|
Inlägg #1: Postat: 2003-01-10 23:16:00
|
|
svaret är: |
Självförsvar!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-01-11 12:09:00
|
|
klas |
aparheid kommer nog närmast. Men jag tycker man ska komma ihåg att israel har och har länge haft kapacitet att döda alla palestinier. Under flera årtionden stod de ut med att få sina egna medborgare dödade utan att använda hela sin våldskapacitet mot palestinierna. Fortfarande visar de återhållsamhet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-01-11 19:15:00
|
|
Naseer |
Av ovanstående påståenden skulle jag rikta mig mot apartheid/ondska eftersom dessa är i princip samma sak.
Israel är inte en god stat, jag skulle inte kalla det de gör självförsvar.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-01-11 20:19:00
|
|
sanningen |
Naseer: Israel och Jordanien har bildats ur ett område som före i tiden kallades för Palestina. Arafat anser sig vara ledare för hela Palestina därför blev han utslängd ur Jordanien 1970. Den enda Israel har kunnat göra är att försvara sig mot angrepp från sina fientliga grannländer och mot självmordsbomberna.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-01-13 13:21:00
|
|
klas |
Naseer: aparheid betyder apart, alltså att svarta, färgade och vita i sydafrika skulle leva åtskilda.sen fick hemländerna väldigt litet mark och väldigt usel eftersom de vita hade makten. Är inte detta vad tvåstatslösningen i israel/palestina syftar till? Och är det inte sant att många av bosättarna kontrollerar vattentäkter på västbankendär vatten är mycket viktigt?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-01-14 13:38:00
|
|
Naseer |
sanningen, hur länge kan du kalla israels agressiva beteende självförsvar? Du sa det ju själv, Israel bildades i det område som förr kallades Palestina, israeliterna sågs som inkräktare, klart att krig bröt ut. Men nu erkänns staten Israel faktiskt.
Klas, du verkar ju hålla med mig, att israeliterna har gjort sig överlägsna palastinerna, eller har jag missat något?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-01-14 18:01:00
|
|
rh |
Lovar problemen inte funnits om judarna fått sitt land i t.ex. det som istället blev öst-tyskland.
Varför straffa araberna?
För varför ska man bry sig om en europes rätt till ett hemland när man inte behöver bry sig om araber?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-01-14 18:18:00
|
|
sanningen |
Naseer: judarna är ju Palestinas urinvånare som mördats och tvingades på flykt av bl.a. romerskt imperiet, vilket araberna hjälpt till med. Har du glömt historia? Dessutom finns det många araber som har blivit israelmedborgare. Det finns ingen arabstat som skulle tillåta en jude att bli deras medborgare, Tala om Aparthied!!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-01-15 19:51:00
|
|
klas |
naseer: Jag tror att palestiniernas moraliska/etiska position är bättre än israelernas. Konflikten handlar ju till sist om ett militärt starkt folk som kört bort ett militärt svagt folk. Efter kriget 67 stod det klart för folk med iq 78.3 och uppåt att det skulle vara hart när omöjligt att besegra israelerna militärt men tydligen stod det inte klart för det palestinska ledarskapet. Hade de valt att bedriva sin kamp utan våld hade det sett mörkt ut för judarna.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-01-15 19:58:00
|
|
klas |
sanningen: alla länder har tillhört någon annan innan. Den typer av myter du talar om fungerar innåt, internt och stärker kanske banden mellan exempelvis judar men de är rent löjeväckande för neutrala människor.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-01-15 20:19:00
|
|
klas |
naseer: jag läste igenom artikeln igen och ja, jag håller med dig, din analys verkar sund.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-01-15 22:15:00
|
|
sanningen |
klas: och vem är det som har rätten att avgöra vem som har rätten till ett land? Är de som har levt där först men drevs till exil, de som lever där nu och inte vill ha de som levde där först eller är dessa ”neutrala” som du?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-01-15 22:34:00
|
|
sanningen |
Problemet med vissa ”neutrala” är att de utgår ifrån att eftersom Israel är militärt överlägsen måste det vara Israels fel alltihop, vilket också är löjeväckande. Dessutom är vissa ”neutrala” också övertygade om att det är Israels regerings uppgift att se till att alla palestinier har det bra, vilket också är löjeväckande. Vidare klarar inte vissa ”neutrala” läsa historia längre än 30 år tillbaka i tiden.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-01-15 22:37:00
|
|
sanningen |
Vissa ”neutrala” tycks inte heller veta att det territorium som alla nu kallar för Palestina har varit en del av både Jordanien och Egypten i ca. 20 år fram till 1970, då dessa två arabländer sket i palestinierna som sedan fortsatte att bråka med israelerna istället, vilket också är löjeväckande.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-01-15 23:00:00
|
|
sanningen |
Att palestinsk folk lider är först och främst dess inkompetenta regeringens fel. Man bara satsar allt på att sprida hatpropaganda mot Israel istället för att skapa stabilitet och säkerhet i landet genom fredliga förhandlingar med grannlandet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-01-16 16:59:00
|
|
klas |
sanningen: moraliskt är frågan enkel, ett militärt starkt folk har tagit land och egendom ifrån ett militärt svagt. Att sedan palestinierna och deras ledare kunde gjort något mycket bättre av situationen är en annan sak.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-01-16 17:03:00
|
|
klas |
sanningen: angående först och 2000 år gamla historier. Även om en stor del av judarnas anfäder bodde i området så betyder ditt argument att det vore moraliskt rätt för i stort sett vilken folkgrupp som helst att anfalla en annan om det kan på något vis påvisa att de bott på samma mark, någon gång i sin historia, det är ett fånigt argument om man inte är religös eller så och i sånt fall fungerar det bara inåt.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-01-16 17:23:00
|
|
sanningen |
”…betyder ditt argument att det vore moraliskt rätt för i stort sett vilken folkgrupp som helst att anfalla en annan om det kan på något vis påvisa att de bott på samma mark…” Nej, absolut inte. Man måste ju följa vad som har händ under hela historiens gång för att kunna förstå det som händer idag. Antingen accepterar man Israel existens eller accepterar man inte.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-01-16 17:24:00
|
|
sanningen |
Dessa som har angripit och fortfarande angriper Israels medborgare accepterar inte Israels existens. Läs länken:
Länk: frontpagemag.com
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-01-16 20:44:00
|
|
klas |
sanningen: men det betyder ju att det vore moraliskt korrekt för danskarna att anfalla sverige för att ta tillbaka skåne? skåne har ju tillhört danmark så länge det funnits stater. Eller att samerna anföll norlänningarna, de bodde ju där först, eller? eller att waelsarna anfaller engelsmännen, de är ju kelter som bodde där först. Eller vad menar du egentligen?
|
| |