Cannabis måste legaliseras

Showing page 2 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #21: Postat: 2002-12-16 13:05:00
Jan-Olov
Det jag menade att vi inte har en frivilligvård liknande den i Holland om detta inte framgick, dvs vi delar inte ut gratis sprutor etc. Peka på det argumentet jag tog ur luften tack. Faktum är att i Holland så är man ingen tung missbrukare ur statens perspektiv så länge som man inte har kontakt med Socialen eller vården. Om man har det så hamnar man i statistiken för tunga missbrukare.
Inlägg #22: Postat: 2002-12-16 13:07:00
bläh
Jan-Olov: Sprututbyte är inte vård, det är skademinskning. Så det som var tagit ur luften var att vi inte har frivillig vård i Sverige, men det kanske var ett syftningsfel. Hur tror du att man hamnar i missbrukarstatistiken i Sverige?
Inlägg #23: Postat: 2002-12-16 13:18:00
Jan-Olov
Antingen så begår man ett brott relaterat till sitt missbruk eller så kommer man i kontakt med socialen eller så kommer man i kontakt med de frivilligorganisationer som finns som i sin tur rapporterar sin statistik vidare eller så hamnar man inte i någon statistik alls pga att man inte kommer i kontakt med någon av ovanstående. Holland räknar tunga missbrukare baserat på socialen och vårdprogrammen.
Inlägg #24: Postat: 2002-12-16 13:24:00
Tommie Nygren
J-O: Se mina svar 11-13, har du några kommentarer kring det eller ska vi hålla oss vid tjafs kring Fridas påstående jag tjafsade också, det är helt ointressant att tjafsa om det. Jag tror skillnaden i din och min tolkning egentligen är hårfin. Men mitt svar 11-13, det intresserar mig vad du kan tänkas ha för kommentarer till det.
Inlägg #25: Postat: 2002-12-16 13:44:00
Jan-Olov
Tommie : Skulle det spela någon roll var man begår brotten menar du ? Eller minskar på nått sätt skadorna om man sitter själv och röker ? Om en stor del av befokningen inte gillar Cannabis så kommer du ju ändå att få sitta hemma och röka på pga att vi andra inte vill utsättas ens för röken. Jämför med den förändring som håller på att ske gällande rökning och krogar, resturanger.
Inlägg #26: Postat: 2002-12-16 13:49:00
Tommie Nygren
Nej, det spelar ingen roll var man begår ett brott. Det var inte det jag sa heller. Det jag sa var, faktiskt, att offerlösa brott inte känns som brott. Brott där offret är anonymt och inte lider är t.ex. inte nåt man mår dåligt av, men brott där INGEN lider av det jag gör, känns ju verkligen inte som brott. Exempel kan vara om onani skulle vara olagligt, vilket det säkert har vart någonstans någon gång. Förstår du min frågeställning nu ej ironisk?
Inlägg #27: Postat: 2002-12-16 13:54:00
Tommie Nygren
Det spelar alltså roll, för den allmänna vilja att följa en lag, betrakta den som vettigt etc etc huruvida det finns ett offer, ett anonymt offer eller inget offer alls. Och jag undrar vad du anser om det? Om du kan förstå det och hålla med om att så kan det varaför att det verkar vara en rimlig slutsats?
Inlägg #28: Postat: 2002-12-16 13:58:00
Jan-Olov
Lagar och förordningar är till för att följas. Om det finns ett offer för en lag så är det ytterst tragiskt. Det tyder ju bara på att denne person tvingas bryta lagen för att få sin vilje genom och då man snackar droger så är det minst sagt skrämmande att en del tvingas bryta lagen för att röka på. Jag tycker att det är tragiskt att drogen styr så mycket i dessa människor liv och tvingar människan till lagbrott.
Inlägg #29: Postat: 2002-12-16 14:01:00
bläh
Jan-Olov: Skulle du säga samma sak om det handlade om religionsfrihet? Att du tycker det är tragiskt att religion styr människors liv så mycket att de tvingas till lagbrott?
Inlägg #30: Postat: 2002-12-16 14:03:00
Jan-Olov
Ska du inte ta upp slavhandeln och judehat då du ändå är på G. Vilka religösa tvingas till lagbrott anser du ?
