Är "Porr-Linda" en dålig förebild?

Den här tråden diskuterar artikeln Är "Porr-Linda" en dålig förebild?.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-11-04 12:32:00
Oskar S
Tjena där!

Min åsikt är att Lambrettabimbon saknar självdistans om hon nu ger sig på att kritisera den andra. Att konsumera porr är privat, att vika ut sig är offentligt och DET om något påverkar tjejers självbild. Vad är egentligen budskapet - jag skrevar brett med benen men får inte njuta av sex själv? Inte konstigt att vissa brudar blir alldeles torra. De får ju inte vara kåta. Hur tråkigt är inte det? Bort med Madonnaidealet nu.
Alltså inte DEN Madonna... utan Jesusmodern.
Inlägg #2: Postat: 2002-11-04 12:37:00
Oskar S
Jag tycker f.ö att utvik är OK om det görs av rätt skäl. Om nån nu är en exhibitionist som vill visa upp sig och njuter av det. Inte om det är nån osäker liten brud som tror att hon "måste spela med" för att få uppmärksamhet. Iza är ju redan stjärna, så det är upp till henne.
Det är tyvärr ofta svårt att veta varför tjejer egentligen viker ut sig.
Alla påstår ju att de gör det för sin egen skull.
Inlägg #3: Postat: 2002-11-04 12:39:00
Oskar S
Därmed skapas också ett ideal som inte borde gälla "alla".
Utvikningsbrudar eggar fantasin, de SKA inte vara verkliga. Tjejer kan aldrig mäta sig med den fantasin, det är inte så verkligheten fungerar.
Men fenomenet kommer tyvärr inte att dö ut så jag anser att det borde snarare skapas ett slags distans till det.
Inlägg #4: Postat: 2002-11-04 13:25:00
Dacke
Tjejer som gillar porr är det sexigaste jag vet :-D
Inlägg #5: Postat: 2002-11-04 14:00:00
JPA, ingen tjej utan en KVINNA
Gäsp så sömnigt. Åter igen en tjej som skriker: se mig, jag är RADIKAL...man blir så trött. Inget nytt under solen tydligen. För övrigt är porren den minsta gemensamma nämnaren kring sex – det enkla in och ut - och det visuella att varenda tönt fattar. Men försök att beskriva genom porren hur det känns inuti tjejen t ex när hon gör det första gången...hur nära du än kommer med kameran kan du inte det. Men genom litteraturen kan du!
Porr är McDonalds skräpmat för sexbulimiker, inget annat.
Inlägg #6: Postat: 2002-11-04 14:18:00
filikoster
Bra!
Inlägg #7: Postat: 2002-11-04 15:08:00
Michael Lundahl
Jag gillar slutklämmen. Det är något verkligen sjukt med att njutning är tabubelagd... men att besinningslöst våld kan visas precis innan barnprogrammen kl 6... och kl 7-8 kommer hyenaprogrammen där man i "Världens farligaste biljakter" ser ungdomar krossas till döds av en långtradare när de försöker fy från polisen. Våld, blod och död nyheter och underhållning. Sex fy fy fy! Hur blev det så här?
Inlägg #8: Postat: 2002-11-04 15:42:00
Ralf
mycket bra skrivet! speciellt slutet.
Inlägg #9: Postat: 2002-11-05 07:19:00
Tomas
Underbart. De e underbart att någon vill ta upp jämnlikheten. De ska va självklart att tjejer ska få se på vad de vill. Därmed inget sagt om hur bra intryck man får av porr.
Inlägg #10: Postat: 2002-11-05 11:04:00
conesseur
Min åsikt angående Lambretta-Linda är att...hon...är en riktigt sexigt litet blont stycke...uuaaaäähh *dreglar okontrollerat. kollegorna vände sig om och undrar över de obscena ljud som ges ifrån mitt...bås* ;P
Inlägg #11: Postat: 2002-11-05 13:32:00
dita
vem fan blir upphetsad av doftljus?! klart man blir kåtare på porrfilm än kokböcker och doftljus... tycker det var coolt av linda att säga som det var, hon är ju knappast ensam om att tycka så heller.
Inlägg #12: Postat: 2002-11-05 20:40:00
d
Feminister verkar ha ett mycket komplicerad relation till sex och lust. Och sedan feminister mer eller mindre tagit över media så ska denna mycket komplicerade syn på sex pådyvlas alla. Det är skönt att höra någon bryta denna trend. Tack AC Collin.
Inlägg #13: Postat: 2002-11-05 21:23:00
Klok
Vare sig popstars-Linda eller Lambretta-Linda är direkt några förebilder. Dagssländor i popvärlden utan ngn direkt begåvning, tror inte någon som fyllt 20 köper deras plattor. De får ta till billiga trick för uppmärksamhet, utvik och porrsnack. Ang Fråga Olle, usch. Ta bara ingressen med någon sorts gruppsex-bild. Faktiskt har Janne Andersson aftonbladet klagat på den.
Inlägg #14: Postat: 2002-11-05 23:52:00
Spectraz
Det här är återigen ett fall där delar av samhället ser ned på kvinnor som vågar erkänna att de tycker om erotik. Människor är rädda för förändring och många besväras av människors mer och mer öppna syn på sex och samlevnad. Det är ett samhälle i förändring vi lever i gott folk. Vissa människor är kanske dömmer för mycket och för snabbt. Någon gång hoppas jag att det blir lika ok för en kvinna som man att säga att de tycker om erotik utan att behöva skämmas eller skapa en debatt.
Inlägg #15: Postat: 2002-11-06 05:45:00
Danneman
Ännu ett uttryck för den feministiska konspirationsteorin - att det patriarkala samhället tabubelägger kvinnans sexualitet.

Men i detta fall är det ju en kvinna Lambretta-bimbon som "bestämmer reglerna".
Inlägg #16: Postat: 2002-11-06 21:27:00
Anki Lundberg
Intessant artikel, det ligger en hel del i det du säger.

Sådan är moralen i den svenska jämmerdalen.
Inlägg #17: Postat: 2002-11-06 23:05:00
jma
Har själv en liten dotter på snart ett år & ibland får jag så j-vla ÅNGEST när man ser samhällsstrukturen kvinnligt/manligt. Helt sjuk.Hur ska jag skydda henne utan att hämma.Förebild?Hellre Pops.Linda än Skiterisittegethuscafe-Linda
Inlägg #18: Postat: 2002-11-07 09:55:00
Jesper N
Kommentar till kommentarer:
Den grupp som består av folk som kallar sig feminister är så heterogen att man inte kan äga att någon som kallar sig feminist automatiskt skrivit under något åsiktspaket till skillnad från någon som kallar sig moderat eller vänsterpartist. Därför är det lika poänglöst att uttala sig om feministers förhållande till sexualitet som att hävda att män förtrycker kvinnor.
Inlägg #19: Postat: 2002-11-07 12:32:00
frida
linda är väl en väldigt typisk "förebild"? de flesta kända tjejer, på mtv och i slitz, verkar ju uppskatta porridealen. självklart ska det finnas alla sorters förebilder, men vad jag efterlyser är lite variation. skulle vara kul med en förebild för unga tjejer som INTE är blond, kåt och gillar porr. för det finns många olika sorters tjejer och många 14-åringar har andra drömmar än de om avancerad sex.
Inlägg #20: Postat: 2002-11-07 21:42:00
Kenny Berggren "Kennel"
Bra vinklad, bra argument. klar 4:a :
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...