Den lyckliga horan får ge vika

Den här tråden diskuterar artikeln Den lyckliga horan får ge vika.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-01-08 17:30:00
Thomas L. Aabo
Så Christina Lindström skulla vara ett sanningsvittne?
Knappast.
Inlägg #2: Postat: 2003-01-08 17:32:00
Thomas L. Aabo
"...För om man får organisera prostitution finns det inget som hindrar hallickar att organisera sina arbetskrafter också. ..."
Se på exemplet Danmark. Hallickverksamhet är förbjudet och bekämpas framgångsrikt.
Inlägg #3: Postat: 2003-01-08 17:35:00
Thomas L. Aabo
"...Jag ska inte säga att det absolut inte finns någon som är lycklig, men jag, med många andra, vet att det är en absolut liten marginal..."
Hur liten då? Och. Finns det skillnad mellan exempelvis DK - S här?
Inlägg #4: Postat: 2003-01-08 17:43:00
Thomas L. Aabo
Kan det inte finnas en annan sanning än den som i Sverige är utnämnd som den enda "sanningen "?
Inlägg #5: Postat: 2003-01-08 17:44:00
Thomas L. Aabo
Vad är viktigast. Att lyssna på yrkesarbetarna själva eller självutnämnda smakdomare?
Inlägg #6: Postat: 2003-01-08 18:33:00
Thomas L. Aabo
"...välkomna nya arbetarkvinnan! I alla fall om en minoritet får bestämma..."
Inte bättre om yrkesutövarna får bestämma själva?
Inlägg #7: Postat: 2003-01-08 19:17:00
Sara
Bra, Johanna! Men Hirselands värderingar är inte alls typiska för SAC:s, även om diskussionen förts i Arbetaren.
Inlägg #8: Postat: 2003-01-08 20:46:00
Frederik
Interesting food for thought... To add to the debate: usually Im quite fond of the Dutch pragmatic/liberal laws. In a recent article in Trouw a Dutch daily newspaper however I read that the legalisation of prostitution had led to illegal prostitution moving from the now legalised areas to the shadows, where it was much more difficult for the police to control what is going on there.
Inlägg #9: Postat: 2003-01-08 21:27:00
Marie H
Om nu prostution ska bli ett yrke med fack och arbetsgivare, hur ska då de gratis one-nightstanden hanteras ur konkurrenssynpunkt? Det måste ju falla under olaglig konkurrens till prostutionen.
Inlägg #10: Postat: 2003-01-08 21:58:00
frevelm
Sant, säkert, att i den mån prostituerade kvinnor kan vara lyckliga med det de gör, så lever de i en slags schimär. Steget är inte långt till glorifiering av utnyttjande. Samtidigt skapar förbud spänning. Men utan förbudets tabut mot prostitution, så letar väl sex-ligorna efter något förbjudnare, som våld, i form av sadism, eller dylikt. Allt som allt är nog, trots allt, vår sexköpslag rätt så lagom balanserad, tror jag.
Inlägg #11: Postat: 2003-01-09 00:52:00
Stefan
Hej,

Din artickel har jag inga kommentarer till men vad som roar mig är när folk i Sverige svänger sig med engelska ord "Trafficking".

Om du nu inte kan använda dig av ett svenskt ord så generalisera inte, är det "Drug Trafficking" eller "Trafficking in Human Beings" du avser så skriv då det.

Bara för att någon fräck journalist likställde ordet Trafficking med människohandel så blir det inte korrekt.

Mvh
Stefa
Inlägg #12: Postat: 2003-01-09 02:58:00
sphincter
Hororna pa Malmskillnadsgatan kanske har forsvunnit pa grund av de nnya lagen, men de prostituerade pa Internet bara okar. Men det ar ju typiskt svenskt att forneka sadant som inte syns.
Inlägg #13: Postat: 2003-01-09 08:43:00
Per W
Thomas L.Aabo, varför skulle man bekämpa en "mäklarverksamhet" som hallickens om nu prostitution är en yrkesverksamhet som kan jämföras med alla andra yrken och som man väljer fritt????
Det är alltså fult att var hallick men OK med prostitution?
Även du har en något kluven inställning till ämnet...........
Inlägg #14: Postat: 2003-01-09 09:53:00
JPA
1 En som vet hur det verkligen ar:
citat i dagens Gp:
- Internet är bara ett sätt i tiden att annonsera. Prostitutionen blir inte mindre skadlig eller mindre farlig om den legaliseras, menar Stig Larsson som är professor i social utveckling vid Lunds universitet och har genomfört en tioårs-studie av 224 prostituerade kvinnor i Malmö.
forts...
Inlägg #15: Postat: 2003-01-09 09:54:00
JPA
2 forts...

- Prostituerade kan delas in i flera grupper men gemensamt för alla är att de har en tvingande bakgrund. Övergrepp under uppväxten är vanligt.
Myten om den lyckliga horan är Larsson trött på.
- I studien och i mitt sociala arbete har jag mött många kvinnor som framställer sig som fria kvinnor. Det sitter långt inne att inse och erkänna men alla, precis varenda en, väljer att ta sig ur prostitutionen om de får en verklig chans. "
Inlägg #16: Postat: 2003-01-09 12:56:00
Thomas L. Aabo
Enligt en expert på SVT morgon idag så har Sverige fortfarande stora problem med trafficking. Verkar inte som torsklagarna hjälpt. I rest my case
Inlägg #17: Postat: 2003-01-09 16:00:00
Otto Muehl
Sexköpsförbudet har skapat större risker för de prostituerade enligt ny studie. Källa:

"http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d147&a94860&previousRenderType5"
Inlägg #18: Postat: 2003-01-09 16:08:00
Mike
Ställ upp för dina systrar Johanna!Så länge det finns män som är beredda att betala för sex och kvinnor som är beredda att ha sex mot betalning kommer prostitution att fortgå i avsevärd skala.
Inlägg #19: Postat: 2003-01-10 04:15:00
Scooby
Bra inlägg! Tolerans argumentet verkarenligt fakta du presenterar väga tungt. Ungefär som i drogdebatten. Det tycks inte vara en slump att länder med restriktiv drog politik också har mindre av drogproblem!
Inlägg #20: Postat: 2003-01-10 09:49:00
JohannaP
Meningen med en bra debatt är att kunna hålla den på en bra nivå. I det här fallet har det gått över styr. Det är synd, för det är en viktig fråga och många som har bra poänger, på båda sidor. Men så länge man inte kan hålla sig ifrån personangrepp så känns det lönlöst. Tackar för mig.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...