Cannabis måste legaliseras

Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #81: Postat: 2002-12-16 15:09:00
Tommie Nygren
Problemet i resonemanget är, tycker jag, detta: Skyddet för dina barn har INTE ökat i och med att själva bruket och innehav för enskilt bruk kriminaliserades. Skyddet var mycket gott tidigare. Därför anser jag att det är fel att kriminalisera enskilda individer med kostnader för samhället för att endast öka skyddet marginellt. Japp. Sådär. Nu måste jag faktiskt hem och stryka en skjorta. Ses.
Inlägg #82: Postat: 2002-12-16 15:13:00
Jan-Olov
Jag skulle vilja säga att respekten för lagen har minskat och därav bruket ökat. Sen tycker jag att lagen är det enda sättet som jag kan påverka i denna fråga. Iom att den finns så kan jag påverka min syn på Cannabis. Jag kan inte svara för andra men det är i alla fall min syn på det hela. Jag hoppas det här har börjat sy ihop min "lag-debatt" och att ni har lite förståelse för mina argument. Jag kan på ett sätt förstå era också men jag kan tyvärr inte sätta dom före mina egna åsikter.
Inlägg #83: Postat: 2002-12-16 15:16:00
Jan-Olov
Den lösning som jag personligen skulle vilja ha är att jag skulle kunna ha rätten att påverka och att ni kan bruka förutsatt att de som brukar tar ansvar för sitt eget bruk på nått "magiskt sätt". Hur vet jag inte dock. Jag skulle vilja ha kvar lagen MEN på nått sätt möjligöra att man kan ta ansvar för sitt eget bruk och på så sätt skonas från lagen.
Inlägg #84: Postat: 2002-12-16 17:51:00
rh
JO: Vi har kommit nån vart alltså :
Hoppas det är klart för alla att varken tobak, cannabis, alkohol eller piller hör hemma hos ungdomar. Ingen mår bra av dessa substanser under sin uppväxt. Det är då risken för framtida men är störst.
Min enda önskan är att den som satt i en stuga i skogen och hade ett par egna plantor inte ska betraktas som kriminell.
Inlägg #85: Postat: 2002-12-16 17:54:00
rh
Försäljning kan fortfarande vara förbjudet, detsamma gäller innehav av stora mängder, och ingen 15 åring kan odla hemma i en garderob utan att det märks. Eftersom de cannabisplantor som växer fritt i Sverige p.g.a. klimatet inte alls blir bra är det ingen risk.
Inlägg #86: Postat: 2002-12-16 17:58:00
rh
Min slutsats: rök om ni vill, men isåfall ert eget odalde så att inga kriminella organisationer tjänar pengar.
stora odlingar helt klart avsedda för försäljning olagliga
Innehav av stora mängder cannabis också bara de som säljer skall vara straffbart. Staten skall ge en bra information istället för att förneka.
Försäljning av tunga droger mordförsök.
Inlägg #87: Postat: 2002-12-16 18:51:00
Jan-Olov
Frågan kvarstår, vill vi stäva efter ett samhälle där så få som möjligt väljer droger eller vill vi sträva efter att införa nya droger som förut inte va legala eller ska vi hitta en väg där individen själv blir ansvarig för de nya droger som vi eventuellt kommer att legalisera ? Min inställning är att folk får hålla på med det dom vill så länge som det garanterat inte drabbar mig eller min familj.
Inlägg #88: Postat: 2002-12-16 18:56:00
Jan-Olov
Eftersom jag är drogfri så känns det väldigt, väldigt orätt att jag tvingas stå till svars för saker som jag egentligen är emot. Dessa pengar skulle jag mycket hellre vilja lägga ned på min familj istället. Jag kompenseras inte för att jag valt att leva mitt liv med mindre risker än drogbrukare har och det är definitivt orätt. Jag tycker drogbrukare borde få betala sina egna skador i högre utsträckning än vad som sker idag.
