|
Inlägg #1: Postat: 2002-11-06 15:34:00
|
|
Ylva |
Mycket bra skrivet Sonya! Hade inte läst Aftonbladet-artikeln men det låter hårresande, och mycket rasistiskt. För att inte tala om sexistiskt. När ska man sluta prata om kvinnors utseende och börja bry sig om vad kvinnor faktiskt ÅSTAKOMMER?? Man blir matt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-06 15:39:00
|
|
sanna |
well put! Har inte heller läst artiklarna i aftonbladet, men det låter, eeh, väldigt kvällspress om man säger så. Så puckat att man saknar ord.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-06 15:57:00
|
|
Carin |
Bra artikel. Belinda Olsson skrev något klokt i Aftonbladet om att den västerländska kvinnan är lika förtryckt med alla utseendekrav, skönhetsoperationer mm som de kvinnor som bär burka. Förtrycket är det samma men har bara olika former.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-06 16:24:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Personligen anser jag att indiska, israeliska o iranska kvinnor ar bland de vackraste. matter of taste I guess
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-06 19:09:00
|
|
Olof Öberg |
OReilly som har som huvudmål att provocera genom att säga det politiskt inkorrekta och Aftonbladet som säljer snusk till folket. Skulle vad dessa två spyr upp vara värt att diskutera? Jag väntar spänt på att någon skall uppröras över något Gordon Libby eller Rush Limbaugh har sagt också. Det kallas "trolling" på Usenet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-11-06 23:46:00
|
|
JMA |
resonemanget är vill inte helt chockerande med tanke på att detta e Stockholm.Bevara Sverige svenskt dvs MÅNGKULTURELLT.Det e bevisat att svenskarna klarar sig bäst när dom ex. flyttar utomlands,och de e nog d som e typiskt svensk och en enorm styrka-att kunna anpassa & acceptera olikheter & få d att fungera.fast den andan verkar döut. hoppas våra barn e vettigare än oss & ser människan,inte hudfärg.jag tycker att man tar seden dit man kommer om ingen skadas av det.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-11-07 10:45:00
|
|
kalle ku |
"Rent krasst är det ju så att man har rätt att bära vilka kläder man vill. Och såvitt jag förstår är det kvinnor som är de värsta klädpoliserna. Vilka är det som reagerar om en tjej har samma klänning på sig på två fester? Och vilka är det som inte bryr sig? Jag bryr mig då inte i alla fall. Strukturellt förtryck i all o-ära, men det bästa sättet att förändra idealet är faktiskt att skita i det. Tillsammans. "
- marcus p
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-08 19:24:00
|
|
Stella |
Men hur fel kan man ha? Jag tänker på iranska och indiska kvinnor, med sitt långa perfekta hår och sina färgstarka skimrande festdräkter, och fattar inte vad tidningarna dillar om. Det är klart att man inte ser ut som miss world när man bor i ett land som är drabbat av hur mycket sanktioner, fattigdom och brist som helst och där smink antingen är förbjudet eller knappt går att få tag i!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-11-10 00:00:00
|
|
Anna H |
Det ar lustigt att nar muslimska kvinnor som bar sloja ar fortryckta, medan ingen upprors over sma judiska pojkar som bar samma klader som sina farfader, har skagg och langa polisonger och ser precis likadana ut allihop. Eller hur?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-11-14 20:01:00
|
|
Christoffer Justusson |
att de vackraste kvinnorna kommer från afghanistan?- vilken människa har rätten att göra en sådan undersökning och förkasta alla andra vackra kvinnor i världen? Allt är väl relativt! Om en sådan undersökning ens skulle kunna stämma underlagsmässigt borde man gjort en undersökning bland allt folk i hela världen- lycka till. Kom igen va, ta upp de mer uppskattningsvärda ämnena istället* trodde inte denna ytlighet fanns kvar än idag*
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-11-16 17:58:00
|
|
Maria. |
Oj. Att aftonbladet kan trycka sådant i sin tidning?
Det var det värsta jag hört. Att afghanska flickor är fula är långt ifrån sanningen. Som du skrev, eftersom dom inte sett dom utan slöja har dom inget att säga till om. Dessutom är det inte alls ALLA som har slöja. Så felaktigt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-11-22 14:33:00
|
|
Anna Li |
Det värsta förtrycket är väl ändå att alla verkar acceptera att kvinnor ska bedömas efter utseende. Att ha ngn sorts pseudodiskussion om att indiska kvinnor egentligen är vackrast är egentligen bara att fortsätta i "aftonbladsandan".
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-11-24 15:10:00
|
|
Jonas |
En liten fundering: Vad är egentligen skillnaden på att kvinnor i muslimska länder döljer sitt hår och att kvinnor i Sverige döljer sina bröst? Man har hört sägas att slöjan är en symbol för förtryck men den har ju funnits i tusentals år och det måste kännas naket för kvinnorna att inte ha den.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-11-28 18:27:00
|
|
Mange |
Skulle vara intressant att få höra en afghansk kvinna berätta om sin syn på detta. Som det är nu verkar det som om de är de enda som INTE deltar i debatten om burka.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-12-07 16:32:00
|
|
Mellanöstern-älskare |
Kolla bara in alla unga tjejer med rötter i mellanöstern här i Göteborg, vilka små älsklingar! Tyvärr kommer oftast någon kusin eller dylikt in och avbryter så fort man får igång en konversation men någon. Inför obligatoriska dater med svenska män för alla invandrarkvinnor!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-12-12 20:35:00
|
|
Åsa |
Om vi människor ska undvika att förtrycka varandra, måste det vara upp till var och en - kvinna såväl som man - att bestämma över sitt liv, sitt utseende, sitsexliv och vem som ska ha tillgång till dem! Jag kan inte bestämma att du är förtryckt, din måtstock gäller bara för dig!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-01-04 13:14:00
|
|
Maryam |
2003-01-04 13:09
Blev riktigt förvånad över att man kan trycka någon sådan artikel i Aftonbladet. Det är riktigt diskriminerande att säga att kvinnorna från ett helt folk är "fula". Nej fy...Dessutom borde det vara möjligt för kvinnorna att välja ifall man vill ha burka, shal eller något annat i den stilen! Och inte obligatoriskt, alltså . / En iranska
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-01-04 17:58:00
|
|
Lotta |
Ja, man kan ju undra! Den som icke syndat kasta första stenen. Stå på dig!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-01-25 18:59:00
|
|
anon |
jag känner en tjej som har slöja, och jag har diskuterat det med henne, anledningen till att hon har den är inte bara för att hennes religon säger det utan för att hon inte vill bli dömd för sitt utseende utan för den hon är på insidan! väldigt klokt tycker jag. men väldigt fel att gå omkring med slöja om man känner sig tvingad o.s.v
|
| |