hör sånt här. Vi föräldrar har det största ansvaret för att det kan bli så här. Vi måste utrusta barnen med det vett och förnuft som gör att detta inte behöver inträffa. Det är vi vuxna som förstör våra barns uppväxt !
Inlägg #11: Postat: 2003-02-07 09:47:00
Magdalena
Med risk för att låta som en mossig tant så måste jag ändå undra hur vissa föräldrar tänker. Hur kan man låta sin 11-åring spackla sig,varför köper man bh till sin 10 åring osv. Oftast går ju inte de här småtjejerna och shoppar själva utan mamma eller pappa är ju med och godkänner! Sen att det tillverkas bh och string som passar 8 åringar är ju förjävligt men om ingen köpte det skulle det ju sluta säljas. Ingen efterfrågan,ingen tillverkan!
Inlägg #12: Postat: 2003-02-07 10:17:00
Anna Li
Helt vanliga är inte de åttaåringar som är klädda på det sättet. Och barn vill vara som vuxna så att haka på trenden med pippi-tröjor är en av de bästa saker som en vuxen kan göra för att förhindra att barn blir små lolitor. Våga vägra string!
Inlägg #13: Postat: 2003-02-07 14:30:00
John Green
Ja, när jag var ung strålade solen mycket oftare, politiker var ärliga, det mesta var billigt, man låste inte om sig, det fanns inga våldtäktsmän och alla hederliga medborgare hade det bra...
Inlägg #14: Postat: 2003-02-08 14:28:00
Gunnar Norrman
Du har så rätt! Jag mår också illa när jag ser småtjejer klä sig och sminka sig som uppblåsta sex-bomber. Det räcker med att gå till vilken mellanstadieklass som helst idag, för att se det här fenomenet. Tjejerna tror att dom ska se ut som modellerna hos H&M eller artisterna på MTV för att nå en eftertraktad position som "cool" bland kompisarna. Men för mig ser det bara pinsamt och löjligt ut!
Inlägg #15: Postat: 2003-02-08 18:42:00
klas
Texterna du nämner får stå för föräldrarna, har dock aldrig sett sånt själv. Men högklackade skor och bh lär ju barn sätta på sig för att låtsas att de är vuxna, nåt barn alltid gjort.
Inlägg #16: Postat: 2003-02-09 17:43:00
commiegirl_88
eva jag håller med dig till 100, jag såg också den dokumänteren i onsdes och jag skulle nästan börja gråta!!
jag själv är 14 år, men till och med jag tycker sånt är skit.
det är bara ett sätt att tjäna pengar på, eftersom allt handlar om pengar nu för tiden!!!
Inlägg #17: Postat: 2003-02-22 10:47:00
SHQ
"Samtidigt som våra barn lullar runt i för stora linnen och högklackade skor, storlek 33, är Alfons Åberg-tröjor och Pippi Långstrump-toppar hetare än aldrig förr bland vuxna, "
Vi håller på att radera ut barndomen.
Inlägg #18: Postat: 2003-02-22 12:22:00
Marie H
Skyll inte allt på föräldrarna. Tillverkare av barnkläder, inköpare av barnkläder, marknadförare av barnkläder, mm har ett fruktansvärt stort ansvar i den här frågan. De behöver inte befatta sig med den här typen av kläder. Men de gör det för att tjäna pengar. Och sen skyller man på föräldrarna som är så svaga att dom inte kan stå emot och sätta gränser. Föräldrar som tar avstånd ifrån den här typen av barnkläder blir inte stöttade av samhället precis.
Inlägg #19: Postat: 2003-02-22 14:18:00
oj
har inte denna artilken varit med innan??? vadfan gör den då här och nu?
Inlägg #20: Postat: 2003-02-22 16:02:00
marta lisabet
bra. bra. jävligt bra. det känns som om en liknande artikel eller varför inte just den här? skulle göra gott i näven på alla modeföretag samt lågstadieföräldrar i hela landet.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...