Varför ha kollektivtrafik bara för rika?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-02-05 15:12:00
Kent Davidsson
Argumentet bestod i att det bara skulle bli 8 miljarder i förlust. Naturligtvis ville man att staten skulle betala. Jag var tvungen att fråga varför de föreslog en ren förlustaffär och fick svaret att resten av kostnaderna skulle täckas av dynamiska effekter så att affären rent av skulle bli lönsam.
Inlägg #2: Postat: 2003-02-05 15:16:00
Kent Davidsson
I den aktuella artikeln av PH förekommer också dynamiska effekter som argument. Jämfört med vad väglobbyn presterar är de ett under av klarhet.
Inlägg #3: Postat: 2003-02-05 15:51:00
Mike
Vägar bör väl finansieras av de som använder dem, via fordons eller drivmedelsskatt. I vissa fall ev. via tullar. Ser ingen motsättning i att handelskammaren har synpunkter på VILKA vägar som ska byggas för de tillgängliga medlen. Deras uppgift är ju att gynna lokal/regional näringsverksamhet.
Inlägg #4: Postat: 2003-02-05 16:43:00
Ramona Danlen del 1
Enbart 60 miljarder kronor kommer in om året till staten för att bilister ska få ett litet skattemärke att sätta bak på bilen. Vore intressant att veta varför inte de pengarna kunde användas till bilismen. De andra skatterna för bensin,produkter är inte inräknade.
Inlägg #5: Postat: 2003-02-05 16:45:00
Ramona Danlen del 2
Istället för att höja skatten det är inte lösningen på alla problem som det tycks i de röda avdelningarna så kunde kanske klottrarna måla sina väggar i den egna lägenheten så slapp vi skattebetalare saneringskostnaderna.
Inlägg #6: Postat: 2003-02-05 16:47:00
Ramona Danlen
Därefter har vi alla de som så gärna slår sönder och samman kommunal egendom filmar det på video och säljer videobanden. Vad kostar inte dessa skadeverkningar?
Nej någon skattehöjning skulle jag aldrig gå med på om jag fick bestämma!
Inlägg #7: Postat: 2003-02-05 16:57:00
Kent Davidsson svar på 3
"Vägar bör finansieras av dem som använder dem". Ja då är vi överens. Jag har inte heller några synpunkter på att handelskammaren har synpunkter på vilka vägar som skall byggas. Jag tycker dock att deras argument är uppåt väggarna.
Inlägg #8: Postat: 2003-02-05 17:30:00
Kent Davidsson svar på 4-6
4. När du har jämfört dessa 60 mdr andra skatter med kostnaderna för vägbyggen, trafikskador m. m så kan du ju återkomma. 5-6. Off topic som vanligt.
Inlägg #9: Postat: 2003-02-05 17:37:00
Mike
Jag fattar ändå inte vad du menar. Om man är kritiskt inställd till höga skatter är det väl högst naturligt att man har synpunkter på vad skattemedlen används till. Även om man inte gör samma prioriteringar som du. Skattemedel är väl till just för att finansiera sånt som inte ger direkt vinst? Det som förväntas ge vinst kan ju finansieras privat.
Inlägg #10: Postat: 2003-02-05 17:40:00
Mike
Och kollektivtrafiken bör naturligtvis också finansieras av de som använder den. Inte av de redan hårt trängda skattebetalarna.
Inlägg #11: Postat: 2003-02-05 18:01:00
Kent Davidsson svar på 9 o 10
Ett annat sätt för staten att göra sig av med 8 mdr är ju att ge dem till mig. Ett tredje sätt är att använda dem till något som åtminstone går ihop samhällsekonomiskt. Skattemedel bör användas till sådant som ger samhällsekonomiskt vinst. Det är också ett skälet att ta ut skatt. Annars finns inga som helst skäl. PHs argument berör detta även om man naturligtvis måste räkna på det.
Inlägg #12: Postat: 2003-02-05 22:37:00
Mike
"Samhällsekonomisk vinst" Yeah right. Skatter är mestadels till för att köpa röster. "Om du röstar på mig får du högre bidrag och fin-fina förmåner som någon annan betalar."
Inlägg #13: Postat: 2003-02-06 09:20:00
Kent Davidsson svar på 12
Det förekommer ju även "sänk skatterna" uttalat på nordskånska i försök att fiska röster. Hursomhelst så får du nog försöka skilja på vara och böra i en sån här diskussion.
Inlägg #14: Postat: 2003-02-06 10:26:00
Christer H
Vägarna används lika mycket för transporter av gods, av bussar, ambulanser, poliser mm. Detta gagnar oss alla, därför får vi alla vara med och betala, men bilisterna självklart mer. Precis som kollektivtrafiken. Ingenting kan vara 100 gratis, då missbrukas det bara. Mvh CH
Inlägg #15: Postat: 2003-02-06 12:01:00
Kent Davidsson svar på 14
Ett problem med icke avgiftsbelagda vägar är att det kostar lika lite att åka på Sveavägen som på vägen mellan Gällivare och Karesuando, trots att efterfrågan på utrymme ser lite olika ut på dessa vägar.
Inlägg #16: Postat: 2003-02-06 14:08:00
Mike
13. När man sänker skatter låter man helt enkelt de som tjänat pengarna behålla dem. En viss skillnad mot att konfiskera dem och sedan dela ut dem till sina väljare. Vad man anser att skattemedel BÖR användas till är helt och hållet en fråga om politisk åskådning.
Inlägg #17: Postat: 2003-02-06 15:39:00
Kent Davidsson svar på 16
Hela processen med intagandet av skatt och skattemedlens användning BÖR sluta med samhällsekonomisk vinst. Har man flera alternativ så BÖR användningen gå till det som ger störst samhällsekonomisk vinst. Detta är ett helt fundamentalt påstående som enklare uttryckt betyder att det är bättre att göra bra saker än dåliga resp. välj det bästa alternativet. Man kan ju välja att säga emot detta men då upplöser man betydelsen av bra och dåligt.
Inlägg #18: Postat: 2003-02-06 17:50:00
Mike
Snick snack! Att ta ifrån någon pengar de ärligt förtjänat är i sig självt "dåligt". När det är befogat att göra det ändå är en fråga om politisk åskådning. Enkelt uttryckt individens intresse vägs mot kollektivets. Faktum är att "samhällsekonomisk vinst" räknat i kronor och ören varken är praktiskt eller lämpligt att använda som kriterium.
Inlägg #19: Postat: 2003-02-06 17:54:00
Mike forts
Man måste nämligen ta hänsyn till s.k. "mjuka värden" och värderingen av dessa är fråga om en politisk/ideologisk bedömning. om vad som är "bra" resp. "dåligt". Ur ett strikt "samhällsekonomiskt" perspektiv är ju t.ex. vård av handikappade och obotligt sjuka en förlustaffär.
Inlägg #20: Postat: 2003-02-06 18:22:00
Kent Davidsson svar på 18 o 19
18. Du har nu bytt ämne och diskuterar beskattning i termer av rätt och fel. Snick snack var ordet. 19. Det är sant att det finns saker dom inte kan värderas. De exempel du anger är dock inte sådana. Det är t. ex. inte alls självklart att olika hänsyn till handikapp är en förlustaffär.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...