David och Goliat?

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2003-01-18 20:39:00
sanningen
Exempelvis, när man på 1600 talet hittade silvermalm vid norrbottniska Nasafjäll, tvångsrekryterades samer för malmtransporterna. Den som vägrade att foga sig kölhalades under isen. När man började odla jorden allt längre norrut trängdes samerna undan. Från mitten av 1700 talet till långt in på 1900 talet uppmuntrade svenska staten nybyggare att odla de områden där samerna tidigare ensamma fått jaga, fiska och bedriva renskötsel.
Inlägg #42: Postat: 2003-01-18 20:41:00
sanningen
Visserligen lever samer och svenskar i relativt fredlig samexistens idag. Men situationen skulle ha väl varit helt annorlunda om det hade funnits länder som ifrågasatte Sveriges existens och utnyttjat samernas missnöje på den tid när samerna ansåg sig vara som värst förtryckta. Så, ditt fåfänga försök att rentvå svenskas samvete i fråga är helt onödigt i sammanhang och säger mer om dig än om israeler eller palestinier.
Inlägg #43: Postat: 2003-01-18 21:32:00
sanningen
”Till sist så handlar det om att väldigt många palestinier har usla liv, så länge deras liv förblir usla så fortsätter kriget.” Det beror ju främst på att Arafat gör sitt bästa för att bibehålla dom fattiga. Den 1 juli 1994 anlände Yasser Arafat till Gaza för att etablera den palestinska myndighetens självstyre. En karavan av ett 80-tal BMW:s och Mercedes, överlastade med livvakter som skrek och sköt i luften, stormade fram och tillbaka på gatorna.
Inlägg #44: Postat: 2003-01-18 21:34:00
sanningen
Det var allt den palestinska myndigheten hade att uppvisa, en motbjudande karikatyr av Mellersta Österns despotism. Det fanns aldrig någon tillstymmelse till demokrati, lagligt styre, fri press eller ett fungerande system med skatter, domstolar eller sjukhus. Det fanns bara säkerhetsstyrkor - massor med sådana - och strandvillor åt Arafats vänner, och miljoner av dollar i ekonomiskt stöd som alltid försvinner och naturligtvis hatpropaganda.
Inlägg #45: Postat: 2003-01-18 21:36:00
sanningen
Under Camp David samtalen erbjöds Arafat 97 procent av Västbanken och delar av Jerusalem. Svaret blev inte bara ett blankt nej, utan också frånvaro av ett motförslag . Arafat startade istället den andra intifadan, vilket bevisar deras fullständiga avsaknad av respekt och erkännande för sin motpart. Israels utplåning var alltid målet och är det fortfarande för dominerande grupper i hela arabvärlden, inte bara för de mest rabiata terroristgrupperna.
Inlägg #46: Postat: 2003-01-18 21:39:00
sanningen
Faktum är att palestinierna kunde ha haft en egen stat redan 1948 om det inte hade varit för den arabiska aggressionen och fanatismen. Palestinaproblemet är skapat av araberna själva och den enda Israel kan göra är att försvara sig mot deras aggressioner.
Inlägg #47: Postat: 2003-01-19 17:25:00
klas
Du kanske skulle läsa mina kommentarer igen? de var inte så aggresiva som du verkar ha läst dem. Med sitta still i båten menade jag inget föraktfull, jag konstaterade bara att de inte deltagit i intifadan. Argumentet som sådant var inte ens riktat mot din ståndpunkt utan mer ett uttryck för att en enstatslösning inte hade varit dålig.
Inlägg #48: Postat: 2003-01-19 17:51:00
klas
Angående svenska historiska övergrepp. Jag försvarar inte dem på något vis, sverige har förtryckt samerna och bedrev etnisk rensning i skåne på 16-hundratalet. Jag gjorde bara en jämförelse som kanske inte var helt ärlig dock, på den tiden var stor befolkning lika med makt och produktion på ett helt annat sätt idag.
Inlägg #49: Postat: 2003-01-19 18:35:00
klas
Angående israels rasism, varför jämföra sig med de sämsta? Jag konstaterade bara att israel är en rasistisk stat i det att de gör skillnad på judar och ickejudar.
Inlägg #50: Postat: 2003-01-19 20:47:00
sanningen
Okej, det är möjligt att jag har misstolkat några av dina yttringar. Däremot kan jag inte hålla med dig om att Israel är en rasistisk stat. Först bör man ta hänsyn till vad judarna har utsatts för under årtusenden och fortfarande utsätts för idag. Därmed är jag övertygad om att judarnas starka medvetenhet om sin identitet beträffande ras och religion har påtvingats på dom av omgivningen genom förföljelser och förtryck.
Inlägg #51: Postat: 2003-01-19 20:50:00
sanningen
Därför är det inte så konstigt att judarna betraktar omvärlden i allmänhet och araber i synnerhet med stor misstänksamhet, inte för att judar vill se ner på dom, utan det är ju en logisk följd av vad judarna har utsatts för. Vidare är jag övertygad om att de allra flesta judar vill gärna leva i fred med sina grannar och världen.
Inlägg #52: Postat: 2003-01-20 10:32:00
klas
Det är synd och skam att Palestiniernas ledarskap inte övergav våld efter kriget 67?. De har sedan dess lyckats förstöra den starka sympati som ändå fanns bland stora delar av det judiska samhället. Jag brukar ge som exempel att en av de störstaden största? judiska demonstrationen i Israels historia var protestdemonstration mot vad som hände i shatila och glömt namnet. Något sådant är idag otänkbart. Jag tror att de med civilt motstånd hade nått mycket längre.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...