Veganer saknar cred!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-01-27 18:28:00
Anna Li
Intressant vinkling - om än lite hårddragen. Det är ju inte sagt att sagda folkpartistiska vegetarian tillhör de extremer som inte tål att löss krossas. Annars håller jag verkligen med dig om att man i konsekvensens namn bör vara emot abort - eller i vart fall aldrig själv ens överväga att utföra någon.
Inlägg #2: Postat: 2003-01-27 18:28:00
Anna Li
För vegan är man väl på ett personligt plan och det finns väl ingen rörelse som verkar för att förbjuda musselkonsumtion. Sedan är det ju så att de flesta fanatiker brister i logik, "rätten till liv"-rörelsen satsar ju t ex på att mörda läkare som utför aborter...
Inlägg #3: Postat: 2003-01-27 20:19:00
Roland Ehnström
Orättvist mot Peter Singer. Din attack mot veganerna har jag ingen kommentar till ska dock sägas att jag inte håller med. Jag vill enbart klargöra att Peter Singers påståenden som citeras, blir bra mycket mer rimliga om de ses mot bakgrund av den filosofiska teori utilitarismen, ur vilken de av honom härletts. Att ta Singers påståenden ur sitt sammanhang på det sätt du gjort, vilket får dem att framstå som groteska och människofientliga, är grovt orättvist mot honom.
Inlägg #4: Postat: 2003-01-27 21:58:00
Simon
jag är köttätare, och altså kan jag inte se något moraliskt fel på att äta foster, just eftersom deras intelligens och medvetande skulle kunna jämföras med ett djur. skulle dock troligtvis inte må så bra efter, tror vi har några genetiska spärrar mot att äta våra artfränder. varför skulle ett foster ha större rätt till liv än ett djur förstår jag faktiskt inte.
Inlägg #5: Postat: 2003-01-27 21:59:00
?
Jag är inte vegan men kan förstå dom, men jag förstår inte hur man kan vara vegan men för fri abort. Eett människofoster fast vi alla varit ett är mindre värt en en hundlort i dagens Sverige, detta trots p-piller, mini-piller, kopparspiral, hormonspiral, kondomer. p-spruta, p-stavar med varierande hormoner säkrare änsterilisering p-datorn Persona osv . Människor blir fruktansvärt upprörda om man anser att kvinnor/män bör ta ansvar och se till att inga oplanerade grav inträffar.
Inlägg #6: Postat: 2003-01-28 11:15:00
Gnurf
Knasboll, för det första kan du inte klumpa ihop varenda vegan i Sverige till "veganer" som alla är för abort. Sedan gör nog de flesta skillnad på att göra abort och döda ett djur för att äta det för att det är gott. Jag håller med dig, gjorde man abort och sedan åt fostret så skulle man vara inkonsekvent. Mitt förslag är att du diskuterar denna fråga i verkliga livet med ett par normala genomsnittsveganer och sedan skriver en ny artikel.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-28 13:24:00
Thomas L. Aabo
Ah. En till som har kommit på veganernas akilleshäl. Jag har länge också tyckt att de inte är konsekventa i denna fråga.
Inlägg #8: Postat: 2003-01-28 15:33:00
Jon
Jag tycker att djur också ska ha rätt till fri abort
Inlägg #9: Postat: 2003-01-28 15:54:00
Sebastian
Majoriteten anser självklart inte att ett foster på ett tidigt stadium är en individ som bör räknas lika mycket som en person eller ett högre stående djur. Därför är det inte relevant att jämföra ett foster med slaktandet av ett djur i en djurfabrik.
forts i nästa
Inlägg #10: Postat: 2003-01-28 16:29:00
Per-Anders Svärd
Artikeln är nonsens. Etisk vegetarism eller veganism går ut på att undvika djurprodukter för att tillverkningen av sådana produkter nästan alltid leder till onödigt lidande. Veganer försöker göra något åt detta genom att inte skapa efterfrågan på mera lidande.

Vad gäller abort handlar det om kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp. Den jämförelsen är alltså helt meningslös.

