Utbildning suger

Den här tråden diskuterar artikeln Utbildning suger.
Inlägg #1: Postat: 2002-11-03 12:36:00
kee
KRAM magnus. tänk på vår kringresande cirkus! vi kommer tjäna fett med cash på den och ta över sciencefictionbokhandeln och bo där och vara lyckliga i alla våra dagar. ja :
Inlägg #2: Postat: 2002-11-03 15:42:00
solveig
En snickare med litterära ambitioner som pluggar marinbiologi och folklivsforskning, ska han ta det bäst betalda jobbet eller det mest intressanta?
Inlägg #3: Postat: 2002-11-03 16:40:00
Hassan L
Som humanist får man skapa sina chanser, det är inte lätt men har man självförtroende så kan man gå långt
Det finns inte många duktiga humanister i Sverige, så kämpa på. Själv har jag snart en mag i litt och en kand i stats, sen valfria 20 poäng vilket ger mig en gedigen examen.
Inlägg #4: Postat: 2002-11-03 17:25:00
Vicky
Bra skrivet! jag kände igen det hela, är själv en doktorand med lite undervisning, men funderar på att lämna akademien... mestadels för alla oinspirerade människor som verkar sitta där för att de - just det! - själva får bra betalt. Men med handen på hjärtat, bokhandeln kan väl inte kännas som något bra alternativ?
Inlägg #5: Postat: 2002-11-03 20:04:00
Fredrik Jung Abbou
Studier är bara skit i grund o botten. Om du inte är en grym jävel innan komer du inte bli det i skolbänken. Använd hjärtat, fantasin o pallet så kommer det släppa. Börja med at söka. Sök igenom dig själv på små bizarra intressen, saker som gör dig nyfiken, saker som du vill pyssla med, saker som du kanske borde ge en chans. Sen söker du, i smyg lite hela tide, i tidningar, bland kompisar, lystrar när det kommer på tal.
Inlägg #6: Postat: 2002-11-03 21:30:00
Jon
Har väntat i flera år på en sån här artikel. Utbildningen har blivit ett sätt att sålla agnarna från vetet, det är de mest lojala som äter burken med mask för att sen få klättra vidare. Nån som träffat t ex en psykolog utan bildningskomplex? Vad du än kan så spelar det ingen roll utan papper. Med papper kan du bevisa att kejsaren är påklädd och få stiga i graderna. Utbildning macht frei!
Inlägg #7: Postat: 2002-11-04 09:54:00
elisabeth
bra!!!! inser efter en snabb koll på ams.se att jag inte är önskad någonstans.... helt otroligt egentligen. vart är vi humanister på väg?
Inlägg #8: Postat: 2002-11-04 10:41:00
Bertram
Håller med om att man får i sig att man skall utbilda sig "med bröstmjölken". Däremot tycker jag snarast att anledningen är att man skall göra det för att "förverkliga sig själv" och liknande. Att tala om att man vill ha hög lön brukar ju anses som väldigt fult. Dessutom kommer du märka att du har ganska mycket mer tid över som student än som yrkesarbetande.
Inlägg #9: Postat: 2002-11-04 13:21:00
Dacke
Jag har en examen i data vetenskap och studieskulder på en halv mille, men tvingas jobba jämsides med folk som kommer direkt från grundskolan...samhället är ett skämt.
Inlägg #10: Postat: 2002-11-08 17:03:00
Prala
Jag läser kemi jag, och det där har jag kommit fram till för länge sen... Jag vill inte stå i en bokhandel, jag vill ÄGA en bokhandel... Men jag vill inte ha några ekonomiska problem, så jag utbildar mig nu till kemist, och sen kanske jag doktorerar bara för att man får mera pengar då, och sen jobbar jag ett tag, typ 15-20 år och får ihop ett fint kapital och en trevlig levnadsstandard... SEN köper/startar jag en bokhandel och lever lycklig resten av mitt liv... Så, ska det vara...
Laddar...