|
Inlägg #1: Postat: 2002-10-28 16:24:00
|
|
JC |
Smygrasism kommer tyvärr alltid att finnas även om man är emot det. Jag tror att det inte spelar någon roll vart i världen man bor så finns smygrasism ändå.
Att det sitter kameror lite överallt är bara och acceptera för alla fastnar på videobandet. Det låter som du absolut hatar allt vad service heter.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-28 17:09:00
|
|
Naseer |
Ska erkänna att jag inte är mycket för service, men... När jag går in i en affär så frågar man alltid mig om jag skulle vilja ha hjälp. Jag svarar artigt nej tack och kollar vidare.
Det kommer fler folk in i affären, det gör det ju alltid. Expediten frågar aldrig dem om han kan vara till assistans. Kanske läser jag för mycket i det - men å andra sidan -har- jag sett kameror riktas emot mig vart än jag går inom affären.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-28 17:11:00
|
|
Gnurf |
När jag var liten och gick på dagis så fanns där en svart kille som hette Tore. Det tänkte man aldrig på då. Man brydde sig inte. Man var ett oskuldsfullt barn. Det var nog i högstadiet man började akta sig då man visste att man kunde råka illa ut.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-28 19:14:00
|
|
sten |
Jag tycker du skulle ha skrivit en konsekvent satir, Du har fel bara i en sak. Svenska kvinnort älskar främmande. Det är nog genetiskt. Ett sätt att bevara avkomman frisk!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-28 19:27:00
|
|
Amina |
Jag instämmer! Det spelar ingen roll hur mycket man försöker anpassa sig till det svenska samhället, man anses ändå vara undelägsen så länge man har ett "konstigt" namn eller är lite mörkhyad.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-28 19:51:00
|
|
emma |
yeah! heja naseer.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-28 19:52:00
|
|
Erik Lindgren |
Det här är problem som finns överallt. Jag är ju själv blond och blåögd, så jag borde ju inte något att komma med. Har bara blivit kallad svennefitta. Samtidigt som jag vet att både polisen och samhället tar lättare på svennefitta än negerjävel. En invandrare som yttrar sig rasistiskt åker ofta inte dit.
Men rasismen ska bort. Det är ju självklart.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-28 20:13:00
|
|
Anna Li |
Jag håller inte med dig alls om en ganska viktig sak. Det du beskriver är fördomar - inte rasism och inte heller smygrasism. Det är ganska vanligt med fördomar och olika föreställningar om "folkgrupper" även inom ett land "norrlänningar är tystlåtna" eller inom en stad t o m Lidingöbor är "skitfina".
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-10-28 21:00:00
|
|
Elin |
Det finns en annan sida av saken. Alla fördomar uppstår inte ur tomma luften. Där jag bor är s.k. "blattegäng" väldigt vanliga. Och de uppför sig jävligt illa, särskilt mot tjejer. Detta har gjort att folk talar om "jävla blattar" och undviker dem. Samtidigt vet jag många invandrare som är sjysta. Men "blattegängen" förstör verkligen för de andra. Det är ju dem som skapar fördomarna.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-10-28 22:06:00
|
|
Greger |
Allt är inte fördomar. Skolungdomar som använder ord som fitta, jag ska knulla din morsa o,likn ord är oftast invandrare. Att säga detta är alltså inte att vara rasist, det är ju bara en sanning som sägs, ingen fördom.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-10-29 01:17:00
|
|
Oskar S |
Sanningen är den att Anas ledare dessvärre har rätt. Jag tyckte att hon tog i men sen när jag läste dagens DN Debatt 1002-10-28 där experter uttalar sig om skälen till invandrares sämre psykiska och fysiska hälsa är jag beredd att ge henne rätt. Sverige svänger sig med fina ord, men på arbetsmarknaden hålls det rent...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-10-29 12:57:00
|
|
mr. mars |
Fördomar mot främlingar finns överallt, även i ditt hemland. Ett mångkulturellt samhälle innebär så stora problem att invandringen måste begränsas. Det har inget med rasism att göra det är för landets väl.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-10-29 21:06:00
|
|
Man |
Instämmer med de som menat att alla fördomar inte är hämtade ur tomma luften. Vissa invandrargrupper är överrepresenterade i brottsstatistiken. Det uppstår sociala problem då vissa invandrargrupper vägrar anpassa sig till svenska lagar o. normer "hedersmord", kvinnlig omskärelse etc. Så alla negativa attityder mot invandrare kan inte kategoriskt stämplas som "smygrasism"! I vissa fall är det faktiskt förklarligt att svenskar får negativa attityder.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-10-30 13:22:00
|
|
Kalle G |
Vafan, har du inte bytt upp dig till -03 än??
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-11-02 03:51:00
|
|
Azar |
Jag tycker att du är bra...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-11-02 12:47:00
|
|
Lala |
Du har många poänger i sak, men jag är helsvensk och får också nosiga expediter i nacken ibland. Beror mycket på hur man klär sig bland annat.
Jag har även jobbat som lärarvikarie, och vilka ställde oftast till med problem då? Invandrarkillar. De ska alltid testa och skriker "är du svensk?" så fort man kommer in i klassrummet. En del är hyggliga sen, andra är riktiga apor.
|
| |