Slöjan värre än hakkorset

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2002-10-03 23:05:00
Svensk anti-rasist
Utmärkt inlägg, Markus! Att kritisera patriarkala, inhumana förtryckarstrukturer inom muslimska kulturer är INTE rasism! Det är dags att vi talar klarspråk om integrationsproblemen, istället för att kalla alla försök till konstruktiv diskussion för "rasism" och "främlingsfientlighet".
Inlägg #22: Postat: 2002-10-04 01:20:00
JSK
Förbud - så att de kuvade kvinnorna måste välja mellan att begå brott eller bli misshandlade i hemmet?! Jag mår illa! Förbjud korkade förbud! De tjänar både fria och mindre fria kvinnor på.
Inlägg #23: Postat: 2002-10-04 03:24:00
Olle
Vi har redan sharia-lagar på vissa håll i Sverige. I Malmö finns en sharia-domare som dömer i vissa fall. Jag fattar inte varför.. Sverige är ännu inte en muslimsk stat.
Inlägg #24: Postat: 2002-10-04 03:26:00
Olle
Fast ni vänsterfolk i allmänhet måste vara lite schizofrena. De är feminister, bögförespråkare men samtidigt 100 positiva till islam..
Inlägg #25: Postat: 2002-10-04 12:39:00
Göran Pärson
Visst, du har rätt i mycket men. . . vad skall vi förbjuda härnäst. . .kilten kanske, det är ju lite transigt. Kanske solarium, man blir ju mörkhyad av det. . .eller religionsfriheten eller VALFRIHETEN. . .
Inlägg #26: Postat: 2002-10-04 17:15:00
Michael Bärlin
Att förbjuda ett klädesplagg är absurt av flera skäl. Till att börja med, vilken stil-polis ska avgöra vad som är en olaglig slöja och vad som är en laglig mössa? Och hur gör man med turister och statsbesök, ska de tvingas förnedra sig och ta av sig slöjorna i de fall de förekommer? Viktigast är dock att det alltid är fel att ersätta ett förtryck med ett större förtryck. De flesta slöjbärare är sannolikt det av egen vilja. Ska dessa människor istället förtryckas?
Inlägg #27: Postat: 2002-10-05 17:04:00
Carl
Det är helt fel att koppla hedersmord och dylikt till Islam. Sånt förekommer även bland kristna grupper i arabvärlden. Det känns som många islamkritiker gör allt vad dom kan för att smutskasta religionen. Att vara motståndare till islam med hänvisningar till dessa extrema fall är rent absurt. Det är inget annat än grova generaliseringar. Det är inte religionen islam som är fanatisk utan det är vissa anhängare till den. Har själv vänner och bekanta som är muslimer.
Inlägg #28: Postat: 2002-10-06 14:34:00
klas
Klassisk machismo innehåller en hel del av hedersmordsbegreppen. Den utvecklades av ibererna under den arabiska ockupationen. Jag tycker mig se att hedersmord förekommer inom folkgrupper som levt länge under ockupation, kurderna har till exempel varit ockuperade av och till i över tusen år. Att förknippa hedersmord med islam är att göra en grund analys.
Inlägg #29: Postat: 2002-10-06 14:39:00
klas
Slöjtvång är inte heller nära förknippat med islam. I koranen nämns inte slöjorrätta mig om jag har fel. Däremot finns det andra texter som inte författats av Muhammed utan är nedskrifter av vad han sagt där slöjor nämns. Där står något typ: Ja slöja kan man ha, om man tycker det är bra.
Inlägg #30: Postat: 2002-10-07 06:08:00
Nivin
Uppenbarligen ar det sa att du inte last pa ordentligt. Du tycks inte veta att skilnaden mellan religionerna och kulturen speciellt i mellanostern ar valdigt liten. Hedersmord ar ocksa ett kristet fenomen.
