Inlägg #101: Postat: 2002-12-17 15:21:00
|
Mike |
Svar 100. Jo det finns en del som bryter mot lagen. Det får man förmoda då den illegala drogmarknaden enligt FN omsätter ca 4000 000 000 000 kr 4 triljoner kr per år. Så vad ska vi göra när verkligheten inte stämmer med kartan? Envist framhärda att det är kartan som gäller? Inte jag i alla fall!
|
|
Inlägg #102: Postat: 2002-12-17 15:25:00
|
Mike |
Eller heter det biljoner? 4000 miljarder i vilket fall. Ca två gånger Sveriges BNP.
|
|
Inlägg #103: Postat: 2002-12-17 15:29:00
|
Mike |
Så min slutsats är: tyck till bara det är din rättighet! Men det är den vansinniga politik som du stöder som skapar misär, medan du sitter på dina höga hästar. Ta ansvar för det du så tar jag ansvar för vad jag stoppar i mig.
|
|
Inlägg #104: Postat: 2002-12-17 16:46:00
|
Jan-Olov |
Vad säger du om betydligt bättre vård då ? Då har du ju inte arguemntet "tunga missbrukare" att falla tillbaka på hela tiden. Vad händer om vi skulle lyckas med det ? Ibland så tror jag att ni faktiskt vill att vi ska ha det som vi har det pga "tunga missbrukar" argumentet väger så tungt i eran argumentation. Utan det har ni inte så mycket att komma med tyvärr förutom individens rätt att bestämma och att det kostar så otrolöigt mycket att försöka minska narkotikan i samhället.
|
|
Inlägg #105: Postat: 2002-12-17 17:07:00
|
Mike |
Va? Det där hänger ju inte ihop logiskt? Du vill ju inte ens betala för vården! Jag vill däremot solidariskt betala för den eftersom det är en del av priset för ett fritt samhälle. Hur många missbrukare tror du vi skulle kunna rädda med 4000 miljarder? plus det vi skulle spara i polisväsende och kriminalvård. Och det där som du nu erkänner att "vi har att komma med" slår ju det jag sett av dina argument med hästlängder.
|
|
Inlägg #106: Postat: 2002-12-17 17:13:00
|
Mike |
Jag har också barn jag älskar dem lika mycket som du älskar dina barn. Och håll i dig nu jag vill också minska narkotikan i samhället. Jag vill att de ska få veta sanningen om droger och välja att avstå från dem. Just därför blir jag upprörd över den verklighetsfrämmande, idiotiska och destruktiva narkotikalagstiftningen.
|
|
Inlägg #107: Postat: 2002-12-17 17:18:00
|
Jan-Olov |
Själv tror jag inte på att se droger som lösningen på världens ekon0kisma situation.... Sanningen kan man säga fast det är förbjudet. Det blir ju inte osanning bara för att det finns lagar utan fungerar som en markering vad vi tolererar i samhället. Att sedan människor väljer att bryta mot dessa lagar tycker jag man kan visa upp som exempel på dåliga föredömmen. Om man vill förändra saker så gör man det i all demokratisk anda, inte bryter lagar bara för man känner för det.
|
|
Inlägg #108: Postat: 2002-12-17 17:36:00
|
Mike |
Jag argumenterar inte för att bryta mot lagen vad jag sett har nästan ingen här gjort det. Jag argumenterar för att ÄNDRA lagen och jag har underbyggt detta med argument. Argument som du inte bemöter eftersom du inte kan. Du vill bevara status quo till varje pris. Vad är det för demokratiskt med det? Nej behåll du dina skygglappar och tro på din utopi där alla tycker lika och lallar omkring höga på sin egen förträfflighet.
|
|
Inlägg #109: Postat: 2002-12-17 17:53:00
|
Jan-Olov |
Jag argumenterar för att det är vi samhällsmedborgare som bestämmer vad vi tycker är OK och inte. Att sedan det finns människor som inte respekterar vad vi andra tycker är djupt tragiskt. En stor grupp människor tycker att det är bra att lagen finns och har all rätt att göra detta. Att det sedan finns andra som inte tycker att lagen är OK är en annan sak och dom borde driva frågan på samma sätt som alla vi andra får driva frågor här i samhället.
|
|
Inlägg #110: Postat: 2002-12-17 17:57:00
|
Jan-Olov |
Ni får väl tycka att lagen är åt h-vete hur mycket ni vill. Det enda som påverkas i era liv är att ni inte kan röka på utan att riskera att åka dit. Allt annat kan ni göra ! Personligen anser jag att detta inte är en sådan stor inskränkning i en människas liv och är därför inte ett argument varför lagen ska ändras. Bevisligen så klarar 99 av befolkningen av att leva utan Cannabis.
|
|
Inlägg #111: Postat: 2002-12-17 19:34:00
|
Mike |
Ja visst 99 av befolkningen klarar att leva utan cannabis. 99 klarar också av att leva utan tryckfrihet och yttrandefrihet. 99 klarar av att leva i ett samhälle där försvaret av en utopi går före människoliv. Starkt argumentt J-O! Jag kunde lika gärna diskutera jungfrufödseln med påven, nej föresten han skulle nog vara mindre dogmatisk. Ajö för denna gång.
|
|
Inlägg #112: Postat: 2002-12-17 19:41:00
|
Jan-Olov |
Innan du går så kan du svara på frågan varför vi som är emot Cannabis ska böja oss för ny få som vill hålla på ? Vi vill ju uttryckligen inte ha drogen i samhället. Sen om du väljer att bruka den i alla fall så är det väl inte så mycket vi kan göra åt det. Learn to live with it.
|
|
Inlägg #113: Postat: 2002-12-17 20:56:00
|
Mike |
Har du inte läst mina inlägg? Jag vill inte "hålla på". Jag vill att den tokiga lagen som motverkar sitt syfte ska bort! Sedan kan man ju tycka att det är konstigt att du säger att majoriteten ska böja sig! Ingen tvingar dig att använda cannabis eller hindrar dig från att förbjuda dina barn attt använda det eller att upplysa om dess verkningar. Människor i alla kulturer har alltid använt droger, learn to live with it!
|
|
Inlägg #114: Postat: 2002-12-17 21:03:00
|
Mike |
Så du vill inte ha drogen i samhället. OK. Hur få bort den?Enkelt skriv några rader i lagboken problemet löst! Knappast Om du verkligen ville minska drogerna i samhället borde du inte då använda den effektivaste metoden. Vilket stöd har du för att förbudspolitik fungerar för att stoppa droger? Jag sätter 4000 miljarder på att det inte fungerar.
|
|
Inlägg #115: Postat: 2002-12-17 21:45:00
|
Mike |
Om du verkligen vill ta veta varför förbud inte fungerar när det gäller droger kan du t.ex. läsa här: Länk: cato.org
Det handlar om grundläggande ekonomiska samband som inte påverkas av aldrig så demokratiskt grundade beslut.
|
|
Inlägg #116: Postat: 2003-02-14 15:06:00
|
abrahamn |
J-O:om vi i samhället kom fram till att det är fel att heta Jan-Olov, skulle du byta namn??-Men det är ju ofarligt att heta J-O!!Men sen när blev det en männsklig rättighet att heta J-O?-Men jag skadar ju ingen genom att heta det!Vårt samhälle vill vara ett Jan-Olovfritt samhälle, vet hut, paria!
|
|