|
Inlägg #1: Postat: 2002-11-17 13:34:00
|
|
frida |
tack arvid. för mig är det feminismens mål. att komma dithän att fysiskt kön inte automatiskt kopplas samman med en individs egenskaper. sen är frågan om vi verkligen kommit dit ännu... att redan nu avdramatisera könet skulle om vi tar det till sin spets leda till slutsatsen att kvinnor som individer idag är sämre yrkesarbetare än män eftersom de har sämre lön och färre chefsposter.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-17 16:35:00
|
|
Stig |
Självfallet är det individen -inte könet- som borde gälla. Frånsett könsskillnaden är alla individer lika och har lika värde. Övergrepp ska fördömas oavsett om de kommer från män eller kvinnor. Även om kvinnor bjuder ut sig sexuell mot betalning är den enskilde mannen som köper skyldig till övergrepp.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-17 17:55:00
|
|
Johan |
Jag tackar och bockar för en fin-fin textsnutt...förbannat bra! Ja jävlar!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-17 18:37:00
|
|
Bobo |
Super! Att bli betraktad och bedömd pga ens individuella egenskaper och inte efter vilket kön man tillhör är feminismens mål. Detta har du lyckats förmedla ungefär hur bra som helst!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-17 19:40:00
|
|
Åke Holm |
Tack Arvid! Värmande och gränslöst givande med förståelse av just den "ickeförståelse" som jag själv frustrerat försökt belysa.
Dina ord här smäller högre än alla de jag har totat ihop. Heder! *bugar*
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-11-17 20:53:00
|
|
PerB |
En liten reflektion jag gjort som väl är lite off-topic..
Varför är inte Centrum för Genusforskning i Lund Forskning kring kvinno- och jämställdhetsfrågor mer jämställda än vad dom är? ;
Länk: genus.lu.se
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-11-17 23:42:00
|
|
d |
Kanonbra text! Du slår definitivt huvudet på spiken. Måste dock erkänna att jag morrade till när du skrev att du trots allt var feminist, men "if you can´t beat them, join them" är väl en princip jag kan ha förståelse för.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-18 01:46:00
|
|
nix |
feministerna gör rätt. Därför att feminismen inte står för jämställdheten. feminismen är en oerhört partisk och sexistisk rörelse som delar upp mänskligheten i två grupper män och kvinnor och påstår att gruppen män gynnas på bekostnad av gruppen kvinnor. Jämställdheten kommer i feministernas ögon aldrig att inträffa, därför att då skulle innebära feminismens upplösning.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-11-18 11:19:00
|
|
Eva |
Du formulerade det jag tänkt och klämt på länge. Nu kan jag hänvisa till din text! *applåd*
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-11-18 15:26:00
|
|
Helena |
--Så med andra ord finns det ingen ojämlikhet mellan könen utan bara mellan individer eller?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-11-18 15:27:00
|
|
Michael Bärlin |
Jag skulle idagsläget aldrig få för mig att kalla mig själv feminist. Över tiden har det skett en värdeförskjutning i begreppet, och enligt min mening är det rent felaktigt att idag hävda att feminism är det samma som en strävan efter jämställdhet. Den inriktning den praktiska feminismen har idag borde snarare definieras som "könskamp för kvinnor mot män". Jämställdhet, ja. Feminism, nej.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-11-18 18:50:00
|
|
Mike |
Vi män agerar inte som individer. Vi sammansvärjer oss i talibanstrukturer. Sen sitter vi i styrelserummen och konspirerar om hur de emotionellt och intellektuellt överlägsna kvinnorna ska kunna hållas utanför makten och härligheten. Detta är sant, för det har Gudrun sagt!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-11-18 20:10:00
|
|
gurun af skyrman |
"Mer konkret betyder det alltså att män som grupp systematiskt exploaterar kvinnors kärlekskraft. Män får mer än de ger. Kvinnor ger mer än de får. Ett intressant resonemang som kan hjälpa oss att förstå kvinnoförtrycket på samma dynamiska sätt som vi redan förstår klasskonflikten."
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-11-18 20:13:00
|
|
manareta winberg |
"Män delar inte med sig. Män håller krampaktigt i det som har varit tryggheten, att vara förmer, att ha kontroll, att äga makt, att vara märkvärdigare."
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-11-18 22:19:00
|
|
www.antifeminist.nu |
Du är inte feminist Arvid. Helt enkelt därför att feminismen är en rörelse enbart för kvinnor. Allt annat är bara kvalificerat skitsnack. Antingen är man blind och döv eller så vill man inte se och höra.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-11-19 13:13:00
|
|
frida.s |
riktigt bra text arvid! alla borde läsa "under det rosa täcket" av Nina Björk som tar upp just det du tar upp, nämligen att den riktiga feministiska kampen borde vara att utplåna värdeladdningarna i orden kvinna OCH man, inte uppvärdera kvinnliga egenskaper.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-01-10 12:49:00
|
|
Anka |
Men om man behandlas illa just på grund av att man är kvinna så måste man ju få säga "Jag är stolt över att vara kvinna". Annars borde väl inte homosexuella kunna ha GayPride - festivalen t.ex. Man kan väl få vara stolt över vad man är och ändå respekteras som en individ.
|
| |