Inlägg #1: Postat: 2002-12-11 21:37:00
|
Tommie Nygren |
"Det finns ingen anledning att tillåta en drog som ej har med vår kultur att göra. Det är illa nog med alkoholen."
Men jag kanske inte vill dricka alkohol, men jag vill röka gräs? Vad ska jag göra? I din värld, gilla läget och bli full som alla andra!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-12-11 21:40:00
|
Anna |
Vad är det för snack om "vår kultur" om du inte visste det har Sverige på senare tid blivit allt mer mångkulturellt. Att kriminalisera ngt pga att det inte hör hit är etnocetriskt och gränsar till rasism.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-12-11 21:52:00
|
Jan-Olov |
Sen när blev rätten att röka på den största demokratiska rättigheten sen avskaffandet av slavhandeln ?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-12-11 22:02:00
|
Krillle |
Sedan man kan åka i fängelse utan att ha gjort någon enda människa något ont. Det räcker med att man har en viss växt i tillräckliga mängder hemma hos sig. En växt som säkert funnits betydligt längre än människan.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-12-11 22:03:00
|
Anna |
Vem är det som har påstått det? Du argumenterar på ett väldigt ohederloigt sätt när du lägger ord i munnen på folk. Har d inga argument med substans i att komma med kan du lika gärna vara tyst.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-12-11 22:35:00
|
Helena |
Cannabissvensk kulturmycket bra!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-12-11 22:41:00
|
Björn |
Vem har talat om den största demokratiska rättigheten? Bara en rättighet rätt och slätt. Vem är du att sätta dig till doms över mig? Om det är så bra kan man ju alltid disskutera men vad leder förbudet till? Fram för harm reduction. Eller förbjud alcohol, tobak mm.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-12-11 22:57:00
|
Björn |
Typisk argumentation som inte håller i längden. Alkoholen ställer till sådan samhällelig skada att den borde förbjudas omgående. Och det är ju bara att förbjuda, sätt igång.
"Maffian" skulle bli skälaglad och är det åt alla tokiga förbud som dom kan tjäna på. Legalisera med förnuft. Dvs cannabis och avkriminalicera bruket av alla droger. Missbrukaren skall inte straffas utan få hjälp i stället.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-12-11 23:54:00
|
JSK |
Johannes: Alkohol skulle bara förbjudas om man trodde att det skulle fungera. Som tur är vet vi redan att det inte fungerar. Förbud skapar bara en farligare svart marknad och inkomster till organiserad brottslighet.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-12-12 09:51:00
|
Max |
"Det finns ingen anledning att tillåta en drog som ej har med vår kultur att göra."
För er oupplysta så har cannabis funnits mer eller mindre väldigt länge i svensk "kultur"...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-12-12 12:41:00
|
Victoria |
"Missbrukaren ska inte straffas utan få hjälp i stället" - det håller jag helt med om. Men vem ska betala den hjälpen? Skattebetalare som fortfarande kan jobba, eftersom vi inte rökt på och ännu har intellektet i behåll? Ja, det verkar väl rimligast. Men som skattebetalare föredrar jag att knark också i fortsättningen förblir illegalt - allt för att minska kostnader i framtiden.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-12-12 12:59:00
|
Jan-Olov |
Precis Victoria ! Då har vi i alla fall "skadefinansierare" rätten att tycka till. Så länge som kretsen Cannabisbrukare inte själva är beredda att rensa upp i sitt eget träsk så anser jag att det inte blir ngon form av legalisering eller avkriminallisrering. Jag som skattebetalare vill inte betala en massa pga att Cannabisbrukaren vägrade lyssna på mina argument och varningar.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-12-12 13:04:00
|
Tommie Nygren |
Hej Victoria: Vad tror du kriget mot narkotikan kostar? En rättegång, även om den bara leder till böter? Fängelsevistelse? Tullens jakt på cannabis? Ravekommisionen? Om du nu inte gillar att pröjsa för saker borde du vilja att vi betalar skatt för rökat. Och du, gör inte fåniga påhopp om att vi som röker gräs tappar vår intellektuella förmåga, för det är inte sant. Du borde dessutom oroa dig mer för alkohol och tobak som VERKLIGEN genererar kostnader.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-12-12 13:07:00
|
Tommie Nygren |
Och angående en cannabisbrukares betalningsförmåga så betalar jag nog mer i skatt än både J-O och Victoria. Det finns inget som säger att man inte kan röka gräs och ha ett jobb, precis lika lite som det är så om man dricker öl eller röker cigaretter. Det här förstår ni också, släpp era myter om "knarkare" och kliv ner från era piedestaler.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-12-12 13:32:00
|
Victoria |
Den skatt som idag finns på alkohol och tobak täcker inte på långa vägar de kostnader som samhället har för de skador dessa droger leder till. Jag tvivlar på att en eventuell skatt på cannabis skulle täcka de kostnader bruket i förlängningen ger upphov till.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-12-12 13:39:00
|
Victoria |
Varför tror alla drogliberaler att man inte kan vara medveten om och känna till de positiva effekterna av narkotika, och ändå vara negativt inställd till en legalisering därför att man OCKSÅ vet om de stora negativa effekterna narkotikabruket har på individ- och samhällsnivå?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-12-12 13:40:00
|
Tommie Nygren |
Victoria: Hrm, men det är MINDRE faror relaterade till cannabis än vad det är till alkohol t.ex. Cannabis ger exempelvis inte leverskador, hjärnskador etc. Det är inte lika beroendeframkallande etc. Följdaktligen blir kostnaderna inte lika stora och om du slänger in besparingen på polisen så är vi på banan. Om vi låtsas att en rättegång kostar 100 000 kr så kostade rättegångarna mot cannabisbrottslingar 500 miljoner kronor förra året. Tjoff. Sparat.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-12-12 13:43:00
|
Tommie Nygren |
Det tror jag visst du kan vara Victoria. Du får dessutom gärna vara emot det för mig. Det viktiga är att man t.ex. är negativ baserad på fakta, ödmjuk i diskussioner och att man faktiskt debatterar frågan. personer som Jan-Olov debatterar inte, lyssnar inte, saknar ödmjukhet helt. Du kanske inte är på samma sätt, det märker vi. Frågan om legalisering handlar dels om skadorna, dels om konsekvens.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-12-12 13:45:00
|
Tommie Nygren |
Helt enkelt: Det är inte så beroendeframkallande. Alkohol och tobak är värre. Det är inte så farligt, alkohol och tobak är lika farliga alt farligare. Det är INTE en inkörsport till tyngre droger i sig.
Konsekvenstänkandet säger att om vi har två lagliga droger som är farligare, då är det orimligt att cannabis är olagligt.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-12-12 13:59:00
|
Victoria |
Jag gillar Jan-Olovs debattinlägg i den här frågan.
|
|