Cannabis måste legaliseras

Showing page 4 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #61: Postat: 2002-12-16 14:43:00
bläh
Jan-Olov: Meningen är väl helt obetydlig, att det används är betydligt. Eller menar du att syftet rättfärdigar bruket? Vad tycker du om det faktum att deras religion omfattar marijuana?
Inlägg #62: Postat: 2002-12-16 14:44:00
Tommie Nygren
"Det används i religiöst syfte inom rastafarin. Psalm 104:14 i Bibeln, He causeth the grass for the cattle, and herb for the service of man.
Man använder inte bara ganja i spirituellt syfte utan också som medicin till de allra flesta sjukdomar. Men användningen kräver respekt för ganjan och medvetenhet kring användandet, man tar det inte bara för att bli stenad."
Inlägg #63: Postat: 2002-12-16 14:45:00
Tommie Nygren
Citatet ovan är från en person insatt i rastafarireligionen som svarade på en fråga av mig angående detta.
Inlägg #64: Postat: 2002-12-16 14:45:00
Jan-Olov
Tommie : Angående legalisering så bör faktiskt en majoritet få avgöra om vi vill tillåta ännu en drog lagligt eller inte. Det handlar inte enbart om ni som använder den, för ni är det definitivt inte synd om på nått sätt. Det handlar om att t ex jag vill minimera risken att mitt barn kommer i kontakt med Cannabis och tycker därför lagen är bra eftersom det hindrar till en del spridningen av Cannabis.
Inlägg #65: Postat: 2002-12-16 14:46:00
bläh
Jan-Olov: Eller hur ser du på indiankulturen och peyote? Har de också fel för att du tycker så?
Inlägg #66: Postat: 2002-12-16 14:47:00
Tommie Nygren
Jag förstår det J-O: det finns faktiskt en FN-deklaration till skydd för de som vill leva en drog och alkoholfri livsstil, vilket jag ställer mig bakom till 100. Lustigt att du, om du nu känner dig förtryckt, inte känner sympati för oss, som känner oss förtryckta och faktiskt, till skillnad från dig, är det i lag. Du inser väl att bästa sättet att minska spänningar mellan livsstilar är att tillåta dem? Så att vi som röker respekterar dig som inte gör det och tvärtom?
Inlägg #67: Postat: 2002-12-16 14:48:00
Jan-Olov
Om man är kristen så får man inte åka till en del länder och utöva kristendommen där. Sådan är lagen där. Jag kan ju inte hävda att dom ska ändra sina lagar för att jag ska kunna åka dit.
Inlägg #68: Postat: 2002-12-16 14:50:00
Tommie Nygren
Förtydligande: Förtryckta i lag kan man förstås bara anse att de som röker gräs är om man anser att det är en livsstil. Om man bara ser det som ett patologiskt sjukdomsbeteende som bör bekämpas och straffas så är det ju klart att man inte har sympatier direkt... Frihet är det viktigaste vi har. Där har vi nog en till kärnpunkt: de som röker gräs anser att det är en livsstil, du anser inte det. Vem bestämmer sånt?
Inlägg #69: Postat: 2002-12-16 14:51:00
Jan-Olov
Jag känner ingen sympati för er eftersom det ni står för är mot min livsstil, därför kan jag inte påstå att jag sympatiserar med er gällande förtryck. Däremot kan jag sympatisera med t ex människor med allergi som inte kan vistas på krogen för tobaksröken. Eller människor som blir mobbade i skolan eller på arbetsplatsen etc.
Inlägg #70: Postat: 2002-12-16 14:51:00
Tommie Nygren
J-O: det kan du väl? Det är väl ändå inte så att du anser att länder som förtrycker kristna / muslimer / judar har rätt?
Inlägg #71: Postat: 2002-12-16 14:53:00
bläh
Jan-Olov: Det där var det mest cyniska jag läst idag, känner du bara sympati för de som väljer att leva som du? Totalt ologiskt.
Inlägg #72: Postat: 2002-12-16 14:53:00
Tommie Nygren
Det är där problemet ligger J-O. Du är EMOT min livsstil, men jag är FÖR din rätt till din. Ungefär som devisen "Jag hatar det du säger, men jag skulle dö för din rätt att säga det!". Du håller alltså inte med om detta. Jag ser vart vi till slut har kommit: Du anser att din livsstil är rätt, min är fel, om den ens är en livsstil och oavsett så har majoriteten rätt att bestämma vilka livsstilar som ska få finnas.
Inlägg #73: Postat: 2002-12-16 14:55:00
Tommie Nygren
Här är kärnan, till slut, vi förstår till slut var dina åsikter kommer ifrån och innan du förstår vikten av personlig frihet, rätt till val av livsstil så länge ingen annan far illa etc etc så kommer vi inte komma någon vart. Det vi står för är inte emot din livsstil, det är du som säger det. Jag diggar din livsstil och jag kan verkligen förstå ditt val. Men är det ok om jag gör mitt eget val? Nähä.
Inlägg #74: Postat: 2002-12-16 14:58:00
Jan-Olov
Som sagt tar jag avstånd från droger i min livsstil och därför sympatiserar jag inte med drogbrukare. Jag är mot droger och därför tar jag avstånd från dessa och vill att mina barn ska minimeras exponering för dessa tills dom är vuxna och kan ta eget ansvar. Om dom väljer att bryta mot lagen då så är det ju inte så mycket jag kan göra åt det. Tills dess är dom under mina vingar.
Inlägg #75: Postat: 2002-12-16 14:59:00
Jan-Olov
Jag kan mycket väl t avstånd från en livstil utan att för den delen ta avstånd från personen bakom livtstilen. Jag umgås med människor som brukar droger men tar avstånd från deras bruk. Detta utan att på nått sätt vara synisk spå bläh påstår.
Inlägg #76: Postat: 2002-12-16 14:59:00
Tommie Nygren
Aha! Du är alltså för det fria valet, för dina barn, då de är vuxna. Vore det inte bättre, om de väljer att röka cannabis då, om de SLAPP att bryta mot lagen?
Inlägg #77: Postat: 2002-12-16 15:01:00
bläh
Jan-Olov: Jag har inte tagit avstånd från droger men jag har full respekt för personer som väljer att ta avstånd. Om ditt barn skulle välja samma väg som mig, skulle din sympati för ditt eget barn då försvinna? Efter att ha läst dina senare inlägg så förstår jag var dina argument kommer ifrån, och inser därför att vi inte kommer komma något längre i debatten. Så jag drar mig ur. Må väl.
Inlägg #78: Postat: 2002-12-16 15:01:00
Jan-Olov
Tyvärr så är det så att jag prioriterar av naturliga skäl mina barn som jag inte vill ska exponeras för en massa droger så därför väljer jag att tycka att lagstiftningen är bra trots att det blir inskränkningar för en del människor. Mina barn kommer alltid att gå före allt annat.
Inlägg #79: Postat: 2002-12-16 15:03:00
Jan-Olov
Därför tycker jag hellre det är bättre med en lite sluten sfär som håller på med Cannabis än att det kulle vara lagligt. Mirr barn är mitt barn och kommer alltid att vara det. Dock kan jag ta avstånd från handligen.
Inlägg #80: Postat: 2002-12-16 15:07:00
Jan-Olov
Svar på 76 : Det jag hoppas på är att mina barn repskterar lagens ramar så pass mycket så dom inte bryter mot dom. Jag hoppas på att kunna lära ut det.
Showing page 4 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...