Skrattar er rakt i ansiktet

Den här tråden diskuterar artikeln Skrattar er rakt i ansiktet.
Inlägg #1: Postat: 2002-12-20 20:38:00
Anna Li
Det är lätt att ryckas med och köpa alldeles för mkt. Våra barn är så små, så jag tror att det viktigaste vi kan ge dem är mkt tid för spel coh tid för att göra deras rum mysigare. Det tänkte jag igår när jag var i leksaksaffären och köpte saker.
Inlägg #2: Postat: 2002-12-21 12:12:00
klas
Jag måste bara fråga om det verkligen är en jul där ingen konsumerar du längtar efter? eller en jul då du själv kan konsumera som alla andra?
Inlägg #3: Postat: 2002-12-22 06:34:00
flemens
Själv tycker jag att det är själva umgåendet som är jobbigt. Det är aldrig så skönt att vara ensam som under julen.
Inlägg #4: Postat: 2002-12-23 12:50:00
Stefan
Vi firar knappast jul, i första hand köper vi saker till varandra och ger bort. Vi firar ofta "för någon annans skull" ex barnens, inte för att vi själva vill. Vi firar ofta genom att titta på program på TV där vi ser andra fira jul.
Inlägg #5: Postat: 2002-12-24 22:21:00
Peter
Jag tror många köper det senaste till sina barn för att de är rädda att barnen ska bli retade/ledsna i skolan för att de inte har det senaste. Istället för att ta itu med problemet, dvs se till att de som retas/mobbas slutar, så köper man häftiga saker till ungen och klagar sedan på köphysterin. Tycker man det är hemskt med köphysterin på julen så bör man istället låta bli att köpa så mycket julklappar och stå för vad man tycker.
Inlägg #6: Postat: 2002-12-28 14:37:00
OBI
Det speglar egentligen bara vårt upfuckade samhälle. Jag skulle vilja se en förälder som förklarar för sitt barn varför de inte vill köpa den där xboxen, om konsumtionshets, livsstilar och reklam. Det är nog som sagt lättare att blunda och ge efter. Julen handlar ju i alla fall idag om att lura i barnen att världen är ett trevligare ställe än det faktiskt är.
Laddar...