Cannabis måste legaliseras

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-12-14 19:05:00
Jan-Olov
Vi gjorde misstaget att tillåta tobak och vi bör ta lärdom av detta och inte gösa samma misstag två gånger.
Inlägg #2: Postat: 2002-12-14 20:49:00
tjabo
Marijuana är snällare än ciggareter... No one has ever died of cannabis..
Inlägg #3: Postat: 2002-12-14 21:07:00
Jan-Olov
Det är en sanning med modifiukation. Så länge som man röker det så är det nog minst lika farligt eller farligare.
Inlägg #4: Postat: 2002-12-15 00:21:00
bläh
Elin: Allt är beroendeframkallande beroende på vems definition du använder. Kognitionspsykologer kommer säga att socker, salt och saft är beroendeframkallande under rätta förutsättningar medans många läkare definierar beroendeframkallande saker som något som direkt påverkar oss fysiskt. Det är inget argument för förbud därför att det då skulle kräva förbud av allt.
Inlägg #5: Postat: 2002-12-15 02:52:00
Mange
Vi tar och förbjuder allt som kan missbrukas. Sen inför vi poliser som bevakar oss 24h om dygnet...
eller vänta nu...Makt/Maktmissbruk är väl också beroendeframkallande?
Inlägg #6: Postat: 2002-12-15 10:05:00
Jan-Olov
Om alla följer lagarna istället så behövs det inte en massa poliseresurser. Det är ju ni själva som gör att det kostar en massa pengar på samma sätt som fortkörare bidrar till att trafikövervakningen kostar pengar.
Inlägg #7: Postat: 2002-12-15 10:28:00
bläh
Jan-Olov: Jo, precis som när mörkhyade hade en egen sektion längst bak i bussarna. Det var deras eget fel att tid och pengar spenderades på att hålla dem i schakt.

Menar inte att det är likställbart, flyttade bara analogin för att påpeka att ditt argument är ologiskt och inte håller.
Inlägg #8: Postat: 2002-12-15 10:32:00
Mange
Nu är väl det egentligen inte så att vi som röker gräs själva väljer att polisen skall lägga ner resurser på att jaga oss. Det är ju ett val som regeringen gör.
Och det är en icke relevant jämförelse du gör, fortkörare dödar...Inte cannabisrökare...
Inlägg #9: Postat: 2002-12-15 10:37:00
Jan-Olov
Det är ju ni som gör att det kostar polisresurser. Det är ju ni som väljer att inte följa de lagar som finns och då blir följden att det tar resurser från polisen. Ni väljer ju att inte följa lagarna. Vaför dödar fortkörare ? Vad är det som gör att dom är så omdömmaslösa medan ni själva är inte alls omdömmeslösa ?
Inlägg #10: Postat: 2002-12-15 11:26:00
Tommie Nygren
Snälla Jan, det förstår du väl att just det där cirkelresonemanget som du kört nu i en veckas tid faktiskt inte håller? Det kostar INTE pengar för att vi väljer att röka t.ex. det kostar pengar för att man bestämt sig för att jaga specifikt den enskilde brukaren. Det har inget med att göra att vi valt att bryta mot lagen etc att göra. Du för faktiskt, i det här fallet, en helt bisarr pseudoargumentation som helt saknar verklighetsanknytning.
Inlägg #11: Postat: 2002-12-15 11:28:00
Tommie Nygren
Men eftersom att du väljer att resonera så så förstår du väl att en av följderna blir att om man avkriminaliserar bruket av cannabis så kan polisen också sluta lägga resurser på det och ägna sig åt viktigare saker? Vilket jag, som är för en avkriminalisering, är helt för, jag tycker att polisen istället för att jaga människor som inte tillfogar andra människor någon skada ska lägga lite tid på att lösa brott som faktiskt har offer. T.ex. villainbrott.
