Inlägg #1: Postat: 2002-11-12 13:33:00
|
Michael Bärlin |
Där kan jag inte riktigt hålla med. Det handlar snarare dels om att betala för konsultfirmans samlade erfarenhet från området vilken själklart är större än en enskild chefs. Dels handlar det säkert dock också om friskrivning, dvs om det skulle gå åt skogen kan det kännas tryggt att man har en rapport från McKinsey som stödjer chefens linje.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-12 13:47:00
|
Kent Davidsson svar på 1 |
1. Om chefens kunskap om sitt företag och branchen är så dålig att han inte förmår leda företaget bättre än vad McKinsey kan, så bör han säga upp sig. Exemplet i artikeln är väldigt bra. Vad är det för chef som anlitar en svindyr konsult för att säga det som medarbetarna redan vet? 2. Det om friskrivning håller jag med om men dess förekomst styrker ju knappast uppfattningen om chefens kompetens.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-12 16:08:00
|
Michael Bärlin |
Jag tror att du underskattar dessa konsultfirmors kompetens: är det ens rimligt att tro att en enskild individ under sitt yrkesliv hinner bygga lika stor kompetens på alla områden som internationella nätverk med tusentals erfarna människor? Enligt din tanke skulle dessutom i princip alla chefer för större företag vara inkompetenta, med tanke på hur vanligt förekommande managementkonsulter är.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-12 17:03:00
|
sten |
Man skulle ju kunna göra samma personalenkät som konsulten gör och satsa på de fiffiga förslagen som kommer fram
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-12 18:07:00
|
Kent Davidsson svar på 3 |
Jag har såvitt jag vet inte uttalat mig om dessa konsutlfirmors kompetens. Däremot har jag angivit vad chefen bör kunna, d. v. s. sitt jobb. Han bör t. ex. känna sitt företag och dess omgivning bättre än vad någon konsultfirma i världen gör. Dina slutsatser ang. "min tanke" är fel. Även i princip kompetenta chefer anlitar dessa konsulter. Du har själv angivit friskrivning som tänkbar orsak. Det är väl också jävligt hippt i den kulturen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-11-12 18:13:00
|
Kent Davidsson |
Att betänka: Ganska många initierade skulle för fyra år sedan ha angivit Percy B som en av sveriges mest kompetenta företagsledare. Det skulle knappast ske idag. Samma sak gäller för Lars R. Kompetensen och följaktligen dess motsats, kommer och går.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-11-13 10:00:00
|
Michael Bärlin |
Det är orimligt att en chef kan "känna sitt företag och dess omgivning" bättre än alla andra i alla situationer. Om ett företag ex. funderar på en utvidgning till ett nytt land är det snarare ett tecken på inkompetens att inte köpa initierad information om denna marknad.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-13 10:01:00
|
Michael Bärlin fortsätter |
Du skriver i din huvudkommentar att "Den chef som anlitar en managementkonsult erkänner i princip sin egen inkompetens". I svar 5 skriver du "Även i princip kompetenta chefer anlitar dessa konsulter". Varför är detta inte en motsägelse?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-11-13 11:54:00
|
Kent Davidsson svar på 7 |
7: Jag har inte använt uttrycket "alla situationer". Att en chef tar in expertis på områden han/hon själv inte behärskar är inte i princip fel men det innebär just att han/hon erkänner sig inte klara av jobbet på det området. Om det området är ledning av företaget så bör han/hon säga upp sig.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-11-13 12:02:00
|
Kent Davidsson svar på 8 |
Därför att "i princip" här betyder att chefen hade klarat sig utan konsulten. En sådan chef erkänner sin inkompetens trots att han/hon är i princip kompetent.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-11-13 13:31:00
|
Michael Bärlin |
Poängen är just att ledarskap är mångfacetterat. Som chef kan man inte vara bäst på allt, självklart finns det situationer där chefer identifierar en kunskapslucka. Det är inte rimligt att chefen då direkt skall avgå. Managementkonsulter tar inte över ledningen, de hjälper ledningen vid specifika problem.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-11-13 20:34:00
|
Kent Davidsson svar på 11 |
Det är klart att det inte är rimligt att chefen direkt skall avgå men det är rimligt att man anställer en chef som kan sitt jobb. Managementkonsulter gör vad kunden ber dem om och de tar betalt för det.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-11-14 12:00:00
|
Michael Bärlin |
Självklart ska chefen kunna sitt jobb precis som alla andra. Det jag säger är att ibland ingår det i chefsjobbet att hyra in utomstående kompetens.
|
|