Läs mer:
www.sourze.se/default.asp?itemId10146919
www.djurensratt.org
www.petersingerlinks.com
Inlägg #11: Postat: 2003-01-28 16:32:00
Boel Schenlaer
Jag är glad att jag ägnar mitt liv åt att vara vegan och poet. Visdomar är inte Ståhlbergs motto. Inte heller att kunna stå fri med sina åsikter utan att slå ner på andra, i detta fall på en så ohomgengrupp som veganer. Ståhlberg har inte nog tänkt igenom vad det var han skulle skriva artikeln om: med tomma slag mot veganer tappade han på vägen vad han egentligen ville säga.
Inlägg #12: Postat: 2003-01-28 17:07:00
Daniel Lundberg
Har också tänkt i dessa banor och frågat några veganer. Den som var mest fanatisk var faktiskt emot abort, men sedan var de andra "trend-veganerna": de menade att när tex kaninmammor aborterar sina ungar så är det inget fel med det. Men aborten ska vara ett beslut från den som ska föda, inte påtvingat utifrån.
Inlägg #13: Postat: 2003-01-28 17:09:00
filikoster
Bra fråga. Som alla andra extremismer slår även veganismen logisk knut på sig själv.
Inlägg #14: Postat: 2003-01-28 18:01:00
veg
Att det finns människor som ödslar sin intellektuella energi på sånna här saker skrämmer mig. Om det ändå vore så att du kännde att veganerna hotade din rätt att äta vem du ville, men nu försöker du bara omyndigförklara en grupp människor som faktiskt engagerar sig och gör världen bättre.
Inlägg #15: Postat: 2003-01-28 19:07:00
László
Intressant fråga. Jag har en annan. Hur kan vissa veganer rättfärdiga knark? Jag var ihop med en vegan som visade sig tycka att det var OK att knarka. Jag gjorde slut. Genom att ta droger medverkade hon till knarkindustrins hänsynslösa människomord. Hur många människor går åt till följd av knarkrelaterade skador och våldshandlingar i samband med droger/droghantering? Det tycks inte spela nån roll. Djur är viktigare än människor. Honidiot i mina ögon. Hoppas att inte alla veganer är så blåsta.
Inlägg #16: Postat: 2003-01-28 19:37:00
Eva
Hallå? Vad vet ni om djurrätt egentligen?

Kolla www.djurensratt.org innan ni snackar en massa skit.
Inlägg #17: Postat: 2003-01-28 20:39:00
Maria
Jag förstår inte vart du vill komma med din artikel, den är rörig och onyanserad. Att verka för djurens rättigheter som "Veganen" som du så officiellt kallar Birgitta Ohlsson gjort är bara värt all heder. Dessutom har fria aborter absolut ingenting med saken att göra och för att du besökt en militant vegansida betyder inte att du är expert inom ämnet, eller överhuvudtaget vet något om djurhållningen i slakterier. Tycker du ska granska den innan du granskar veganer.
Inlägg #18: Postat: 2003-01-29 00:47:00
Krieg
Klarar inte att respektera veganer. De å sin sida skulle respektera mej om jag var ett svin, men inte när jag käkar biff. Jag är helt för att djurhållning/slakt måste ske på ett sätt som inte ger onödigt lidande, men ställer inte upp på att skänka djur en "själfullhet" och ett "människovärde". Det är något som är unikt för oss människor!!!
Inlägg #19: Postat: 2003-01-29 10:20:00
Josefin
Vegan är ett "kostval", vare sig man gör det av Moraliska skäl el. hälso skäl. Ingen har ngnsin sagt att ALLA veganer är för abort.Om det är så att de flesta veganer är "vänster" o således för Abort, så ok.
Men ifrågasätt inte varför alla "ickenormala människor" det är ju det du menar, veganer är inte normala är för abort, för alla veganer är inte för abort.
Ja ser ingen direkt orsak till parallelen du dragit mellan Vegan-Fri abort.
/Josefin, 14 vegan sen 3,5 år tbaka
Inlägg #20: Postat: 2003-01-29 10:47:00
vivisektören
Michael Ståhlberg saknar stamceller!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...