Inlägg #12: Postat: 2002-12-15 11:31:00
Jan-Olov
Det kostar pengar därför ni väljer att bryta mor lagen. Vi har inte valt att förfölja människor utan vi har satt upp ett regelverk av lagar som är till för att följas. Det är klart att det är ni som gör att det kostar pengar. Om ni inte begick lagbrotten så skulle samhället inte behöva lägga resurser på den typen av verksamhet.
Inlägg #13: Postat: 2002-12-15 11:33:00
Jan-Olov
Vad är viktogare saker ? Viktigare saker borde vi själva få avgöra, eller hur ? Det kanske är så att vi anser att det är viktigt att lägga pengar på Cannabisbekämpning.
Inlägg #14: Postat: 2002-12-15 12:08:00
Tommie Nygren
Du förstår verkligen inte, eller skämtar du? När någon tänder sig en joint, vad kostar det samhället? Kan du svara på det? Just det, ingenting. Det är först när polisen bestämmer sig för att det här är en viktigare fråga en villainbrott som det börjar ticka pengar. Enkel jämförelse, om vi bara pratar om brottsligheten: en person röker en joint och det är inte kriminellt, kostnad för samhället: 0 kr. Samma person röker en joint och det är kriminellt: 100 000 kr taget ur lufte
Inlägg #15: Postat: 2002-12-15 12:09:00
Tommie Nygren
Vilka är de här "vi" du pratar om? Ingår jag eller ingår jag inte i den gruppen? Eller är "vi" absolutister och inga andra? Eller vad? Jag tycker villainbrott är viktigare. Vi borde självklart få avgöra vad som är viktigast. Men hur? Vilka är vi? Det kanske är så att vi anser det vara viktigare med en avkriminalisering av cannabis?
Inlägg #16: Postat: 2002-12-15 12:12:00
Tommie Nygren
Du kan inte på allvar mena att då man bestämmer att något är ett brott en helt godtycklig handling vilken som helst, då är även det kausala sambandet mellan handlingen och resurserna som läggs ner på att begränsa omfattningen av handlingen fastställt. Så är det ju inte. Bara för att t.ex. fortkörning är olagligt så betyder inte det att varje fortkörning kostar 10 000 kronor för samhället, det är först när samhället bestämmer att det ska lägga resurser på övervakning som det kostar.
Inlägg #17: Postat: 2002-12-15 12:35:00
Jan-Olov
Att du tänder en joint kostar inget likväl som att det kostar inget om man kör för fort. Eftersom båda sakerna är förbjudna enligt lag så kostar det att resurser att se till så lagövertramp minimeras. Det är ett märkligt resonemang att säga att det är polisen som kostar pengar. Polisen gör bara sitt jobb, dvs försöker sätta dit de människor som inte respekterar lagen. Därför är det människor som inte respekterar lagen som gör att polisen kostar pengar.
Inlägg #18: Postat: 2002-12-15 12:38:00
Jan-Olov
Om det vore så att ingen begick nått brott så kulle polisen inte behöva lägga resurser på brottsbekämpning. Då jag pratar om vi så pratar jag om vi i samhället. En del anser att en avkriminalisering är bra, andra inte och det är majoriteten som bestämmer. Annars liknar det diktatur skulle jag vilja påstå.
Inlägg #19: Postat: 2002-12-15 13:08:00
Pelle
Det är farligt att ha rätt när staten har fel, sa Voltaire en gång. Jag påstår inte att någon sida har "rätt" i det här fallet, men man får tänka i gråskalor rörande en sak som cannabis. Enbart svart och vitt fungerar inte alltid. Jan-Olovs senaste argument innefattar inte mycker mer än "lagen säger så. Vi måste lyda lagen, till varje pris."
Inlägg #20: Postat: 2002-12-15 13:22:00
Pelle
Men lagen är ingen allsmäktig sanning som har givits oss människor av en högre stående makt. Lagar är en samling regler som har arbetats fram för att göra saker och ting enklare i samhället. När en lag är orimlig och skapar mer problem än den gör nytta, anser jag det vara en positiv sak ifall det finns människor som inser att lagen inte är absolut.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...