Inlägg #1: Postat: 2002-12-10 16:52:00
|
Marcus P |
Såsom jag förstått neoklassisk ekonomisk teori verkar det vara en tungt ideologiskt färgad vetenskap som låtsas vara fysik. Att det finns mänskliga led mellan "orsak" och "verkan" förefaller de inte ha förstått. Inte ens fysikerna är så tvärsäkra som nationalekonomerna - och då FINNS det ändå mer eller mindre absoluta sanningar i fysiken.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-12-10 17:44:00
|
erkdv |
fysikernas teorier kan ju för det mesta testas i verkligheten. Det går ju inte med nationalekonomi eftersom den oftast handlar om nån slags låtsasidealvärld. Att perfekt konkurens är en utopi fick vi lära oss på gymnasiet. elt sjukt att någon kan få pengar för att formulera det lite snyggt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-12-10 18:14:00
|
MJ |
Nu kan ju jag väldigt lite om ekonimi, men att killarna fick 5 miljoner för sin upptäckt skulle väl kunna ses som ett bevis...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-12-10 18:40:00
|
milton |
Ja..vad skall man säga. . det är lätt att kritisera det man inte förstår.. och det är ännu lättare att tro att man förstår något bara för att man läst det.. kanske är de lättaste saningarna de som är svårtast att bevisa....
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-12-11 00:21:00
|
David Woxberg |
erkdv: Det finns inget som säger att nationalekonomin måste grundas på teorin om perfekt konkurrens. Läs på lite mer innan du antar att alla nationalekonomer tycker likadant.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-12-11 00:26:00
|
David Woxberg |
Det som gör denna kommentardebatt svår att ta riktigt på allvar är att ingen verkar vilja konkretisera sina argument genom att peka på VILKA ekonomer som är skyldiga till översimplifiering. Som jag påpekat flera gånger tidigare så finns det flera olika nationalekonominska skolbildningar som inte håller med varandra.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-12-11 01:02:00
|
erkdv |
nej, jag har inte läst speciellt mycket nationalekonomi, men ändå. Det där med att bevisa att olika aktörer på marknaden är olika informerade var väl fjolårets upptäckt, eller minns jag helt fel? Att bevisa att det finns olika psykologiska faktorer hur människan handlar i olika ekonomiska valsituationer borde väl inte vara så oerhört svårt eller? Ni som läst så mycket kan väl förklara vari det geniala i upptäckten ligger.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-12-11 09:36:00
|
klas |
Nationalekonomi är ingen exakt kunskap och ett ofullkomligt verktyg för att analysera ekonomin och göra förutsägelser. Men ni som kritiserar, vad ska ekonomiska beslut grunda sig på istället? kaffesump? Jamenar, bara för att ekonomi är svårt nästintill omöjligt är väl inget bra argument för att det inte ska finnas ett pris i det?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-12-11 14:07:00
|
Erik |
Wooa, who turned up ignorance to level 12?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-12-11 14:07:00
|
Erik |
Ta priset för två år sedan till McFadden som utvecklade logit-teorin. Den används i princip alla industrialiserade länder för att prognosticera trafik vid infrastrukturplaneringar med makalösa resultat och kan appliceras på en mängd andra likartade problem både inom nationalekonomi och andra samhällsvetenskaper. Eller han som fick det året förut t ex som utvecklade spelteorin som har bidragit enormt inom inte bara ekonomi men statsvetenskap och samhällsvetenskap.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-12-11 14:07:00
|
Erik |
Förakt för kunskap luktar alltid illa. Speciellt när man misstänker att det egentligen bara är ett sätt för vänstern att misskreditera en diciplin där ens egen politiska fåra har skrivit, uttalat och författat mer dumheter än man orkar försöka dra sig till minnes.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-12-11 14:35:00
|
Marcus P |
