Cannabis måste legaliseras

Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #1: Postat: 2002-12-15 15:34:00
Jan-Olov
De flesta hindras av lagar och förordningar som finns i dagens samhäle. De som inte gör det tycker jag inte ett dugg synd om och man kan knappast kalla dom diskriminerade. Det va ju dom själva som valde att begå lagbrott.
Inlägg #2: Postat: 2002-12-15 18:21:00
rh
Den almänna meningen med inlägget är att påvisa att cannabislagarna inte är vettiga. Det handlar inte om att vi ska ha fri tillgång av cannabis i sverige utan att man ska kunna bruka det utan att begå ett brott. Att man faktiskt ska kunna odla lite i mindre skala hemma för eget bruk.
Inlägg #3: Postat: 2002-12-15 18:41:00
Jan-Olov
Då tror jag du missuppfattat Fridas inlägg där Frida menar att den är bra ur preventivt syfte. Är det korrekt uppfattat Frida ?
Inlägg #4: Postat: 2002-12-15 22:25:00
Tommie Nygren
Fridas inlägg är kompatibelt med rhs inlägg, det är ditt inlägg J-O som är skevt och konstigt faktiskt. Du susar runt i alla diskussionerna här och säger samma sak, dvs att folk "hindras" av lagar och att de som inte gör det är det inte synd om. Tänk om du inte fick leva som du ville J-O, skulle inte du tycka det var åtminstone lite irriterande? Hmm? Typ om du inte fick göra något som någon annan bestämt var farligt? rh pekar på andemeningen i min artikel dessutom.
Inlägg #5: Postat: 2002-12-15 22:29:00
Tommie Nygren
Det vill säga: det handlar inte om att det är en demokratiskt rättighet, utan om att premisserna är grumliga. Att de skäl som man bör ha för att kriminalisera bruket av en drog inte verkar vara uppfyllda. Det är dessutom så, vilket du vet, att sen bruket av droger kriminaliserades 1993 så har vi fått fler drogbrukare på alla nivåer i Sverige. Så det som skyddar Fridas bror är mer slumpen än något annat.
Inlägg #6: Postat: 2002-12-15 22:31:00
Tommie Nygren
Sen J-O, i princip ingen hindras av en lag. Man "hindras" av sitt eget samvete, sin känsla för rätt och fel och slutligen av sin rädsla för att åka fast. Sanningen är ju den att det inte är särskilt stor risk att åka fast för cannabisbruk i Sverige och att tillgången på droger generellt är god. Det verkar vara en hel del som inte riktigt delar lagens uppfattning om att de begår ett brott. Främst för att ingen annan än de själva drabbas...
Inlägg #7: Postat: 2002-12-15 23:55:00
rh
Det som i iallafall mitt fall känns så orimligt och verklighetsfrämmande är att jag faktiskt är en brottsling, lika mycket som om jag levde på att göra inbrott, eller stal bilar när jag röker en vanlig joint.
Inlägg #8: Postat: 2002-12-16 01:59:00
sphincter
rh, du ar en grovre brottsling om du roker pa an om du stjaler en bil/gor inbrott/misshandlar/valdtar....

Sphincter
Inlägg #9: Postat: 2002-12-16 07:31:00
Jan-Olov
Frida kan säkert färklara sig. Det står att hon är glad att hennes lillebror och hans polare som är 18 inte köper Cannabis pga att dom respekterar lagen. Jag förstår tyvärr inte det andra resonemanget.
Inlägg #10: Postat: 2002-12-16 09:10:00
Tommie Nygren
J-O: Det säger hon inte alls. Hon säger att OM det var lagligt så skulle hennes 16-årige bror röka på då hans 18-åriga kompisar antagligen skulle köpa ut gräs åt honom. Varför säger hon det? För att de kanske fixar alkohol åt honom? De respekterar alltså inte lagarna. Din argumentation, som tidvis faktiskt vart saklig, har nu gått över i ett bisarrt "respektera lagen"-läge där inga framsteg kan göras.
Inlägg #11: Postat: 2002-12-16 09:12:00
Tommie Nygren
rhs poäng är viktig, tycker jag. Du pratar massor om att respektera lagar etc vilket man kan diskutera lite. Problemet är om något som är olagligt faktiskt inte upplevs som ett brott. Om jag tar min kompis projektor och tar hem den, då känner jag nog att det här var inte ok. Eller om jag snattar godis, eller vad som helst. Men sen kommer de offerlösa brotten där den som drabbas är kanske ett anonymt företag, som piratkopiering.