Inlägg #31: Postat: 2002-12-16 14:05:00
bläh
Jan-Olov: Det var inte frågan. Om vi inte hade religionsfrihet, så att utövandet av vissa religioner inte skulle vara lagligt. Vilket har funnits. Skulle du då argumentera på samma sätt, att om religionen styr livet så pass att de väljer att bryta lagen så är det tragiskt?
Inlägg #32: Postat: 2002-12-16 14:06:00
Tommie Nygren
Hmm, men kan du sätta dig in i liknelsen onani? Tragiskt att så många tvingas bryta lagen för att onanera. Ditt resonemang om att lagar och förordningar är till för att följas är mycket mycket trångt. Alltså... jag håller med. Men om vi hade lagar som sa att man inte fick gifta sig med judiska kvinnor och jag älskade en judisk kvinna skulle jag nog inte anse att lagen var vettig. Även om jag var i minoritet.
Inlägg #33: Postat: 2002-12-16 14:08:00
Tommie Nygren
Du måste vässa förmågan att tänka i scenarier här J-O, samt släppa idén om att ofelbar och absolut sanning existerar. För om man inte kan tänka i scenarier då kan man inte applicera den existerande situationen på en liknande och dra slutsatser av sina åsikter i den nya situationen religionsfrihetstänket. Den absoluta sanningen måste du släppa, för lagarna representerar inte rätt och fel, absolut sett.
Inlägg #34: Postat: 2002-12-16 14:10:00
Tommie Nygren
Dvs, något som är olagligt idag, kanske inte är det imorgon. Det betyder att det kanske är helt ok hela tiden för det förändras inte, om vi antar att det finns ett bakomliggande absolut rätt och fel, som vi inte kan "veta" att göra det som är olagligt. Rent praktiskt är det fel, i lagens mening, men imorgon kan det vara ok, enligt lagens mening. Då kanske det, oberoende av lagen, har vart antingen rätt eller fel hela tiden.
Inlägg #35: Postat: 2002-12-16 14:11:00
Jan-Olov
Det du pratar om är diskriminering Tommie. Ni Cannabisbrukare är ingen grupp som diskrimineras.
Inlägg #36: Postat: 2002-12-16 14:12:00
Tommie Nygren
T.ex. barnaga var inte olagligt en gång i tiden, det uppmuntrades till och med kan man säga. Idag säger vi att oavsett vad lagen sa då, så var det fel hela tiden. En person som idag slår sitt barn kan anse att det fortfarande är rätt att göra så, trots att lagen säger tvärtom. Den absoluta sanningen finns inte, märker vi. Därför kan man resonera om det vettiga i att ha en lag där de som bryter mot den faktiskt anser att de inte gör något fel OCH offer saknas!
Inlägg #37: Postat: 2002-12-16 14:14:00
bläh
Jan-Olov: Du sa i en annan tråd att "vi" inte diskrimineras därför att "vi" väljer att bruka cannabis, väljer man inte också sin religion? Man kan avsäga sin religion och man kan konvertera, om man överhuvudtaget har en.
Inlägg #38: Postat: 2002-12-16 14:14:00
Jan-Olov
Det du pratar om Tommie är att man rår alltså inte för att man är Cannabisbrukare och därför ska man skonas från lagen på samma sätt som att en homosexuell inte rår för sin läggning och alltså måste skyddas av lagen.
Inlägg #39: Postat: 2002-12-16 14:15:00
Tommie Nygren
Men tänk scenariot, tänk parallellen. Om offer saknas, är det fel då? Finns absolut fel? Är det som står i lagboken absolut sanning? Om det ändras, det som står i lagen, har sanningen den absoluta ändrats då? Eller är lagen ett grovt instrument som vi använder för att mäta något slags kollektiv sanning?
Inlägg #40: Postat: 2002-12-16 14:17:00
Jan-Olov
Religon handlar om en djup livstro. Att Cannabis skulle kunna jämnställas med detta har jag svårt att tro. Är verkligen Cannabis så viktigt i ens liv så man jämnställer det med religon så misstänker jag att man nog har lite problem relaterat till drogen.
Showing page 2 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...