|
Inlägg #1: Postat: 2003-01-16 16:10:00
|
|
Anna Li |
Han har väl knappast bett arbetsgivaren att lämna hans barn på dagis? Vilken otroligt korkad kommentar!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-01-16 16:19:00
|
|
Mike |
Nej men han anser att arbetsgivaren ska ändra förläggningen av arbetstiden pga av hans privata förhållanden. Arbetsgivaren vill kanske ge sina kunder en viss service som t.ex. tidiga leveranser. Kanske är arbetsgivaren bara en skitstövel men det är han som betalar lönen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-01-16 19:02:00
|
|
Claes |
Varför skulle inte en arbetsgivare kunna ta hänsyn till en anställd? Är det bara vi som ska tacka , bocka och ta emot skiten från denna inkompetenta brödraskara?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-01-16 19:30:00
|
|
Mike |
Claes: Ja om du får bra betalt för att ta emot "skiten" så ska man inte klaga. Slaveriet är avskaffat och man får byta jobb. Man får också starta eget om man vill. Åkeribranschen är ju full av småföretagare.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-01-16 22:59:00
|
|
Anna Li |
Men snälla Mike, arbetsgivaren kan ju vara flexibel för en anställds skull - olika scheman är ju inte direkt ovanligt. De kunderna som absolut vill ha utkörning första halvtimmen på morgonen kanske en kollega kan ta och så kan han ta dem som vill ha utkörning sista halvtimmen på dagen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-01-16 23:00:00
|
|
Anna Li |
Arbetsgivaren är den som betalar ut lön för att arbetstagaren har dragit in stålarna..... Lite ömsesidigt tillmötesgående är knappast något som får firman att gå i putten. Det handlar bara om vilja. Eller snarare illvilja i det här fallet.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-01-17 01:02:00
|
|
Mike |
Anna Li: Visst jag gillar också snälla arbetsgivare. Men alla är av en eller annan anledning inte villiga att kompromissa. Så vad göra? Sitta hemma och tycka synd om sig själv, bråka och skrika, eller dra vidare?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-01-17 09:37:00
|
|
Anders |
Bråka och skrika i så fall. Om man bara snällt packar och drar så lär ju inget bli bättre. Och arbetstiden är ju knappast något som är av Gud Fader skrivet i sten, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-01-17 10:01:00
|
|
Anna Li |
Mike: I första hand måste man lösa den uppkomna situationen. Med en arbetsgivare som är så taskig finns ingen anledning att backa på sina rättigheter utan då kopplar man in facket och hela konkarongen. Sedan är det ju en annan sak se mitt råd nedan att man helst inte vill jobba på en sådan arbetsplats, med sådana villkor och därför söker sig vidare. Det kan dock ta längre tid att hitta något som passar och inte ska man tiga och lida under den tiden.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-01-17 10:01:00
|
|
Anna Li |
Mike: I första hand måste man lösa den uppkomna situationen. Med en arbetsgivare som är så taskig finns ingen anledning att backa på sina rättigheter utan då kopplar man in facket och hela konkarongen. Sedan är det ju en annan sak se mitt råd nedan att man helst inte vill jobba på en sådan arbetsplats, med sådana villkor och därför söker sig vidare. Det kan dock ta längre tid att hitta något som passar och inte ska man tiga och lida under den tiden.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-01-17 14:13:00
|
|
Jonas Andersson |
Jag är oerhört tacksam för alla svar och kommentarer, jag tycker det visar ganska klart att detta är ett område som det pratas alldeles för lite om i massmedia. Särskilt bra var att JÄMO kommenterat min artikel, det har stärkt mig ordentligt!
Tack alla för era synpunkter!!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-01-17 20:48:00
|
|
Mike |
Ok verkar som vi tycker ungefär lika, egentligen. Problemet här är ju att vi inte har läst arbetsgivarens version så vi vet ju inte om han bara är en taskmört eller om han har några goda skäl för sin inställning. Personligen tror jag att om man inte kan göra upp i godo är det bäst att söka sig vidare.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-01-18 10:39:00
|
|
Jonas Andersson |
När man skött sitt jobb, alla kunder
har fått sina leveranser som varit
planerade för mitt fordon, aldrig haft
några skador på bilen eller godset,
alltid haft exakta dagskassor. Då vet jag inte riktigt vad det skulle
finnas att vara missnöjd med. Jag har en misstanke att det här i grund och botten handlar om avundsjuka.
Jag har hört typ kommentaren att ja
du får ju gå och komma som du vill!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-01-18 18:18:00
|
|
Mike |
Jo det låter ganska troligt att din arbetsgivare är rädd för att särbehandla dig. Det blir ju svårare för honom att kräva att de andra chaufförerna ska komma i tid varje dag om du får dispens. Avundsjukan förstör i längden för alla.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-01-20 10:11:00
|
|
Jonas Andersson |
Ja Mike. Vi människor är inte särskilt
mänskliga mot varandra och har
kanske aldrig varit! Det verkar som
att det enda som spelar någon roll
är deras egen sfär!!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-01-24 18:26:00
|
|
Conny |
Mike, jag vet att det Jonas skriver inte håller. Han har utelämnat en del, te.x att man har gett honom en frist men han kunde inte hålla den, sen så skyller han på arbetgivaren som faktiskt har försökt att tillmötes gå han. Men som sagt han måste nog kanske förstå arbetgibvaren åxo och inte bara tänka på sitt. Han ser verkligen bara till sin sfär, på det åkeriet så finns det ungefär 125 andra som skulle vilja ha sina egna arbetstider inklusive mig,
|
| |