När JA är viktigast i livet

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-12-21 22:00:00
Frederik
Good point, and one to bear in mind when trying to bring the ja-message across. Its one thing to have young girls develop a positive attitude towards their sexuality, but quite another to turn sex into a must for young teenagers, with so much emphasis on safe sex issues, sexual techniques and experimenting around, and so little on the emotional dimension of it all.
Inlägg #2: Postat: 2002-12-21 22:04:00
Frederik
According to me maturity is not about the ability to say yes or no. Its about discovering oneself, being critically aware of outside influences which is what the yes/no debate is probably all about and then choosing ones own way. In other words, it happens one step before the yes/no-answer is given.
Inlägg #3: Postat: 2002-12-21 22:08:00
q
Mia: Din förklaring är visserligen rimlig, men något för enkel. Kvinnans nejsägande har funnits sen urminnes tider, och är grundat i det som feminister kallar för "patriarkat". Vitsen med att kvinnor ska ställa stora krav är att endast män med makt ska få tillgång till sex och närhet. Föga smickrande för alla parter men sant.
Inlägg #4: Postat: 2002-12-21 22:16:00
q
Nejsägandet handlar om att kontrollera kvinnans fertilitet. För godsägaren ville ju inte att hans fru skulle bli gravid med stalldrängen eller någon annan misslyckad man utan pengar. Därför måste kvinnan lära att hålla på sig tills hon hittar en man av tillräckligt hög social status. Det är verkligen ironiskt att många s.k. feminister för vidare den här delen av patriarkatets arv.
Inlägg #5: Postat: 2002-12-21 22:32:00
Frederik
q: sounds very unlikely to me. In a truly patriarchal system didnt even have the option of giving an answer. It was their parents who decided for them. My impression is that the emphasis on no is rather caused by the pressure girls may experience from their boyfriends, for instance, and fueled by a sex-overloaded media in a time of their lives where they are emotionally more vulnerable and insecure.
Inlägg #6: Postat: 2002-12-21 22:33:00
Frederik
...pls add girls in the second sentence of comment 5...
Inlägg #7: Postat: 2002-12-21 22:39:00
q
Patriarkatet eller vad man nu ska kalla gamla könsmönster är naturligtvis mer sofistikerat än så. Inget patriarkat i sverige har kunnat övervaka kvinnor dygnets alla timmar, patriarkatet måste handla om psykologisk kontroll. Föräldrarna måste indoktrinera kvinnan på ett sätt som gör henne lättare att kontrollera; lär henne säga nej. Därför räcker det gott och väl till en förklaring.
Inlägg #8: Postat: 2002-12-21 22:42:00
q
Den andra förklaringen är konstig. Varför skulle tjejer vara mer känslomässigt sårbara än killar? Det är naturligtvis en del av våra inbyggda fördommar. Dessutom har killar precis lika mycket press ifrån media när det gäller att prestera sexuellt, om inte mer. Jag får inte ditt resonemang att gå ihop.
Inlägg #9: Postat: 2002-12-21 23:45:00
Frederik
You have a point with your psychological control argument, though Im still wary of tendencies of seeing the patriarchal system in everything and everywhere. As for girls being emotionally more vulnerable: I mentioned girls here because thats what Mias text is about, though its valid for teenagers in general.
Inlägg #10: Postat: 2002-12-21 23:51:00
Frederik
The whole know how to say no issue is according to me not sexism, but more of a practical issue, probably because the ability to say no is what is most lacking within young girls today ...and as well the ability of some boys to take no for an answer.
Inlägg #11: Postat: 2002-12-21 23:56:00
Frederik
Focusing on yes instead feels to me a bit like fighting fire with fire. The focus is still on sex as an end in itself. If you want to relativate the whole bunch of cultural opinions a la a girl who sleeps around is a slut and virility is when you fuck a lot of girls then you should place sex in a much wider context, in which the whole yes/no-issue is only one practical aspect.
Inlägg #12: Postat: 2002-12-22 00:02:00
Frederik
Quick comment before I have to endure feministic torture because of comment 10: with because the ability to say no etc... I only mean that for one practical reason or another high rape incidence, perhaps? Peer pressure? it seems necessary for teachers to emphasise the no-issue to girls. I dont want to imply in any way that that they have a weaker will than boys, say yes all the time or anyhting else of that kind.
Inlägg #13: Postat: 2002-12-22 00:03:00
Frederik
...and within young girls is also an unfortunate formulation. Put within some girls instead.
Inlägg #14: Postat: 2002-12-22 00:05:00
Frederik
You know, talking about feminist issues always feels like walking through a minefield... :
Inlägg #15: Postat: 2002-12-22 20:52:00
Mia
Till q, det kanske inte var så roligt att bli med barn med fel man heller, åka bort och föda obemärkt osv. Kanske höll kvinnor tillbaka sin sexualitet för att skydda sig själva. När jag var ung i ett mindre samhälle blev en del unga tjejer med barn och mammor vid 16, jag bestämde mej för att inte höra till dom, därför sa ja nej till sex fullt ut, man kan ju ha en del sex utan penetration, för att skydda mej själv helt enkelt, och faktiskt ngn större lust kände jag inte heller.
Inlägg #16: Postat: 2002-12-23 10:44:00
Mia Ekman
Frederik: ”Ja och nej”-sägandet är definitivt en stor del i att utveckla en mogenhet och självförtroende i alla skeenden och situationer. Mogenhet i kom inte som ett paket på posten för mig iaf. :
Och rädd om sig och sin partner, tillfällig eller stadig, måste man ju alltid vara - det blir ju bara så mycket lättare om båda vågar uttrycka vad man vill och inte vill.
Inlägg #17: Postat: 2002-12-25 13:03:00
q
Mia: Vaddå "åka bort och föda obemärkt", när en kvinna väl var gift var det fritt fram. Innan DNA tekniken så fanns ingen möjlighet att kontrollera ifall ett barn var oäkta eller ej. Jag har hört någonstans att så många som 25 av alla barn idag !!!!! har en annan biologisk pappa än den som mamman angett. Men jag skulle gissa i att ingen vill gräva i det av hänsyn till familjefriden. Men det är helt jävla sjukt ändå. Det skulle vara intressant att få dessa siffror bekräftade.
Inlägg #18: Postat: 2002-12-25 16:19:00
Mia ej Ekman
Jag talar om hur det var förr, ang det där med godsägaren som q tog upp. Tänkte då mest på pigorna som godsägare och storbönder ansåg sig ha rätt att äga sexuellt. 25 tror jag inte ang fäder möjligen 10 har jag läst för ett antal år sedan men nu med fria aborter färre. De kvinnor som inte vet vem som är pappa till deras barn väjer nog abort idag äkta män behöver inte märka, går på ett par timmar.
Inlägg #19: Postat: 2002-12-25 20:36:00
Yeah
q: Ja, tänk så underbart att få dessa siffror bekräftade! Det skulle säkerligen kunna få dig att joddla en hel dag....;- Synnerligen användbara siffror att trycka i fejan på någon elak äcklig enögd feminist...
Inlägg #20: Postat: 2002-12-26 11:45:00
q
Mia ej Ekman: Håller med om att mäktiga män som godsägare och storbönder har kunnat utnyttja pigor. Men på det hela taget är män med makt är bara en liten och kanske försumbar grupp. En stor del av männen, de utan tillräckligt med pengar makt och status, fick inte ha sex alls utom i största hemlighet. Godsägare och storbönder är helt enkelt inte representativa män.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...