Inlägg #12: Postat: 2002-12-16 09:14:00
Tommie Nygren
Piratkopiering är inget som någon har dåligt samvete för direkt "ujuj, Warner blir fattiga!". Sen efter det har du brotten som helt saknar offer. Det finns säkert ett antal, men här har vi mest cirkulerat kring cannabis konstigt nog och BRUKET av cannabis saknar offer, förutom den enskilde själv. Ändå har man valt att betrakta detta som ett brott, vilket är helt huvudlöst. Har du nån kommentar kring det som inte är "men det är ett brott", så är det välkommet.
Inlägg #13: Postat: 2002-12-16 09:16:00
Tommie Nygren
Man kan ju t.ex. resonera om att rekrytering till droger kan vara oschysst, där finns ju något slags "offer", men att sitta och röka hemma är ju helt klart något som de som gör det inte betraktar som ett brott. Och helt ärligt J-O, om du inte tänker "men det står så i lagen", betraktar du en person som sitter och är lite yr i huvudet hemma som en kriminell?
Inlägg #14: Postat: 2002-12-16 09:17:00
Jan-Olov
Men läs vad som står Timmie och sluta upp med att vrida till det. Det står klart och tydligt att Frida är glad för att hennes lillebror inte kan röka på pga att hans 18-årige kompis hindras av den lagstiftning som finns idag. Hon säger att hon är glad att den 18-årige kompisen inte har möjligheten att köpa ut det lagligt.
Inlägg #15: Postat: 2002-12-16 11:16:00
bläh
Jan-Olov: Det är du som måste sluta vrida på saker, du undviker all kritik och svarar bara på det du tror du kan svara på. Du kastar runt argumentet om att Holland skulle ha färre tunga missbrukare på grund av deras tvångsvård, vilket som alla dina andra argument saknar grund, men du svarar inte på när jag påpekar att de inte haft tvångsvård i den utsträckning som du tror och att vi även i Sverige har tvångsvård. Snart ger jag upp.
Inlägg #16: Postat: 2002-12-16 11:31:00
Jan-Olov
Jo, men den här diskussionen handlar om vad Frida har skrivit där det framgår hennes ställningstagande gännande drogen Cannabis.
Inlägg #17: Postat: 2002-12-16 11:34:00
Jan-Olov
Angående Holland så har dom lika många tunga missbrukare som Sverige. Deras siffra är basserad på de tunga missbrukare som antingen är i kontakt med Socialen eller vården och därför finns det ett mörkertal, dvs ett okänt antal tunga missbrukare. Det har speklulerats i siffror runt 35 000 eller högre.
Inlägg #18: Postat: 2002-12-16 11:48:00
bläh
Jan-Olov: Diskussionen går inte att dela upp i segment, det är så mycket som måste tas i beräkning. Om du påstår något och någon hävdar motsatsen kan du inte bara välja att inte svara därför att du inte vill. Du undvek även att svara denna gång, även Sverige har tvångsvård. Istället försökte du ändra ditt påstående. Hur tror du Sveriges statistik kom till? Inte är det någon som går och räknar folk på gatorna. Mörkertalet är lika stort här, var du får dina siffror ifrån har jag ingen aning om.
Inlägg #19: Postat: 2002-12-16 12:09:00
Jan-Olov
Eftersom vi inte har någon frivillig vård här i Sverige så antar jag att siffran 25 000 är de missbrukare som är kända sedan förut. Det finns dock ett mörkertal. Om vi skulle räkna på samma sätt som Holland så skulle vi få ner antalet tunga missbrukare rätt kraftigt, därför väljer vi i Sverige att inte göra detta utan säga som det är istället.
Inlägg #20: Postat: 2002-12-16 12:57:00
bläh
Jan-Olov: Du tar så många argument direkt ur luften. Vi har frivillig vård i Sverige, jag kan gå och lägga in mig nu direkt om jag så skulle vilja, men skillnaden på tvångsvård och frivillig vård är att de kan inte hålla kvar mig om jag gått dit självmant.
Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...