|
Inlägg #1: Postat: 2002-10-15 14:32:00
|
|
Puppi |
Intressant att någon mer än jag tycker slöjan som skydd för kåta män är minst lika mansförnedrande som kvinnoförnedrande. Underlig manssyn. Att välja att bära slöja som en symbol inför Gud måste vara upp till var och en.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-15 19:19:00
|
|
Elisabeth |
Varför känna avsky och samtidigt hänvisa till respekten för att bära slöja? Tror du alla bär slöja p g a tvång? Ännu en artikel skriven utifrån ett enda perspektiv - det västerländska. För många av kvinnorna handlar det om att känna sig klädda - och enbart det!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-15 21:10:00
|
|
pUs |
Slöjan i sig förtrycker nog inga kvinnor. Om någon enda tvingas till att bära den är det naturligtvis tråkigt, men om någon vill bära slöja av egen fri vilja är inte du i position att fördöma det ev. felaktiga i den gärningen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-16 00:46:00
|
|
frågvis |
Det är förtryck när kvinnan döljer sin kropp och det förtryck när kvinna visar upp den… när blir dessa gnällkärringar nöjda nån gång?!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-16 09:01:00
|
|
frida |
Slöja eller silikonbröst, vad är egentligen värre? Visst håller jag med om mycket i din artikel, men vi får inte glömma att se kritiskt på oss själva också. Är det verkligen bättre för kvinnan att exploateras, som i väst, än att gömmas, som i öst? I inget av fallen har kvinnan själv makten över sin kropp.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-16 09:44:00
|
|
Ayo |
Fy fan för den här typen av sellout-artiklar. Nu när det är inne med bisarr rasism så dyker en massa glada invandrare upp som också vill vara med och leka västerland, utan att fatta att det inte handlar om att man bryr sig om förtryckta kvinnor när man angriper islam, utan rasism.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-16 11:02:00
|
|
Arg |
Hur orkar ni lägga ner tid på att bara bevisa att slöjan är tvång.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-16 13:06:00
|
|
Bysse |
religiös fanatism skapas av missförhållanden. Att religionen i Sverige håller på att avvecklas helt bland ungdommarna är ett sundhetstecken. I ett välmående samhälle behövs inte religion.
Kan inte fatta att så många försvarar religioner.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-10-17 11:48:00
|
|
WKA |
Vad som egentligen står i de verserna är att kvinnorna skall vara anständigt klädda "enligt den tidens mått". Att skydda sin barm tillämpas väl här västlandet oxå "eller finns det brudar som går topless inne i stan?". Sen skall man ta koranen som helhet, det finns många texter om hänsyn och andra värderingar som västerlandet tror har upphovsrätt på.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-10-21 17:38:00
|
|
Juliette |
Jag undrar bara hur pass plsta ni r om islam?? k;nsstympning r inget muslimskt utan fanns lngt f;re islams uppkommst i Afrika som en urgammal sed.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-10-26 13:33:00
|
|
jamiila |
Varför är jag inte förvånad...jag e less på att stå i försvars ställning...om människor tolkar saker o. ting efter eget tycke är det väl deras sak..men de inte d tolkta...om ja tolkar lagen fel..är det mitt fel inte fan är d lagens..helt befängt...könstympning?..den här människan e tydligen inte påläst..men det e de flesta inte som står emot Islam som helhet.....
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-10-28 11:12:00
|
|
......... |
Du tar lagen i egna händer och tolkar koranen fritt.... du har för höga tankar om dig själv. du är ingen alim om du tror det!
|
| |