Inlägg #21: Postat: 2002-10-04 21:49:00
|
Christer H |
Egentligen är hela denna diskussion totalt överflödig och onödig. Jag skiter i om hästen "vill" bli upphetsad eller inte. Så länge han inte far illa är det ett betydligt mindre övergrepp, än att göra hamburgerkött av honom... Jag har själv sett hur det går till när sperma för avel insamlas, det är samma sak. Detta görs dagligen. Att folk upprörs så förbannat beror på sex-moralpanik, inget annat. Mvh CH
|
|
Inlägg #22: Postat: 2002-10-04 21:58:00
|
Christer H |
Bäste flemens, jag börjar misstänka dolda motiv här... Men tyvärr, av flera skäl skulle du aldrig "kunna komma hem till mig osv...." Jag varken tror på dina sjuka ideer, eller har lust att diskutera dem vidare. Men din biologistiska syn på manlig sexualitet är intressanta, närmast uppseendeväckande... Mvh CH
|
|
Inlägg #23: Postat: 2002-10-04 22:05:00
|
flemens |
Tack för berömmet muffen.
CH: Visst, man kan leva med en simplistisk världsbild som passar ens mentala nivå och inte bry sig. Men varför kommentera överhuvudtaget? Jag tror nu inte att du är efterbliven på nåt sätt utan du ville bara tala om för oss att du har fattat grejen och vi som ser saken annorlunda bara är sexuellt hämmade för att vi inte lyckas se det lika klart och enkelt som du.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2002-10-05 00:47:00
|
Christer H |
Trots att du är den ende som faktiskt kommer med, och utvecklar motargument, så flaxar de för vitt och enligt mig, för tunt. Faktum kvarstår, tidelag är med rätta, borttaget ur brottsbalken. Djurplågeri är det inte. Anledningen är "simplistisk". Det första innebär inte automatiskt det andra. Den som hakar upp sig på det "sexuella" gör det pga. sin sexualmoral, inte för att de är "hämmade". Mvh CH
|
|
Inlägg #25: Postat: 2002-10-05 00:55:00
|
Christer H |
Att jag så ihärdigt drar paralleller till annan djurhållning och slakt mm., beror på att jag anser att de som accepterar det ena men inte det andra, hycklar. Själv kan jag acceptera värdig djurhållning, och icke plågsam djursex. Trots att jag inte brukar någotdera jag äter dock mjölkprodukter. Mvh CH
|
|
Inlägg #26: Postat: 2002-10-05 03:01:00
|
flemens |
Moral ändras med tiden, så det är inget statiskt. Vi kan gå in på vad moral är, men för korthetens skull kan vi väl vara överrens om att enligt dagens moral är det acceptabelt att äta kött? i den största delen av världen iaf Varför tycker då lagstiftarna och du att djursex inte är djurplågeri? Är det för att vi inte har empiriska bevis på att djur lider?
Varför äter du inte kadaver förresten?
|
|
Inlägg #27: Postat: 2002-10-05 11:15:00
|
Christer H |
Visst ändras moralsynen med tiden. Och visst är köttätande och djurhållning accepterat idag. Att djursex inte behöver vara plågsamt, är enligt mig, och lagstiftarna, självklart. Visserligen kan de vara "utnyttjade", men det är de ju ändå! Personligen mår jag mår bättre, både fysiskt och psykiskt, av att inte äta djur. Mvh CH
|
|
Inlägg #28: Postat: 2002-10-05 18:58:00
|
flemens |
hmm..ok.. jag anser det inte vara hyckleri för att man opponerar sig mot djursex. Man behöver faktiskt inte göra allt bara för att man kan det. Och jag kan påminna om det faktum att man ansåg, för bara 15 år sen, att spädbarn tålde smärta och obehag bättre än vuxna. Vi vet helt enkelt inte allt än.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2002-10-07 00:14:00
|
Sten D |
Alla önskar vi oss naturligtvis att den allmänna moralen ska ändras till att bli exakt lika med den moral man har själv. Men blir en ointressant debatt om man bara sitter och önskar sig saker och ting istället för att komma med rejäla argument.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2002-10-07 00:20:00
|
Sten D |
Och problemet för alla radikala och fanatiska tidelagsmotsåndare är att de försöker beskriva en värld där tidelag automatiskt innebär förtryck. Det är är ett mycket starkt påstående som är oerhört svårt att finna belägg för. Ett enda lykligt djur som min katt t.ex raserar hela er världsbild. Ett enda altså! Man ska inte välja en strid som är omöjlig att vinna, ni kommer aldrig kunna försvara er ståndpunkt.
|
|