Det jag för min del menar är att nationalekonomi förvisso är en vetenskap och en berättigad sådan, men att den är en samhällsvetenskap och inte fysik. Tyvärr verkar många neoklassiker inte ha fattat det. Att bara ha utrymme för en enda hypotes tyder i min mening på inskränkthet och - faktiskt - ett visst kunskapsförakt. Särskilt om man betänker att hypotesen har luckor som kan fyllas i av andra hypoteser.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-12-11 14:43:00
|
Marcus P |
Den rådande nationalekonomiska diskursen idag är oerhört enkelspårig och simplicistisk. Dessutom är den ideologiskt färgad - vilka svar man får beror som bekant i mycket hög grad på vilka frågor man ställer. Och det faktum att "upptäckten" att icke-rationella faktorer spelar in då en människa fattar beslut, får den ekonomiska vetenskapens finaste pris, tycker jag säger en del om vetenskapen ifråga.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-12-11 14:46:00
|
Marcus P |
Att du sen Erik avfärdar vetenskapskritik med snack om "vänsterns försök att misskreditera" är i min mening mest patetiskt - och kanske ett skott i egen fot. Kan du inte skilja på vetenskapskritik och politisk propaganda är det ju inget mer än ytterligare ett tecken på neoklassikernas ovilja att inse att de faktiskt inte sysslar med döda himlakroppar utan med mänsklig aktivitet.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-12-11 15:44:00
|
Michael Bärlin |
Är det någon här som förstår skillnaden på att "upptäcka" förekomsten av icke-rationella beslut, och att beskriva implikationerna av dem? Marcus, kan du ge konkreta exempel på dina påståenden? Det är snarare kritiken av nationalekonomin som är ideologiskt färgad än nationalekonomin i sig.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-12-11 16:39:00
|
Erik |
Jag är inte ekonom utan naturvetare, men det räcker med att bläddra i slumpmässigt valt nummer av Ekonomisk Debatt för att se “Att bara ha utrymme för en enda hypotes” är en högst verklighetsfrämmande beskrivning av nationalekonomi. Att sedan upphöja gnäll med argument tagna från sandlådepressen kring ordfront och etc till “vetenskapskritik” är ju i sig lite magstarkt. Vänsterjournalister utsätter ju inte riktigt sina åsikter och hypoteser för någon slags vetenskaplig stringent prövning/kritik.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-12-11 16:40:00
|
Erik |
Att jag är patetisk är ju tråkigt iofs även om jag tycker det är än mer patetiskt att låta ett helt kunskapsfält fyllt med människor som säkert har ett vitt spektrum av politiska åsikter klä skott för politiskt grundad frustration eller whatever..
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-12-12 09:39:00
|
Marcus P |
Jag baserar min kritik inte på Ekonomisk Debatt utan snarare på ekonomutbildningens innehåll. Det är ju trots allt där man kommer i kontakt med vetenskapen ifråga. Om A- och B-kurserna i nationalekonomi bara har ett enda perspektiv spelar det ingen större roll vad som står i Ekonomisk Debatt. Nu undrar jag på vad du baserar a att min kritik är tagen från Ordfront, b att jag över huvud taget skulle ha nåt att göra med den politiska vänstern. Låter som fördomar om du frågar mig.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-12-12 09:41:00
|
Marcus P |
Frågan om i vilken utsträckning nationalekonomin förstått att den inte är en naturvetenskap har såvitt jag kan förstå inte besvarats ännu. Du som är naturvetare Erik, anser du att nationalekonomins hypoteser utan vidare kan jämställas med den newtonska fysiken? Går de t.ex. att reproducera oberoende av vem som gör det?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-12-12 10:23:00
|
Erik |
Jag har ju inte gått A och B kurser i nationalekonomi så jag kan ju inte uttala mig om huruvida de har ett enda perspektiv. Att nationalekonomi som sådan skulle karakteriseras av ett sådant förhållningssätt har jag svårt att tro. Det baserar jag mest på det jag läst i akademiska tidskrifter som ekonomisk debatt och vad jag läst om olika ekonomiska teorier.
|
|