Inlägg #1: Postat: 2003-01-07 18:59:00
|
Sara |
blir argumentationen tröttsamt bekant. Legalisering minskar antalet hallickar, skriver du. Hur? Om prostitutierade ska kunna ansluta sig fackligt, måste de ha möjlighet att ta anställning om så önskas: Prostitution måste legaliseras &, vad jag förstår, är även ett avskaffande av kopplerilagen en nödvändighet.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-01-07 19:00:00
|
Sara |
Att de människor som idag får stöd för att de vill ta sig ur prostitution - och de är många -knappast skulle få ngt alls stöd, om verksamheten betraktades som vilket arbete som helst, verkar inte ha ngn betydelse?. Att det inte krävs någon lagändring för att organisera sig
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-01-07 19:00:00
|
Thomas L. Aabo |
När de själva väljer det fritt. Ingen annan väljer att låta dem saluföra sin vara. Var ligger då problemet? Vilka profitörer talar du om? I mitt fall talar vi bara om dem där varenda krona kommer till dem själva
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-01-07 19:00:00
|
Sara |
i intresseföreningar, motta sjukpenning, pensionspoäng m.m. glömmer du också alldeles bort?. De som tjänar på en legalisering är de som vill stärka ett samhälle som baseras på köpare och säljare och de som använder sig av människor och deras kroppar som vore det handelsvaror. Att kalla detta för solidaritet är inget annat än patetiskt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-01-07 19:03:00
|
Thomas L. Aabo |
Svar 1. Hallickar ska inte få finnas. Genom att föbjuda dem och låta polisen göra sitt jobb.
I det här fallet blir de snarare egna företagare eller partners i handelsbolag.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-01-07 19:04:00
|
Thomas L. Aabo |
Svar 1. Förutsäter inte kopplerilagen en hallick?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-01-07 19:06:00
|
Thomas L. Aabo |
Svar 2. Den del av dem som kan behöva stöd får det minst lika bra om de är legaliserade och accepterade.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-01-07 19:08:00
|
Thomas L. Aabo |
Svar 4. Säger man legalisering innebär det att de blir egna företagare eller partners i handelsbolag, de ska då också ha villkor som dessa. Har därför inte glömt något
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-01-07 19:10:00
|
Thomas L. Aabo |
Om jag jobbar som grävare. Säljer jag då inte min kropp?
Är inte allt arbete en vara som man säljer?
Patetetiskt är att vissa inte har solidariteten för sexarbetare.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-01-07 19:55:00
|
JohannaP |
Skilnaden är att du säljer en arbetskraft. Allt arbete är inte en vara som man säljer. Det är väldigt många jobb där man är en arbetskraft i en stor process och där man hjälper till att göra det möjligt att sälja. Som t.ex en kassörska eller lagerarbetare på ICA.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-01-07 19:55:00
|
JohannaP |
En prostituerad säljer okcås en arbetskraft, men där är hennes arbetskraft sin kropp. Lite skilnad, eller hur?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-01-07 22:19:00
|
q |
Det där du säger med "sälja sin kropp" är ganska missvisande. Som alla förstår handlar det inte om att "sälja kroppar". För om du verkligen menar det så borde den som "köper kroppen" av en prostituerad ha rätten att sälja kroppen vidare som djurfoder, eller långtidsförvara kroppen på vinden. Man kanske kan använda kroppen på en prostituerad som bokhylla om man är händig. Såvitt jag vet så finns det inga prostituerade som säljer sina kroppar.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-01-07 22:23:00
|
q |
Hela snacket om att någon prostituerad skulle "sälja sina kroppar" är naturligtvis ett sätt att dramatisera och demonisera. Om vi ska använda neutrala uttryck så är "sälja sexuella tjänster" en mycket bättre beskrivning av prostitution, oavsett vad man tycker om det. Men det är kanske inte lika roligt att vara neutral och korrekt?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-01-07 22:49:00
|
JohannaP |
Det där kan man bara fnysa åt. De säljer sina kroppar för sexuella ändamål i en viss tidsbegrepp. Alltså, q, säljer man inte kroppen i all evighet, men efter köparens önska. Likaväl som hallickar som köper prostituerade, dom köper deras kroppar som dom i sin tur säljer vidare. Kroppen är ett objekt för handel.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-01-07 22:59:00
|
q |
Ett köp som bara varar en viss tid brukar kallas för "hyra" sist jag kollade. Brukar du gå till videouthyraren och säga "jag vill köpa den här videofilmen"? Vi borde istället prata om "kroppsuthyrning" isåfall. Men notera att det fortfarande är en markant skillnad mellan att hyra och köpa. När du hyr en bil får du t.ex. betala dyrt om du skadar bilen. Äger du bilen själv kan du köra den till skroten om du har lust.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-01-07 23:03:00
|
q |
Och nu ska vi inte blanda äpplen och päron hördu! Halickar som köper prostituerade är ett resultat av det otrevliga fenomenet trafficing. Men det vi pratade inte om trafficing här. Vi pratade om vanlig prostitution!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-01-08 07:25:00
|
Ruskprick |
Johanna P med många tror sig föra de prostituerades talan. Även för de, som de i danmark, som själva ställer sig med näven i luften och säger att det här är deras EGNA val? Du omyndigförklarar alltså mer eller mindre dem som gör sina egna val. Insinuerar du att denna kategori prostituerade är TVINGAD till detta?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-01-08 07:32:00
|
Ruskprick |
Även om jag själv och ingen jag känner, varken av kvinnligt eller manligt kön, skulle köpa sexuella tjänster, så tycker jag att Aabo har rätt i sina tankegångar. De kvinnor jag känner tycker likadant... Det är upp till var och en. Finns behovet finns också marknaden. Om det legaliseras kan också de seriösa "hyreskunderna" visa sig i dagsljus utan att behöva smyga...
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-01-08 07:44:00
|
Ruskprick |
Det finns många exempel på "kropps"-tjänster, såsom; kroppsmassage, fotmassage fotfetischist, ojojoj!, manikyr, pedikyr, hårfrisering, tandläkare... jajamen, allt för att tillgodose såväl vårdbehov som behov i största allmänhet.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-01-08 07:44:00
|
Ruskprick |
I regel utförs tjänsterna utifrån "proffsens" villkor och bedömningar. Om de frivilliga! prostituerade sågs som seriösa tjänsteutövare även av sina egna medsystrar skulle de komma halvvägs till global acceptans. Denna s.k. "trafficking" ska inte likställas med seriös och frivillig prostitution.
|
|