Ej tillåtet att ha småbarn

Den här tråden diskuterar artikeln Ej tillåtet att ha småbarn.
Inlägg #1: Postat: 2003-01-15 15:25:00
Evald
Det verkar inte riktigt lagligt av arbetsgivaren att bete sig på det här sättet. Du bode kolla vad du har för rättigheter i det här!
Inlägg #2: Postat: 2003-01-15 15:34:00
dina
Välkommen in i kvinnornas värld... Så har vi det nästan hela tiden...
Jag vill i allafall tala om för dig att det är arbetstagarens marknad, har ditt företag verkligen råd att bli av med dig?! Jag vet att de skriker efter chaffisar, så om du mot all förmodan blir av med ditt nuvarande jobb blir du nog inte arbetslös länge....
Hoppas det löser sig!
Inlägg #3: Postat: 2003-01-15 16:24:00
elisabeth
tycker att du borde ta kontakt med facket i första hand. se vilka rättigheter du har. för det borde gå att lösa.
Inlägg #4: Postat: 2003-01-15 17:07:00
sten
Rätten till anpassad arbetstid och föräldraledighet är säkerställd i lag och avtal. Kontakta omedelbart ditt fack!
Inlägg #5: Postat: 2003-01-15 18:35:00
Thomas L. Aabo
Har du ingen i ditt nätverk som kan lämna barnet åt dig? Är vi så ensamma i dagens samhälle?
Inlägg #6: Postat: 2003-01-15 19:07:00
Åke Holm
Som gammal fackräv och ombud om än inte inom transport vet jag att dina rättigheter i det här problemet är långt större än arbetsgivarens små förmodat insinuerade befogenheter. Hoppas att du har ett starkt och kunnigt ombud på din arbetsplats. Om inte har du alltid rätt att kontakta fackets centrala organisation. Var lugn för jobbet, om du bara ser till att agera nu.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-15 22:47:00
Anna Li
Jag blir för jävla upprörd när jag läser sådant här. Din arbetsgivare är en gammal sunkig skitstövel som är avundsjuk på att du gör något som han aldrig haft mod till!!!
Det finns ett antal saker som du borde försöka göra
1. kontakta facket lokalt och centralt
2. Sök samtidigt nya jobb - din arbetsgivare verkar vidrig - finns det minsta möjlighet till likvärdigt jobb vill du väl hellre ha det.
Inlägg #8: Postat: 2003-01-16 15:12:00
Mike
Det finns väl många jobb som inte börjar före 7:30. Sök nytt jobb och sluta gnälla! Ditt barn är ditt ansvar och inte arbetsgivarens.
Inlägg #9: Postat: 2003-01-16 16:53:00
flicka
heja dig hursomhelst, men, jag tror också att det är så att du borde kunna vinna det här & få rätt mot din arbetsgivare. får man hålla på så? han erkänner ju inte din situation. idiot. kämpa på .
Inlägg #10: Postat: 2003-01-16 17:10:00
Fredrik Rönning
Din kommun borde ta ett större ansvar. De flesta kommuner erbjuder dagis även på obekväma arbetstider nattis.

Jag håller med alla andra skribenter att du ska prata med ditt fack. Men jag tycker även att det är dålig stil av din kommun att de inte erbjuder dagis på obekväma arbetstider Tänk på alla som jobbar skift.
Inlägg #11: Postat: 2003-01-16 19:27:00
suz
du skaffar en kommunal dagmamma som bor naera ditt jobb eller naera din bostad saa du kan korta restiden, sen koer du av bara helvete ! alla har vi vael varit i den situationen som smaabarnsfoerldrar utan flex tid ?!
Inlägg #12: Postat: 2003-01-16 19:28:00
suz
jag jobbade tillsammans med en ensamtstaende kvinna som satte sitt barn utanfoer dagis i moerkret i 5 min foer personalen vaegrade att komma 5 min tidigare saa hon hann med sitt pendeltaag ! naesta pendel 30 min senare gjorde saa hon kom foerssent !
Inlägg #13: Postat: 2003-01-16 20:24:00
Marie H
Ja, hur ska vi uppfostra arbetsgivarna? Det är väldigt konstigt att detta problemet inte tar slut någon gång. Vi kanske behöver nya uppfostringsmetoder.
Inlägg #14: Postat: 2003-01-17 01:31:00
SUZ
ARBETSGIVAREN VIL HA NAAGON SAA DAGS OCH DET AER DET DE ANSTAELLER FOER,DET AER INTE ARBETGIVAREN UTAN KOMUNEN SOM SERVICE FOER SINA INNEVAANARE SOM SKA STAELLA UPP
Inlägg #15: Postat: 2003-01-17 08:34:00
martin
Man har rätt att gå ner till 75 arbetstid fram till den dag barnet fyller sju år. Detta är inget arbetsgivaren kan förhindra. Lite mindre pengar, men man får ju prioritera.
Inlägg #16: Postat: 2003-01-17 11:46:00
Mange
Håller med dig, tycker att samhället överhuvudtaget är sådant att man inte ens vågar tänka på det där med att bilda familj. Det känns inte som om det är möjligt att ge barnen någon trygghet när det är så turbulent och rörigt som de varit de senaste åren.

"Allt var bättre förr?" Jo, i vissa avseenden så var det nog det.
Inlägg #17: Postat: 2003-01-24 08:38:00
conny
Ja du kan väl börja med att skriva sanningsenligt, och sen undrar jag om dagis öppnar 0630 varför det tar dig 1-2 tim att ta dig jobbet. Jonas,du är inte ensam om att ha barn, vi har faktiskt ganska många på vårt jobb som är ensamstående. Dessutom så har jag försökt hjälpa dig så mycket det går , men du måste hjälpa till själv åxo.
Conny .
Laddar...