Skolan belönar självförtroende

Den här tråden diskuterar artikeln Skolan belönar självförtroende.
Inlägg #1: Postat: 2002-11-05 13:36:00
OK
Inhämtad kunskap är inget man kräks upp. Visa lite aktning för din möjlighet att uppnå de betyg du hade.
Inlägg #2: Postat: 2002-11-05 14:00:00
Uno Hansson
Vi som var överlägset bäst på lektionerna fick alltid privilegier av lärarna. En gång fick jag en örfil för att vi busade med flickorna på rasten. Jag satte förstås upp en helt oskyldig min, och läraren bad så mycket och ursäkt, och skällde ut de andra pojkarna. Men det var nog jag som hade varit bland de mest aktiva. Jag skämdes förstås innerst inne men försökte förtränga... med ett smile
Inlägg #3: Postat: 2002-11-05 14:13:00
Bertram
Vet inte hur det är nu men på den tiden var det ju en ganska stor del i betyget att man skulle vara aktiv på lektionerna. Din tes "Bara för att man inte törs säga så mycket i helklass ska man väl kunna få ett bra betyg" tror jag faktiskt och tyvärr inte gällde då. Hade själv många diskussioner med flera lärare om detta.
Inlägg #4: Postat: 2002-11-05 14:59:00
sten
När jag gick i skolan skulle det framför allt vara tyst på lektionerna. Ingen skulle säga nåt om de inte var tillfrågade.Ingen plats att höja självförtroendet! Först senare på folkhögskola blev varje person sedd..
Inlägg #5: Postat: 2002-11-05 22:46:00
kee
psykologer speciellt lärare i psykologi är de VÄRSTA. de lär ut allt möjligt som är bra men själva är de otroligt patetiska. tro mig jag går psykologi på högskolenivå.
Inlägg #6: Postat: 2002-11-05 23:02:00
Marcus P
Ein Femma.
Inlägg #7: Postat: 2002-11-05 23:59:00
Lena V
Saida dig! Skulle kunnat vara mina alldeles egna ord, Anna Li. Haha, måste naturligtvis ge den högt betyg ;
Inlägg #8: Postat: 2002-11-06 09:19:00
Stella
Detta är så sant. Enda skillnaden i prestation mellan mig och en annan tjej som inte fick högsta betyg var hur mycket vi snackade. Jag la mig till med killarnas metoder, pladdrade jämt, svarade innan jag fick frågan, berättade roliga historier-vad som helst bara du inte är tyst. Det fungerar alldeles för bra.
Lärare är alltför ofta lättmanipulerade idioter.
Inlägg #9: Postat: 2002-11-06 18:10:00
Mike
Skolan är tuff. Livet är tuffare. Lika bra man lär sig det.
Inlägg #10: Postat: 2002-11-06 21:34:00
En gymnasieelev
Jag går i skolan nu och det är precis sådär fortfarande. Jag ligger på VG/MVG i minst fyra ämnen, andledningen till att jag inte får full pott är pga dåligt själförtroende, så jag vågar inte öppna munnen på lektionerna i de flesta fallen. Det beror dels på att jag hade en väldigt dålig högstadieklass som inte var bra på att lyssna och alltid skulle anmärka på allt man sa.
Laddar...