Vad vill de prostituerade själva?

Den här tråden diskuterar artikeln Vad vill de prostituerade själva?.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-01-07 15:17:00
KYREUS
Människovärdighet är mitt viktigaste sk honnörsord. Därför skall det bli ytterst intressant att följa den här debatten.
Inlägg #2: Postat: 2003-01-07 15:22:00
ahnberg
Detta är en intressant debatt. först och främst. tack för en bra artikel. Stigmatiseringen ja. Varje gång jag hör talas om dessa prostituerade så hör jag om den olyckliga kvinnan, men varje gång demonen avmaskerar sig i medierna så är hennes bild en helt annan..
hur som helst. denna politik går att jämföra med narkotikapolitiken. Det finns ingen direkt logik, men sverige har bestämmt sig för att det skall vara så här och där med basta...
Inlägg #3: Postat: 2003-01-07 15:51:00
JohannaP
Vad vill de prostituerade själva? Att säga att de VILL sälja sina kroppar har många tusentals prostituerade nekat till, att den lyckliga horan är en myt, men om då en väldigt liten procent säger att de tycker om att underkasta sig och vill få det genomfört som en riktig och hederlig arbetskraft. Då säger jag bullshit..
Inlägg #4: Postat: 2003-01-07 18:32:00
Sebastian
Det är väl att hårddra det hela att säga att "Det konstiga är väl att det bara är i Sverige som huvudelen egentligen inte vill. Fråga dig själv varför. ", tror du verkligen att hororna utmed vägarna i östeuropa, afrika och på asiatiska bordeller till största delen VILL jobba som horor- det kan du väl ändå inte mena?
Inlägg #5: Postat: 2003-01-07 18:58:00
Sara
Jaha. Nu hänvisas återigen till solidaritet & de prostituerades egen vilja här framförd via Aabo, för att förespråka en legal handel med människor. Eller, fel av mig, det är ju inte människor om säljs, de säljer bara en möjlighet för andra att använda deras kroppar för en stund. Med några exempel från länder som legaliserat prostitution - och där det också visat sig att profitörerna fullständigt givit fan i att betala arbetsgivaravgifter, moms, registrerat sig etc. -
Inlägg #6: Postat: 2003-01-07 19:52:00
Thomas L. Aabo
Återkommer imorgon med svar på kommentarer. Har inte mer tid idag.
Inlägg #7: Postat: 2003-01-07 21:34:00
q
Tydligen är det väldigt svårt att komma överrens om hurvida det finns lyckliga horor eller ej, även om man har de bästa bevisen kommer man att misstänkliggöras, åt båda hållen. Därför kanske man ska skippa den frågan. En intressantare fråga är istället: OM det finns lyckliga horor, ska dessa då få praktisera sitt yrke?
Inlägg #8: Postat: 2003-01-07 22:03:00
Bobo
För dessa få lyckliga prostituerade som det kanske finns, finns det inte då tusentals olyckliga? Hur ska de räddas? Genom fackföreningar som inte vill erkänna att de utsätts för ett förtryck och utnyttjas grovt? Diskussionen handlar enbart om, här på sourze, huruvida det finns lyckliga prostituerade eller ej. På vilket vis är den diskussionen väsentlig annat än för de män som vill försvara sina sexköp eller kanske t o m för män som vill försvara sin objektifiering av kvinnan.
Inlägg #9: Postat: 2003-01-07 22:46:00
Lukas
Läs ND:s svar på sexarbetarnas fackförbunds artikel:

