Inlägg #21: Postat: 2003-01-17 16:19:00
|
Anna Hahne |
perta: Klart att det kan vara individuellt hur hårt man drabbas. är man en "svag" människa drabbas man hårdare. -Man är bättre utrustad att klara av problemen som lastas på en senare i livet. Men man kan inte BARA skylla på uppväxten, man formas även av sin miljö omrking sig. Dvs. inte bara det man lär sig i hemmet, utan det man ser på stan, hör i klassrummet, eller på TV.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2003-01-17 16:22:00
|
Anna Hahne |
Mamma kan säga till sitt barn: Du duger som du är, och sen så läser barnet en tidning där står "Förändra dig själv", "banta", "Du duger inte som du är - så HÄR vill du se ut!" plus en bild på någon erkänt snygg människa som får figuerera idealet.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2003-01-17 16:30:00
|
perta |
jo.. miljön har säkert en del med det att göra också, jag tror bara att vägen att försöka påverka Slitz etc är omöjlig att gå. Det är fåfängt att försöka liksom. Jag tror det enda man har makt att förändra är sin egen inställning till sin egen kropp. läste en så jävla skön intervju med en tjock tjej som angående ungefär detta sa nånting i stil med: "jag ÄR inte min kropp".
|
|
Inlägg #24: Postat: 2003-01-17 16:45:00
|
Anna Hahne |
Att försöka påverka Slitz är ganska omöjligt ja. Men för att få människor att få en bättre inställning till sin egen kropp bär medier ett jäkla stort ansvar. Att skapa debatt kring ämnet, som nu, kan få människor som mår dåligt att förstå att det finns fler folk som inte accepterar att bli spammade och hjärntvättade av media. Men en attitydförändring hos media och hos individer kommer inte fort, det krävs omvälvning på många olika områden i samhället, samtidigt.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2003-01-17 18:01:00
|
perta |
ok. ja jag tror inte vi kommer längre. jag förstår hur du tänker. jag tror iallafall att det viktigaste du skulle kunna göra vore att jobba med dig själv. om det nu är så att du mår dåligt av att se de snygga tjejerna.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2003-01-17 20:38:00
|
Anna Hahne |
Jag är också snygg, och innerst inne så vet jag det. Men trots det så påverkas jag att tro att jag inte är det. Jag vill inte bara hjälpa mig själv, jag vill hjälpa framtidens barn som kommer att växa upp med samma budskap, om vi inte gör något åt det.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2003-01-17 20:42:00
|
Anna Hahne |
Och ja. Jag kommer arbeta med mig själv. Jag kommer att räkna till tio varje gång jag slår på teven och ser ännu en smal plastflicka. Men jag kommer även försöka förändra samhället, för jag tycker att det är sjukt att unga tjejer funderar över att operera in silikon i tuttarna.
|
|