Kvinnoideal som skapar ångest

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-01-15 18:08:00
Anna Hahne
Ja, du har rätt. Aftonbladet är minst lika ångestskapande. Men problemet med Slitz kvarstår fortfarande. De sänder ut ett enkelriktat budskap om hur kvinnor bör se ut och vara. Detta påverkar killar och tjejer i allra högsta grad.
Inlägg #2: Postat: 2003-01-15 18:08:00
Anna Hahne
Ja, du har rätt. Aftonbladet är minst lika ångestskapande. Men problemet med Slitz kvarstår fortfarande. De sänder ut ett enkelriktat budskap om hur kvinnor bör se ut och vara. Detta påverkar killar och tjejer i allra högsta grad.
Inlägg #3: Postat: 2003-01-15 18:14:00
Michael Lundahl
Fel... det är en avgörande skillnad: herrtidningar typ Slitz säger aldrig "Så här MÅSTE/SKA du se ut". Det gör däremot tjej/kärringpressen. Pojk/gubbpressen säger aldrig åt tjejerna "Du MÅSTE ändra dig... så här ska du se ut". De säger enbart "Den här tjejen är snygg". Det är en viktig skillnad.
Inlägg #4: Postat: 2003-01-15 18:15:00
Michael Lundahl
Dessutom: hur många tjejer läser Slitz? Jaga mygg, sila kameler...
Inlägg #5: Postat: 2003-01-15 18:21:00
Thomas L. Aabo
Kvinnor borde fråga sig varför män alltid ska stå till skott då kvinnor har någon form för problem.
Inlägg #6: Postat: 2003-01-15 19:02:00
Anna Hahne
Det är helt ok att killar vi kolla avklädda tjejer på bild, men det är inte ok att Slitz sänder ut en så stereotyp bild, en idealkvinna utan variation. Dessutom har de tävlingar i skönhet och sänder ut ett budskap som säger att det enda kvinnor ska vara bra på är att suga kuk och se bra ut. Ungefär. Det är det enda de kan få positiv uppmärksamhet för.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-15 19:03:00
Anna Hahne
Hur skulle det vara om de kunde lyfta fram en kvinna för något annat än just för att hon var snygg? Hur skulle det vara om de visade en mer varierad bild av den snygga tjejen?
Inlägg #8: Postat: 2003-01-15 19:03:00
Anna Hahne
Även om inte tjejer läser Slitz, så vet de vad som gömmer sig i innehållet. Det räcker med att se framsidan. Budskapet går fram. Det kan ge tjejer och killar en snedvriden syn på hur tjejer bör se ut och vara.
Inlägg #9: Postat: 2003-01-15 19:09:00
Anna Hahne
Tjej/Kärringpressen gör redan jobbet så bra i att tala om hur tjejer ska göra för att skaffa sig "kroppen", men Slitz målar upp bilden alla vill eftersträva, med priset att många får ångest. De talar inte bara om hur en bra tjej ska vara se snygg ut, utan även om hur en stereotyp "man" ska vara. händig, fixig och macho Detta leder som sagt till ångest, främst bland tjejer.
Inlägg #10: Postat: 2003-01-16 14:25:00
Erik Lindgren
Anna nuddar bara ytan av problemet, som är större och sträcker sig längre än ett par bröst på bild. Om Slitz talar om för både killar och tjejer hur de borde vara, varför skulle bara tjejer påverkas, som Anna påstår?
Inlägg #11: Postat: 2003-01-16 14:28:00
Thomas L. Aabo
Översimplifiering av problemet. Fanns behovet innan produkterna kom, eller är behovet skapat av branschen? Herr- OCH kärringblaskorna!
Inlägg #12: Postat: 2003-01-16 14:30:00
Thomas L. Aabo
Typiskt för den förvridna synen som pk-samhällsdebatten framkallar. Hoppa på Slitz, för att det är männen som bär skulden för allt detta, egentligen. Tänk lite längre...
Inlägg #13: Postat: 2003-01-16 15:55:00
Anna Hahne
Erik - Det är inte bara tjejer som påverkas. Men eftersom budskapen rör tjejerna i synnerhet, så är det ju klart att de drabbas hårdare.
Aabo - Jag skyller inte ENBART på Slitz, jag skyller på ALLA som har en del i det hela. Jag skyller på alla som hjälper till att upprätthålla ett sjukt ideal. Såväl kvinnor som män.
Inlägg #14: Postat: 2003-01-16 15:58:00
perta
vad i idealet är sjukt? stora bröst? det tycker inte jag, det sjuka är att tjejer har så kass självkänsla så dom tror dom inte duger med sina små bröst. alla kan inte ha stora. om alla hade stora skulle det inte vara något ideal längre, då vore det det normala.
Inlägg #15: Postat: 2003-01-16 16:37:00
Anna Hahne
Idealet där endast en typ av kvinna får vara snygg är sjukt. Ett ideal där ENBART smal - stora bröst, innebär snygg ÄR sjukt.
Inlägg #16: Postat: 2003-01-16 17:04:00
Perta
jag kan inte hålla med dig, ett ideal är aldrig sjukt eftersom det utgår från människans strävan. Bara för att det finns ett ideal så är det därmed inte sagt att det ENBART är detta ideal som är snyggt. Man behöver inte se ut som Salma Hayek/Brad Pitt för att vara snygg. Däremot, OM man gör det, ja.. då kan man vara nöjd förstås. Men jag tycker t.ex. Anna Nicole Smith är attraktiv om man bortser från hjärnan då trots att hon är tjock
Inlägg #17: Postat: 2003-01-16 19:57:00
Anna Hahne
Bara för att människor strävar efter det så betyder det inte att det inte är sjukt? Det finns människor som strävar efter mycket riskabla saker.
Det var ju skönt att du kan se skönhet i annat än den typiska idealbilden av kvinnan - men det är tyvärr inte det budskapet media skickar ut.
Inlägg #18: Postat: 2003-01-17 08:44:00
Perta
Anna... vilka riskabla saker sträver människor efter? det är ju i såna fall snarare medlen än målet som är sjukt. Att sträva efter stora bröst genom silikon tycker jag är sjukt, men det sjuka är inte önskan om stora bröst, utan metoden, silikonet.
Inlägg #19: Postat: 2003-01-17 13:01:00
Linus
Är det verkligen någon som läser och bryr sig vad som publiceras i Slitz längre?
Och är det inte så att det framförallt är män som borde känna sig förolämpade då den tydligaste nidbild som målas upp är den av mannen som en sinnessvag birakille.
Min reaktion blir att inte köpa, läsa eller bry mig om tidningen eftersom att dess innehåll lätt kan avfärdas som meningslöst dravvel. Jag råder er alla att göra detsamma.
Inlägg #20: Postat: 2003-01-17 16:16:00
Anna Hahne
Det är tråkigt att det inte finns några bättre alternativ till Slitz eftersom de som du säger målar upp killar som sinnesvaga biradrickare; att de inte anbart målar upp en stereotyp bild av kvinnan, utan även av mannen. De utnyttjar killars behov av att se naket, för att kunna sälja resten av den sexistiska skiten i tidningen.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...