Inlägg #1: Postat: 2002-11-13 17:04:00
|
Man |
Utmärkt texter! Håller verkligen med dig!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-13 17:48:00
|
X |
och lägg för all del inte hela ansvaret på morsan som det brukar bli. Det finns två som sätter barn till världen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-13 18:18:00
|
mikael v |
visst ska föräldrar ta sitt ansvar. ge värme, kärlek å sunda värderingar. tyvärr är det inte alla föräldrar som har sunda värderingar.
Grundläggande är dock, låter klyschigt men så är det, kärlek. Visa kärlek! Under min tid som fritidsledare på fritidsgårdar var det skrämmande att inse att du efter cirka tio minuter visste om den här killen eller tjejen hade det Ok hemma.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-13 19:19:00
|
Carola |
Farligt ja, ibland. Men faktum är att det kan bli mycket farligare att inte inse detta. Denna diskussion har diskuterats otaliga gånger bland vänner med barn och utan barn.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-13 23:29:00
|
solveig |
Har läst någonstans att det står på en hel bys ansvar att bry sig om ett barn. Betyder att alla som kommer i närmare kontakt eller ser något speciellt tar reda på hur barnet har det. Möjligheter att agera. När ska politikerna inse att barn är landets resurs? Erkänna föräldraverksamhet som en statstillgång?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-11-14 09:57:00
|
sten |
Samhället hade mindre tillåtande inställning förr, på gott och ont.Alkoholister sändes till torken, barnavårdscentraler och lärare anmälde föräldrar till barnavårdsnämnd.Nu tycks daghemmen backa för sådant för att inte stöta sig med föräldrarna eller ytterligare försämra för barnet
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-11-14 10:55:00
|
elisabeth |
håller med till viss del. men däremot finns det en hel hög olämpliga föräldrar och då tycker jag att samhället måste ha beredskap at gripa in. Misshandlare, feta osv - ofta handlar det ju om att upprepa mönstren man fått med sig hemifrån.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-14 15:07:00
|
Puppi |
Varför skulle du skjutas? Är det där en kontroversiell inställning? I så fall blir jag mörkrädd. Skulle föräldrar inte ha det största ansvaret för sina barn? Sen bör samhället vara berett att rycka in om något går snett och barnen far illa.
|
|