|
Inlägg #1: Postat: 2002-10-24 13:05:00
|
|
Michael Lundahl |
Det jag som skapare av program till datorer helst av allt vill göra är att göra spel och andra små roliga hack som jag själv känner för i vissa avseenden kan man likna programmerare vid musikartister. Men ingen betalar mig för detta. Alltså får jag jobba med andra uppgifter. Varför skulle musikartister vara på undantag och få massor av fritt utrymme att göra det som DE vill men som ingen vill betala för?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-24 13:07:00
|
|
Michael Lundahl |
Detat är inte frågan om "omoral" som du skriver i rubriken... utan bara verklighet. Så är det att leva. Vi får inte alltid göra det vi vill utan måste göra annat för att överleva. Och konstnärer/artister lyder under exakt samma regel. För dem är det som för oss andra: Deal with it... eller gå hungrig.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-24 13:18:00
|
|
Eva |
nej, jag menar absolut inte att man ska "vägörenhetsshoppa" sin musik. det vore lika tråkigt det i längden :
däremot tror jag att många går raka vägen till tio-i-topplistan i skivaffären när de ska köpa sin musik. och på så sätt missar man mycket annan bra musik vilket är synd.
musik ska ju lyssnas på för att man i själ och hjärta tycker det är bra och jag tycker det vore kul om fler vågade prova något nytt då och då, inkluderat mig själv
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-24 13:53:00
|
|
Frederik |
Michael, the issue here is according to me the pretense the music industry makes to sell its products, its marketing. Programmers do exactly what they say they do: write programs. Commercial musicians on the other hand are sold with a made up background, character and so on, creating the illusion of being authentic while in fact being as generic as it gets.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-24 13:55:00
|
|
Frederik |
Its reality, youre right, and its the same as the pretenses of the whole of publicity, from the coolness of the Marlboro-man to the happiness of women wearing Libresse. But its nevertheless pretty sick and not that far from the mass-produced art of Huxleys Brave New World or Orwells 1984 dont remember which, dont you think?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-24 13:57:00
|
|
Michael Lundahl |
Eva: Men det blir ju i praktiken samma sak... därför att om man skall trycka upp många fler artister än vad man gör idag så kommer kostnaderna att öka dramatiskt... och det får jag som kund i slutändan betala för. Att man som kund kanske skall avriera sig... tja det är ju samma resonemang som att man bör äta rätt och inte gå på McDonalds så ofta. Men det har ju inget med moral att göra.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-24 14:00:00
|
|
Michael Lundahl |
Frederik: Vi programmerare drabbas av EXAKT samma sak vad gäller marknadsföring. Det finns MASSOR med utmärkt programvara som gjorts av urduktiga programmerare som aldrig får en chans på grund av att andra är bättre på att marknadsföra sig. Det "sjuka" som du nämner är nästa större inom programvarubranschen för där utmålar alla sig själva som Den Store Frälsaren. I musikbranschen förekommer åtminstone inga sådana pretensioner.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-24 14:21:00
|
|
Erik Lindgren |
Faktum är ju liksom att pengaflödet är jävligt stort i musikbranschen. Artisterna får jävligt lite stålar för det dom gör, storbolagen håvar in. De satsar på sånt som verkar värt, dvs sånt som det redan finns en stor etablerad scen för, medan annat får stå i bakgrunden.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-10-24 16:05:00
|
|
Marcus P |
Jag förstår inte vad du gafflar om, Micke. Evas artikel har budskapet "skaffa dig en musiksmak, ta inte bara det som radion kör". Eller för att uttrycka sig annorlunda: "bilda dig!". Är bildning nåt du känner att du behöver gå i polemik mot?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-10-24 16:06:00
|
|
Marcus P |
Vad gäller vad folk betalar för, är det min fasta övertygelse att folk lika gärna skulle kunna betala för Johan Piribauers senaste platta som för Tomas Ledins dito - om de bara känt till att den fanns.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-10-24 17:35:00
|
|
Michael Lundahl |
Marcus P: "skaffa dig en musiksmak"? Jag har en musiksmak. Den är jag djävligt nöjd med och de som inte tål detta kan ärligt talat gå och kamma sig, oavsett om jag lyssnar på Britney, Mozart, Kylie eller Beethoven. As if happens... så har jag alla men inte enbart dessa på mina spel-listor.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-10-24 17:38:00
|
|
Marcus P |
"Hej, jag heter Micke och jag tycker om att avsiktligt feltolka folk." Är det så du vill att jag ska tolka förra kommentaren? Såvitt jag vet riktade sig inte Evas artikel till dig specifikt. Och det var artikelns budskap jag skrev om. Vad beträffar din musiksmak kunde jag faktiskt inte skita i den mer än vad jag redan gör. Läs vad som står istället för vad du vill att andra ska tycka.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-10-24 17:38:00
|
|
Marcus P |
Därmed inte sagt att jag inte borde kamma mig.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-10-24 17:42:00
|
|
Michael Lundahl |
Dessutom borde både du och Eva ha lärt er vid det här laget att så fort någon säger "Det är dåligt att du lyssnar på det du gör... du ska lyssna på annat för det är bättre att du gör det!" så kommer det per automatik att skapa ett backlash. Så fort någon påstår att man gör fel och hellre ska göra något annat så slår det bara tillbaks i ansiktet på dem. Och att nu komma och påstå att man stöder "omoral" för att man gillar list-ettorna... det är verkligen dödsdömt.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-10-24 18:02:00
|
|
Michael Lundahl |
Men då så Marcus.... om du och Eva inte bryr er om min musiksmak så bryr ni er heller inte om någon annans. Alltså är denna artikel inte riktad till någon, eller hur? ;
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-10-24 20:19:00
|
|
Marcus P |
"Omoral" var nog mest ett rubriktrick. Jag känner inte Eva; hon får stå för det hon skrivit själv. Jag står dock för det jag plockat ut. Jag bryr mig inte om specifika individers musiksmak, såvida jag inte måste "utsättas" för den. Jag bryr mig mest om helheten. Om det "musikaliska landskapet", om man får uttrycka sig så klyschigt.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-10-24 22:20:00
|
|
DJ Sunko |
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-10-24 23:09:00
|
|
Marcus P |
Johnny Bode? Nja, jag vet inte jag. Men "Bordellmammas visor" är en kultskiva - av nån anledning.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-10-25 12:52:00
|
|
zazza |
Sluta köp musik. Så enkelt är det. Fildelning och mp3 har uppkommit pga. att det ser ut som det gör.
1984, BNW. Jo fast vi accepterar det uppenbarligen. Något som inte ens Orwell skulle kunnat föreställa sig.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-10-26 11:26:00
|
|
martin f |
Folk slentrian-gillar det de känner igen, så är det bara.
|
| |