Manliga skitstövlar blir feminister

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2002-11-23 10:48:00
Katarina, forts
det är därför, gissar jag, det blir ett så utbrett manligt hjärnsläpp i denna fråga.Omöjligt att förstå abstrakta begrepp som struktur-individ, tex.Please stå över det, sluta tjata om manlighet, sluta leta fel hos andra, och se vad sakfrågan handlar om istället
Inlägg #2: Postat: 2002-11-23 11:51:00
d
Det är kanske det som du bryr dig om eftersom du är kvinna. Men vad skulle du säga om jag sa att män är precis lika könsdiskriminerad fast på andra sätt? Problemet med er kvinnor är att ni tror att ni kan få någonting utan att ge någonting. Jämnställdet, men bara för kvinnor liksom. Jag förstår mycket väl att det till stor del handlar om lön etc. Men innan kvinnor är beredda att ge någonting i jämnställdhetsdebatten så förstår inte jag varför jag ska hjälpa er.
Inlägg #3: Postat: 2002-11-23 11:56:00
d
Ironiskt nog så spelar feminismen på de gamla könsrollerna där kvinnorna är det försvarslösa offret utan ansvar, och mannen är härskaren som är orsak till allt ont. Så den största könsdiskrimineringen av mannen sker i feminismens namn. läs i medie-länklistan på Länk: antifeminist.nu
Inlägg #4: Postat: 2002-11-23 12:01:00
d
Jag skulle vilja säga att lönediskrimineringen är en själuppfyllande profetsia på det sätt den "bekämpas" just nu. Var eviga jävla gång man öppnar en tidning så blir man överrumplad av någon bitchig feminists på hopp, på mig, bara för att jag är man. Feminismen får alla kvinnor att likna något förfärligt som man gör bäst i att hålla sig undan ifrån. Och vad blir resultatet? Jo, att män gaddar ihop sig såklart och ser till att hålla kvinnomonstret på armlängds avstånd.
Inlägg #5: Postat: 2002-11-23 12:05:00
d
Det tråkiga är att det händer här igen. Katarina, det du säger är i princip att jämnställdheten inte fungerar för att "alla män är giriga". Är inte det sexism? En feministisk sexism som du för övrigt väljer att helt bortse ifrån. Och sen tycker du att det är konstigt att er jämnställdhet inte går frammåt ja just det, _ER_ jämnställdhet, för feminismen har ingenting att göra med männens jämnställdhet.
Inlägg #6: Postat: 2002-11-23 12:10:00
d
Sen säger du att alla män i debatten har "hjärnsläpp". Är inte det sexistiskt? Jag kan också var sexistisk: Jag tycker att du ska gå tillbaka till spisen horjävul! Fan va mycket bättre världen blir av sexism ironisk.
Inlägg #7: Postat: 2002-11-23 12:13:00
d
F.ö. tycker jag inte att det är konstigt att tjejer behandlas nedvärderande i skolan av killar kallas hora, tafsas på etc. De har helt enklet lärt sig hur man gör i feministiska kolumner.
Inlägg #8: Postat: 2002-11-23 12:42:00
Katarina
Många långt ifrån alla,men jag tycker den här artikeln är ett exempel kan mycket väl diskutera orättvisa strukturer utan att dra ner det på någon slags personlig bli-sårad-nivå i andra frågor, men just i denna fråga blir det för många en viss kortslutning.Jag gissar tex att Anders Björsten kan diskutera diskriminering av invandrare utan att genast gå i försvarställning och prata om någon positiv svensk identitet som skulle skadas av att mönstern och fördomarna kritiseras?
Inlägg #9: Postat: 2002-11-23 12:43:00
Katarina,forts
..Man bemöts olika av omgivningen,oavsett hur man själv beter sig, beroende på etnisk bakgrund,klasstillhörighet så långt är de flesta med,och inser att ens liv påverkas av det OCH kön-där tar det märkligt nog stopp för många och det är det jag menar med hjärnsläpp
Inlägg #10: Postat: 2002-11-23 12:47:00
Katarina
Och nej, jag tror inte alls att alla män är giriga,men jag gissar att det här så konkreta orättvisor i vår närhet, i vardagen-eftersom män och kvinnor lever tillsammans-att det därför blir jobbigare att se dem och sin egen roll.
Inlägg #11: Postat: 2002-11-23 13:41:00
Andreas B
Okej, Katarina, now were talking. Det du tar upp är ju konkreta exempel på diskriminering och inte denna vaga demonisering som jag tycker mannen ofta har utsatts för i debatten. MEN INSE ATT MÄN OCKSÅ ÄR FATTIGA, UTSATTA OCH STÅR LÄNGST NER PÅ SAMHÄLLSSTEGEN I MÅNGA FALL. OM VI HADE NÅGOT GRATIS FÖRR SÅ HAR VI DET INTE LÄNGRE. PATRIARKATETS TOPPAR UTGÖR KANSKE 5 PROCENT.