Länk: nationaldemokraterna.se
Inlägg #10: Postat: 2003-01-08 09:27:00
Ruskprick
Det pratas om huruvida de prostituerade VILL eller ej. Det pratas om "den lyckliga horan", myt eller ej. Det pratas om media som vinklar hit och dit. OM vi håller oss kvar vid "lyckan" en stund; Vari bottnar lyckan/olyckan? Den "olycklige arbetaren" torde väl vara en bättre vinkel, eftersom det i media står att läsa om "olyckliga människor" inom ALLA yrkeskårer. Om det inte vore förenligt med denna skapade "skam" att utföra denna form av tjänster kanske det sett annorlunda ut med "olyckan"?
Inlägg #11: Postat: 2003-01-08 10:59:00
Tommie Nygren
Läs min artikel:
Länk: sourze.se
Lite tankar om vad jag tycker man ska göra om man nu tycker att prostitution är ett problem. De åtgärder jag föreslår förutsätter ingalunda ett förbud, som jag inte tror hjälper och som är helt galet då det är ensidigt.
Inlägg #12: Postat: 2003-01-08 14:02:00
Jacob
Thomas: Skulle du vilja att din dotter jobbade som hora? Om inte: varför, det är ju enligt ditt synsätt att jämställa med vilket yrke som helst?
Inlägg #13: Postat: 2003-01-08 16:18:00
Per W
Det är faktiskt helt ointressant om ett visst antal av prostituerade är olyckliga eller ej och vad de vill själva!
Man måste ställa sig frågorna:
Vill jag ha ett samhälle där kvinnor och pojkar säljer sin kropp?
Om nu inte de prostituerade far illa och är olyckliga påverkas samhället och andra människor negativt?
Hur påverkas synen på människovärdet?
Inlägg #14: Postat: 2003-01-08 16:19:00
Per W
Forts.
Det finns lyckliga fattiga människor också vi är mycket anpassningsbara!!. De skall n-vis fortsätta vara fattiga, eller......?
Ta ställning ideologiskt och etiskt!!!!!!
Inlägg #15: Postat: 2003-01-08 16:47:00
Tommie Nygren
Alla som är emot legalisering: Fråga er själva "Kommer vi kunna få bort prostitutionen till 100 utan att höja t.ex. skatterna till 75 och utan att begränsa folks valfrihet och rörelsefrihet helt?". Svaret är förmodligen nej. Vad bör man då göra? Om man tycker prostitution är fel bör man jobba med attityderna, minska efterfrågan, fråga sig varför män köper sex. Inte lagstifta på ett bisarrt och snedvridet sätt där det är lagligt att erbjuda något som det är olagligt att köpa.
Inlägg #16: Postat: 2003-01-08 18:03:00
Bobo
Thomas L: Du undrar hur jag, m fl. kan veta att den lyckliga horan är i minoritet. Det vet jag inte, men jag ser på prostitution som ett förtryck och jag ser på förtryck som någonting man blir olycklig av. Att hänvisa till hundra prostitueradesom lika gärna kan vara påhittade på en hemsida tycker jag inte ger belägg för att lyckliga horor inte skulle vara i minoritet. .
Inlägg #17: Postat: 2003-01-08 21:33:00
q
Jag bjuder härmed ut mina sexuella tjänster till högstbjudande heterosexuella kvinna!

Jag villl veta om jag blir den olyckliga människa av det som alla påstår att jag skulle bli. Vem vet, det är kanske riktigt trevligt, och så får man ju pröjs också.
Inlägg #18: Postat: 2003-01-09 13:03:00
Sebastian
En fråga till: Om en person ger sitt samtycke till att bli svårt misshandlad med basebollträn mot betalning, skall detta också vara ok? Det är ju hans kropp och han ger ju sitt samtycke!
Inlägg #19: Postat: 2003-01-09 15:07:00
q:s drömkund
Aabo skriver såhär: "De anser sig inte värda det förakt som omgivning och överhet påför dem utan att de är lika mycket värda som du och jag, att de har ett lika stort människovärde." Men är det inte just för att de faktiskt HAR ett lika stort människovärde som vi andra som de borde slippa prostituera sig?!!
Inlägg #20: Postat: 2003-01-09 17:36:00
Mike
Sebastians fråga nedan är väldigt avslöjande för hur förbudsförespråkarna tänker. Det är hela tiden uttalat eller underförstått att om någon frivilligt prostituerar sig så gäller det att: 1 De förstår inte sitt bästa och 2 Ska inte ha laglig rättighet att handla mot sitt eget bästa
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...