Elvaåringar i underkläder

Den här tråden diskuterar artikeln Elvaåringar i underkläder.
Inlägg #1: Postat: 2002-10-15 17:50:00
Bobo
Håller med. Unga flickor har en sexualitet och känner lustkänslor precis som unga killar. Varför är detta något att chockeras över? Varför är det värre när en tjej skriver "jag vill knulla" än när en kille gör det?
Och varför anses inte tonårstjejerna vara tillräckligt smarta för att inse att det finns snuskgubbar där ute, utan det förutsetts att de är naiva små blåsta bimbos som lämnar ut sitt telefonnummer till vem som helst.
Inlägg #2: Postat: 2002-10-15 20:01:00
AC Collin
Bra Paula! Du är lika vettig som Linna!

Jag undrar om Lennart Ekdahl, och andra med bekymrat veckade pannor, chattat tillräckligt mycket själva för att inse det fina med det? Det finns farsor och morsor på stan, föräldravandringar. Häng inte över axeln på ungarna vid datorn, chatta på egen hand, skaffa er koll!
Inlägg #3: Postat: 2002-10-15 20:26:00
Lena V
Kul med ett debattsvar från en kvinna!: Ett par saker: Du har aldrig sett lättklädda bilder på minderåriga, betyder det att då finns dom inte? Varför anser du det vara ett fördömande och ett cementerande av fördomar, när jag ifrågasätter orsaken till varför 11-åringar presenterar sig som "kåt och sexig"? Tror du att prepubertala barn själva kommit på att dom vill leka med olika sexuella roller, utan yttre påverkan?
Inlägg #4: Postat: 2002-10-15 20:57:00
Lena V
För ordningens skull, 13-åringar som visar sig i underkläderna och inte 11-åringar står tydligt i min artikel, om man läser den ordentligt;
Inlägg #5: Postat: 2002-10-16 11:46:00
JPA ocksaa mamma till 15 aarig tjej
I alla fall paa Snyggast har det vimlat av bilder paa unga tjejer som putar som i porr och visar tuttarna. Vi har tittat tillsammans med min tjej. Hon ar ocksaa stark och gaar sina egna vaagar men hon ar fortfarande bara 15. Gor inte misstaget att tro att din tjej ar vuxen i fortid bara hon ser ut att vara det!
Inlägg #6: Postat: 2002-10-16 12:32:00
Greger
Intressant och nyanserat. Keep it up.
Inlägg #7: Postat: 2002-10-16 14:02:00
Paula
Svar till Lena V:
Först måste jag nog klargöra att jag använt din text som avstamp för min, att den egentligen inte syftar till att säga emot dig på varje punkt. Jag menar t ex inte att det jag inte sett inte förekommer ändå - mitt syfte med att skriva som jag gjorde var att peka på att det är mycket ovanligt, inte alls så som det framställts i media den senaste veckan.
Inlägg #8: Postat: 2002-10-16 15:48:00
Michael Bärlin
Mycket bra artikel, tack för den!
Inlägg #9: Postat: 2002-10-17 10:54:00
foobar
Äntligen! någon som fattar att man inte kan se svartvitt på allting. Tack Paula! Själv tror jag dock att dessa svartvita uttryck inte är någon slump. Man ser det man vill se som det heter. Det finns helt enkelt många feminister som gör detta för att hämnas på mannen, för att få alla män att må dåligt. Således offrar de jämnställdheten för sin hämd. Alla för jämnställdhet måste bekämpa feminismen.
Inlägg #10: Postat: 2002-10-17 12:05:00
JPA
Paula, efter att jag last Bobo tycker jag synd om din flicka. Du ar ju inte mamma utan naagon forbaskad ungdomsmottagningskurator som sager sakert att allt ar bra bara du sjalv kanner for det...hur skulle din flicka vaaga komma till dig och beratta naagot med din attityd? Sorgligt. Reclaim the kids!!
Inlägg #11: Postat: 2002-10-17 22:30:00
Röda bönan
Va faaaaaan... ALLT är ju patriarkatets fel! Valerie Solanas hade helt rätt!
Inlägg #12: Postat: 2002-10-18 13:57:00
JPA
till Paula m fl.
To get it straight

1 Jag är inte en moraltant utan faktiskt en f d punkare, bulimiker, globetrotter. Jag har berättat om allt det här. Vad som stör mig och varför jag inte slutar skriva om det är den brutala och perversa feminismen som på något sätt utsätter oss och våra döttrar att bli porriga och sexfixerade för att kunna hävda att vi är självständiga. Dessa mekanismer är intressanta verkligen.
Inlägg #13: Postat: 2002-10-18 13:57:00
JPA
...
2 Jag arbetar som mediepedagog och lärare. Jag träffar unga dagligen, jag läser deras hemsidor, kollar in vad de gör, diskuterar och debatterar utan att väja för det värsta – må vara en tjyvjaktsida eller barnporr. Min teori är att vi vuxna skall uppfostra barnen och inte låta dem växa upp som ogräs hur som helst, eftersom dagens samhälle är inte Bullerbyn utan internet, medier och resande öppnar för allt. Både i gott och ont.
Inlägg #14: Postat: 2002-10-18 14:00:00
JPA
3 Men det viktigaste jobbet jag har är att vara mamma. Det är ocksä svårt i Sverige som hatar mammor. Jag har analyserat även detta här och tror att det härstammar från folkhemmet, samhället och skolan som skall uppfostra och Myrdals. Att vara mamma är inte att vara en kompis och klä sig som sin dotter. Det är att vara auktoritet utan att vara auktoritär. Det är att sätta gränser och skydda.
Inlägg #15: Postat: 2002-10-18 14:01:00
JPA
4 En sak som skall skyddas i familjen är sexualiteten. Alla är överens om att pappor skall inte knulla sina döttrar. Men det är genast oklart huruvida det är ok eller inte om a ungdomar ser på incestporrfilm – att ta ett exempel eller b om den egna farsan skall få titta på bilder på Lunarstorm etc. och kanske tända på dottern eller hennes kompisar. Jag menar att föräldrarskap skall här dra tydliga gränser och inge trygghet.
Inlägg #16: Postat: 2002-10-18 14:02:00
JPA
5_ Barn – vilka 15 åriga är – skall skyddas, särskilt tjejer som ofta luras i att de är jämlika och starkare än vad de är. Det betyder inte att jag hävdar att flickor inte skulle ha en sexualitet i den åldern. Men jag hävdar bestämt att den skulle kunna ta en annan riktning än fixering vid bröst och porrposeringar om den fick utvecklas ifred utan medietrycket.
Inlägg #17: Postat: 2002-10-18 14:04:00
JPA
6 Det är förlegat 70 talism att tro att moderna mammor skulle förtrycka sina barn och att modern uppfostran är total frihet och acceptans av alla kulturella och mediala impulser. För mig är det dammig feminism som är beredd att offra tjejerna och hellre se dem att sälja sex på nätet än som blivande hemmafru och älskande mor. Lena V har fattat hela djupet av frågan och reducerar den inte till “tjejer kan knulla ” kampanj.
Inlägg #18: Postat: 2002-10-18 14:06:00
JPA
SLutligen...Var ar farsorna i den har debatten? Jag ser killar som pratar som killar, men ni farsor, ar det ok att ha sin 13 aaring paa natet i porrpose??!
Laddar...