Inlägg #12: Postat: 2002-11-23 13:44:00
Andreas B
Och att vara en blyg, rädd och samtidigt oppositionell ung man som jag var en gång i tiden, har aldrig varit speciellt positivt, varken i det motsatta könets eller arbetsgivarnas ögon. NU trivs jag med livet men det tog 40 år att finna min plats och jag är fortfarande utfattig outsider. No big deal, feminister är de mest intressanta tjejerna, men en del manliga feminister betraktar jag som hycklare.
Inlägg #13: Postat: 2002-11-23 15:23:00
Katarina
Ok, men jag förstår inte din logik.
En fråga: Om vi hade diskuterat hur invandrare drabbas av diskriminering,har sämre levnadsförhållanden och gamla rasistiska föreställningar som finns bakom detta-för inte har det uppstått och upprätthålls helt slumpmässigt av några onda individuella skitstövlar-hade du då tyckt det var relevant att "MEN INSE ATT svenskar OCKSÅ ÄR FATTIGA, UTSATTA.." osv?
Utjämnar olika orättvisa struktuer varann?
Inlägg #14: Postat: 2002-11-23 15:24:00
Katarina,forts
Och nej, inte 17 handlar det bara om 5, könsorättvisor finns i 100 av samhället.En manlig städare tjänar mer än en kvinnlig. Eller se skillnaderna mellan kommunal och industrin. Och en fattig man,hur orättvist det än är att han är fattig, diskar trots allt mindre hemma och tar ut mindre föräldraledighet än en fattig kvinna.
Inlägg #15: Postat: 2002-11-23 15:34:00
Andreas B
Problemet uppstår bland annat när en stor del av männen inte känner igen sig i medierapporteringen, som utmålar dem som skurkar. Framträdande debattörer som Ehrenberg och Linton har "köpt" feminismens definitioner till 100 procent och spelar därför på bortaplanen. Alltså: först kräla i stoftet och sedan komma med sina formuleringar. Jag tror ingen tjänar på det förhållningssättet.
Inlägg #16: Postat: 2002-11-23 15:36:00
Andreas B forts
Och vad beträffar att bara en minoritet av männen drar nytta av patriarkatet som är på väg ut i dag så är jag helt övertygad om det. Titta inom medievärlden, där jag själv har försökt finna min försörjning. Kvoten av män är fylld! Vit, heterosexuell man är det sämsta du kan vara om du vill komma in i branschen i dag. Betydligt bättre utgångsläge om du är ung tjej! Detta är fakta, fråga vem som helst med branschkunskaper.
Inlägg #17: Postat: 2002-11-23 15:39:00
Andreas B
Vidare: eftersom köns- och klassorättvisor samverkar, så är det typ direktörer VD:ar och liknande som drar nytta av patriarkatet. De flesta män är bara kanonmat i det stora försörjningskriget. De höga cheferna är förstås till väldigt stor del män! Än så länge, är väl bäst att tillägga.
Inlägg #18: Postat: 2002-11-23 18:34:00
Anna H
Katarina och Andreas, ni har en valdigt bra debatt pa g har, men jag maste bara fa bryta in med en fraga till d: om och om igen tar du upp dessa tidningar dar feminister beskriver sitt hat mot alla man. Vilka tidningar ar det du laser?
Inlägg #19: Postat: 2002-11-23 18:37:00
d
Katarina: Du verkar inte fatta ett dyft. Du verkar tro att vi försvarar någon slags manligt ideal som inefattar överlägsenhet och förtryck. Är du dum eller? Fattar du inte vad jag säger? Det jag reagerar på är att killar idag växer upp med föreställningen att de är värdelösa som människor eftersom de ständigt får höra det av feminister. Det är ett förtryck precis lika riktigt som det ni kallar patriarkat. DET är orsaken till att ni har svårt att diskutera era idéer.
Inlägg #20: Postat: 2002-11-23 18:45:00
d
Det är väl också klart att debatten ligger på en "bli sårad nivå" när feminismen handlar om kollektiv mobbing av männen. Idag så står det i Expressen om en fotomodell som skrivit en bok där hon beskriver hur kända manliga skådespelare är i sängen, klart sexistiskt. Ett typiskt fenomen som är klart accepterat och understöds av feminister. Jämnställdhet, men bara för kvinnor.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...