Inlägg #31: Postat: 2002-10-07 06:08:00
nivin
Du verkar ha felaktiga forestallningar om religionens forekomst och nuvarande betydelse. 1. Fortrycket ar inte religionsbundet utan kulturelltbetingat. 2. och det ar inte islam utan ignorans. Du har stott pa obildade manniskor som kommer fran ett patriarkaliskt system i en region dar bade kristendom och islam foddes.
Inlägg #32: Postat: 2002-10-07 06:09:00
Nivin
Med det forsoker jag saga det som ar tydligt med tex kristendomen i Afrika. Religion och kultur blandas och skapar en tredje form som blir starkare an kultur och religion var och en for sig. Likt mycket ar det i franvaro av KUNSKAP en farlig blandning.
Vad galler slojan ar forbud av ngt slag ar inget jag foresprakar. Det finns dock andra medel att anvanda sig utav for att forhindra fortryck.
Inlägg #33: Postat: 2002-10-07 10:13:00
GX
En debat om slöjbärande tror jag skulle vara upplysande. Slöja må bäras frivilligt av många muslimska kvinnor, men faktum är att den ändå är kvinnoförnedrande. Rätta mig om jag har fel, men den är till för att skydda kvinnors ärbarhet från mäns svaga karaktär; alltså: straffa kvinnan för att mannen är svag. Tala om förtryck! Inför kyskhetsbälte för män istället!
Inlägg #34: Postat: 2002-10-07 10:33:00
muslim
Hedersmord utförs även av kristna och hinduer. Det första hedersmordet som begicks i Sverige begicks av en kristen som inte ville att hans dotter skulle gifta sig med en muslim. Du är ju inte lite okunnig du.
Inlägg #35: Postat: 2002-10-07 12:36:00
bettan
jag tycker att slöjan ska förbjudas.För att den är så konkret. En kvinna som har slöja ser ut som en vandrade penis.Det kan bara blåsa upp musliska män ego.Kvinnan blir bestulen från sin egen identitet,och sin egen kropp, kreativitet.
Inlägg #36: Postat: 2002-10-07 15:17:00
Malin
Men själva kritiken mot att kalla hedersmord ett problem knutet till religion eller kultur gör att man bortser från att det är patriarkatet som är problemet. Jag förnekar inte att många flickor som växer upp i starkt religösa hem har det tuffafre än andra, men det gäller inte bara muslimska hem. Reducera inte hedersmordsproblematiken till att gälla islam eller förknippat med slöjbärande, patriarkatet går djupare än så!
Inlägg #37: Postat: 2002-10-07 15:58:00
Uno
Genom att förbjuda slöjan hindras alla hedersmord. Bravo! varför inte bota alla bögar för att få upp nativiteten, eller sterilisera handikappade?

Sieg Heil
Inlägg #38: Postat: 2002-10-08 09:52:00
Jonas 1.
Du slår in öppna dörrar. Att börja med att påstå att du tar upp något hemligt, farligt och förbjudet är klassisk teknik från den som inte vet vad han talar om. Hedersmord, integration och islam har debatterats senatse årten i Sverige överallt. Vem påstår att det är förbjudet? Och vilka "sanningar" låtsas du ta upp?
Inlägg #39: Postat: 2002-10-08 09:53:00
Jonas 2.
Din artikel är så full av okunskap, lögner, rädsla och främlings fientlighet att jag bli mörkrädd. Vad är din huvudpoäng? Att smutskasta islam och invandrargrupper från Mellanöstern eller att hjälpa utsatta tjejer och ta upp ett svårt ämne.
Dina jämförelser med hakkors och hitler är både rent felaktiga men framförallt farliga. Vad är syftet? Att få Hitler och nazismen att framstå som bra eller... Det är alltid bättre att tala klarspråk. Vad vill du med din så kallade artikel?
Inlägg #40: Postat: 2002-10-09 20:49:00
Sanna Rayman
Mycket bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kritiken du fått här är hård, men skit i det. Jag håller inte med exakt överallt rent tekniskt, men du gör det bästa man kan, du tänkte själv hela vägen!!!!!!
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...