Kvinnoideal som skapar ångest

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-01-16 14:29:00
Emma H igen
Den starkare drivkraften bakom ilskan och indignationen här kan kanske vara någon slags avundsjuka, men den projeceras
genom ett lite halvgenomtänkt "de pådyvlar oss ideal". För hur skall man annars kunna värja sig mot att man i ett svagt ögonblick själv tycker att tjejen på tidningen ser
ganska fräsch ut.
Inlägg #2: Postat: 2003-01-16 15:59:00
Anna Hahne
En självuppfyllande profetia? Knappast. Det är klart att inte alla kan se ut som Pamela-kopior, men slipper man ångesten för det? Nej. Eftersom det finns budskap som är svåra att värja sig mot.
Inlägg #3: Postat: 2003-01-16 16:02:00
dont worry
Okej Anna, vi ska kräva att alla tjejer som visas upp i reklamerna kommer att se ut som du, så slipper du ångest.
Inlägg #4: Postat: 2003-01-16 16:16:00
Anna Hahne
Det handlar inte om avundsjuka. Det är inte avundsjukan som föder irritationen. Det är det ensidiga, enkelriktade idealet som föder irritationen och ångesten. Man kanske skulle kunna kalla det överdriven avundsjuka som ger överdriven ångest.
Inlägg #5: Postat: 2003-01-16 16:16:00
Anna Hahne
För det här handlar faktiskt inte om lite lagom avundsjuka av typen "jag önskar jag hade lika tjockt hår som henne, suck" Utan mer av kalibern "Nej, ännu en smal och silikonstinn plastmänniska! Är det så här man borde se ut alltså?? Det mista jag kan göra nu är att spy upp maten jag precis åt" FanFanFan!"
Inlägg #6: Postat: 2003-01-16 16:19:00
Anna Hahne
Vad jag skulle önska är ett åtminstone mångsidigare ideal, så att folk slipper leva sitt liv på gymmet och på vågen. Ideal kommer alltid att finnas, men man kan kämpa för ett sundare sådant. Det är nämligen långt ifrån fler än jag som lider av det här.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-16 16:22:00
perta
Anna.. i all välmening sagt, så borde du kanske jobba mer med dig själv istället för att lägga ner din energi på att kritisera idealen- för dem tror jag nämligen inte att du kommer åt att påverka. Lär dig att tycka om dig själv som du är. Och framförallt - lär dina ev framtida barn detsamma. ja, inte att du duger som du är utan att de duger som de är då.
Inlägg #8: Postat: 2003-01-16 16:48:00
Emma H
Perta: Pudelns kärna. Men det är alltid bekvämare att få någon annan att ta första steget. I detta fall Slitz. Den rikitga självkänslan kommer däremot inifrån, sen kan man gorma mot strukturer bäst man vill!
Inlägg #9: Postat: 2003-01-16 17:16:00
Emma H
Mångsidigare ideal finns, om du öppnar ögonen. Du kan ju inte stirra dig blind på de kanaler du valt ut att representera de dåliga idealen. Dina vänner kan vara dina ideal, Marianne Nivert eller Anna Lindh kan vara ditt ideal. De får grym respekt utan att befinna sig i skönhetsfåran.
Inlägg #10: Postat: 2003-01-16 17:20:00
Nartin
Först när den fulaste människan på jorden pryder HMs affischer, kommer alla att vara nöjda. Tills dess kommer alltid någon som ser bilderna uppfatta dem som ouppnåeliga ideal.
Inlägg #11: Postat: 2003-01-16 17:22:00
Perta
Emma... Slitz kommer inte att ta något sådant steg, eftersom Slitz säljer tidningar till killar som mitt bland alla artiklar även uppskattar visuell stimuli iform av vackra tjejer så kommer de fortsätta publicera detta så länge det är lagligt och så länge idealet är smala blonda tjejer med stora bröst så kommer de flesta av deras modeller att se ut på det viset. Om slitz i nästa nummer skulle försöka ändra på detta ideal genom att vika ut Marit Paulsen så skulle de tappa många läsare
Inlägg #12: Postat: 2003-01-16 17:24:00
Perta
Emma... jag har inte pratat om några dåliga ideal. jag gillar ideal. jag lever själv verkligen inte upp till idealbilden av en man men har inga problem med att den finns. Sen har du självklart rätt i att det finns andra ideal än utseendeideal. men nu pratar vi ju just utseendeideale
Inlägg #13: Postat: 2003-01-16 17:38:00
Emma H
Perta: sorry, min kommentarsteknik är inte helt finputsad. kommentarerna var i stort riktade till Anna Hahne, vars artikel inleds med den retoriska frågan "Är snygghet det enda som räknas hos tjejer?".
Inlägg #14: Postat: 2003-01-16 17:40:00
Emma H
Perta igen: Jag säger inte att det är vettigt att angripa Slitz, jag tycker att det är befängt. Ursäkta om jag uttryckt mig oklart. i Svar 8 ironiserar jag över vad som är bekvämast - angripa andra eller se till sig själv.
Inlägg #15: Postat: 2003-01-16 19:50:00
Anna Hahne
Men säg det till en tjej med grava ätstörningar, någon med anorexi eller bulimi. Du kan väl erkänna att allt ansvar inte ligger på de unga tjejerna själva. De behöver hjälp utifrån. Inte bara genom mental support. Många företag och reklammakare skulle kunna agera förebilder genom att skicka ut något annat än det renodlade budskapet som man ser överallt.
Inlägg #16: Postat: 2003-01-16 19:54:00
Anna Hahne
Perta: Du kanske inte anser att idealet påverkar dig så mycket. Det kan bero på bl.a 1 sak: Du är man. Män påverkas inte i samma utsträckning som tjejer utav utseendehetsen. Därför kan det även vara svårt för många killar att inse att det skapar sån ångest hos tjejer. Många har svårt att förstå problemet eftersom de inte brottas med det själva.
Inlägg #17: Postat: 2003-01-17 08:40:00
perta
Anna... jag tror du har rätt i det att killar inte påverkas i samma utsträckning som tjejer. Jag tror dock inte det beror på att kvinnoidealet exponeras än mer än mansidealet, jag tror det är att förenkla problemet. Jag tror det är individrelaterat och bottnar i vilken jälvkänsla man har. Tjejer o killar med en svag självkänsla blir "offer", klarar inte av de "snygga" idealen. Det kan hända att pojkar i större utsträckning fostras vidrigt uttryck till att veta att dom duger som är.
Inlägg #18: Postat: 2003-01-17 09:39:00
Matts
öh, snackar ni om bröst eller? för att dt är snyggt med bröst. tycker alla
Inlägg #19: Postat: 2003-01-17 13:28:00
Linus
Kan det verkligen vara så att huvudorsaken till anorexi eller bulemi är skönhetsidealen? Är det inte så att orsakerna i själva verket ligger betydligt djupare och att de är dessa man borde angripa? Att förbjuda Slitz att visa sina bilder är som att förbjuda alkohol för att det finns alkoholister. Ätstörningar är som alkoholism ett missbruk som kommer ur svårare känslomässiga problem.
Inlägg #20: Postat: 2003-01-17 16:11:00
Anna Hahne
Ja men om det bara baseras på känslomässiga problem, hur kommer det sig då att anorexi och bulimi är en högst modern sjukdom som knappt existerade för flera hundra år sedan? Hade folk bättre självförtroende förr i tiden eller? Eller mindre känslomässiga problem?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...