Inlägg #89: Postat: 2002-12-17 03:18:00
JSK
frida: Det finns inga åldersgränser på en svart drogmarknad. Var glad att din lillebror inte har fattat det.
Inlägg #90: Postat: 2002-12-17 03:23:00
JSK
J-O: Vilka andra problem/skador vill du att individen ska betala själv?
Inlägg #91: Postat: 2002-12-17 07:41:00
Jan-Olov
JSK : Svara på frågan varför jag ska tvingas betala andras skador då alla vet om att det är farligt. Varför ska det ansvart inte ligga på indivieden själv. Individens frihet, individens ansvar.
Inlägg #92: Postat: 2002-12-17 08:32:00
Adde
Jan-Olov: Vi bör alla hjälpas åt att betala för dem som råkat illa ut, oavsett om det är av droger, trafikolycka eller ålderdom i alla fall i min sosse-utopi :- . Vad som behövs först och främst är en utredning om vilka konsekvenser det skulle bli vid en legalisering av cannabis för det vet vi egentligen inte ett smack om idag. Kanske skulle merkostnaden för samhället bli försumbar, och då slipper du vara med och betala.
Inlägg #93: Postat: 2002-12-17 09:14:00
Jan-Olov
Det är ju en uppenbar risk med droger och det ligger ändå på individens ansvar tycker jag. Individens frihet, individens ansvar. Ålderdom kan man ju inte göra så mycket åt. Trafikolyckor så läggs det ned massvis med pengar för att förbättra trafiksäkjerheten. Den andra sidan är vilket samhälle vi medborgare vill ha. Är det ett samhälle fyllt med droger eller ett samhälle med så lite droger som möjligt ?
Inlägg #94: Postat: 2002-12-17 09:15:00
Jan-Olov
Den sista frågeställningen borde rimligtvis ligga till grund för hur narkotikapolitiken ska utformas och vilken strategi som den ska ha.
Inlägg #95: Postat: 2002-12-17 09:19:00
Jan-Olov
Frågan är varför det anses som fel från er sida att bära ert eget ansvar.
Inlägg #96: Postat: 2002-12-17 14:06:00
Mike
J-O Det där argumentet du kör med att du inte vill betala är ganska dumt av flera orsaker. För det första så gäller ju detta om cannabis ska vara legalt eller inte. Oavsett det skulle man ju kunna undanta sådana skador från den allmänna sjukvården ung. som skönhetsoperationer.
Inlägg #97: Postat: 2002-12-17 14:11:00
Mike forts
En inbrottstjuv eller mördare som ådrar sig skador i samband med brottet behöver ju inte heller betala för vare sig sjukvård eller kriminalvård som följer. Inte heller behöver t.ex. Göteborgs-demonstranterna som skadades vid kravvalernabetala för sin sjukvård trots att majoriteten tar avstånd från deras handlingar.
Inlägg #98: Postat: 2002-12-17 14:24:00
Mike svar 93-94
Du menar alltså att med ett system där drogdistributionen i praktiken överlämnas till terrorist-organisationer, knarkbaroner, skrupellösa regimer och skumma langare som inte drar sig för att sälja till skolbarn, så minimerar vi tillgången på droger i samhället? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha! ROTFL
Inlägg #99: Postat: 2002-12-17 14:27:00
Jan-Olov
Rimligtvis så borde vi samhällsmedborgare få tycka till hur vi vill att samhället ska se ut. Vill vi inte att våra barn ska måsta växa upp i ett samhälle där Cannabis är legalt så är det väl bara så då. Det är inte bara en fråga som rör eran rätt att röka på. Det är ytterst märkligt att man framhäver individens rätt då det gäller legalisering och sedan väljer att skita i vad andra tycker i den frågan.
Inlägg #100: Postat: 2002-12-17 14:33:00
Jan-Olov
Normalt sett så brukar lagar hindra folk från att utföra vissa saker. Nu finns det ju en del som inte respekterar lagar och det är minst sagt tragiskt.
Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...