Inlägg #21: Postat: 2002-09-24 18:58:00
|
maxim |
Judarna har sedan dess blivit förföljda p.g.a. rasfördomar och av religiösa skäl. Från och med 1880 fick judarna som bodde utomlands tillåtelse av ottomanska turkarna som då härskade i området att komma tillbaka till Palestina vars mark var helt ödelagd. När judarna började omvandla malaria infekterade träsk och ogräsmark till ett bördigt och vackert område vaknade plötsligt araber som också ville ha del av kakan.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2002-09-24 19:01:00
|
maxim |
Men när britterna tog kontroll över Palestina delade dem 1923 landet i två delar:
Palestinska judar fick då 25 av Palestina väst om Jordan flod medan palestinska araber fick 75 öst om Jordan flod som då blev Trans-Jordanien.
Araberna accepterade inte detta de ville ju ha 100, vilket ledde till början av sammandrabbningar som fortfarande sker idag.
Britterna klarade inte oroligheten och överlämnade 1947 problemet till FN.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2002-09-24 19:05:00
|
maxim |
FN:s resolution 181 innebar en ytterligare delning av den 25 som ursprungligen tilldelades palestinska judarna och därmed skapades den andra palestinska arabstaten Västbanken och Gaza – alltså dagens "Palestina".
Palestinska judarna accepterade detta trots att deras territorialkvot minskade från 25 till 15 medan araberna fortfarande tackade nej de ville ju ha 100.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2002-09-25 12:19:00
|
Kent Davidsson |
Nationalencyklopedin:"Judarna i Palestina uppgick 1922 till ca 84 000 13 , 1931 till 174 600 och i slutet av 1946 till 608 000, dvs. till ca 33 av hela befolkningen; på 24 år hade antalet judar sjudubblats."," Judarna, som utgjorde ca 1/3 av befolkningen och ägde mindre än 10 av marken, tilldelades 55 ... Judarna accepterade, trots att målet och drömmen för de flesta var hela Palestina"
|
|
Inlägg #25: Postat: 2002-09-25 17:11:00
|
maxim |
Kent: judarna är Palestinas urbefolkning, allt annat är lögn. Och dom fick inte tilldelad 55 av Palestina som du påstår. Varför erkänner du inte rakt av att du inte tycker att Israel har rätt att existera? Tror du att araberna skulle sluta att leva i misär så fort Israel utplånades?
|
|
Inlägg #26: Postat: 2002-09-25 17:21:00
|
maxim |
Israel är den enda demokratin i regionen. Landet är knappast större än kanarieöarna men med ett näringsliv som är tillräcklig för att ge jobb åt många palestinska araber. Men araberna vill gärna krossa demokratin och ge makt åt terrorismen, läs: Länk: frontpagemag.com
|
|
Inlägg #27: Postat: 2002-09-25 19:08:00
|
maxim |
Sionism rörelse uppstod som ett svar till det fortsatta förtryck och förföljelse av judarna både i Öst och Västeuropa. Detta uppmuntrade ättlingarna till det folk som sedan ca. 4000 år har levt i Judea Palestina att återvända till det land där sina förefäder blev fördrivna till exilen. För att återuppbygga ett ödelagt land som diverse ockupanter har negligerat och misskött i hundratals år.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2002-09-26 09:25:00
|
Kent Davidsson svar på 25 |
Jag har ordagrant citerat Nationalencyklopendin för att visa att den motsäger dina uppgifter. Israels vara eller icke vara får du således ta upp med Nationalencyklopendin.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2002-09-26 11:35:00
|
maxim |
Nationalencyklopendin utgår ifrån att Palestinas territorium består enbart av IsraelVästbankenGaza, därav deras 55, vilket är historiskt felaktigt. Det har aldrig funnits nåt land kallat "Palestina." Ordet härstammar från philistines engelska eller filistéer, vilket vad de romerska ockupanterna kallade judarna för. Judarna har levt i Judea vars territorium omfattade dagens IsraelVästbankenGazaJordanien och som romerska ockupanter kallade då för Palestina.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2002-09-26 11:36:00
|
maxim |
Området har ju sedan dess ockuperats av flera imperier, det sista var det ottomanska imperiet som förlorade området till britterna under 1a världskriget. Det var britterna som då delade upp "Palestina" i två delar och skapade Jordanien som aldrig har funnits förut. Vidare är 22 av Israels medborgare araber. Israels ambassadör i Finland var en arab. Israelerna hatar inte araberna men de måste slå ned dessa som vill utplåna Israel.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2002-09-26 11:40:00
|
maxim |
Jag rekommenderar dig att läsa historieböcker helst skrivna av opartiska författare. Del av den svenska regeringen och största delen av massmedia har tyvärr visade sig inte vara opartiska i denna fråga.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2002-09-26 11:56:00
|
Kent Davidsson |
Ta upp det med Nationalencyklopedin. Efter att ha läst vad du skrivit i denna tråd så bedömer jag den som mer opartisk än du. Att hänvisa till vad som hände på 1300-talet och för 4000 år sedan, för att härleda rättigheter av idag, är idiotiskt.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2002-09-26 19:56:00
|
maxim |
Hur många år tycker du måste förflyta tills ett folk som har fördrivits och förföljts förlorar rätten till sitt land? att judarna blivit en minoritet i sitt eget land beror ju på att dom fördrevs och nästan blev utrotade av ockupationsmakterna.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2002-09-27 09:30:00
|
Kent Davidsson |
Folk har väl inga rättigheter. Individer har det däremot oavsett vilka folk de tillhör. Kanske något att begrunda.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2002-09-27 10:18:00
|
Micke |
Om alla människor som idag lever skall ha rätten att bo på den plats där deras förfädrar levde för mer än två tusen år sedan så skulle det bli problem. Här i Norden har vi också en väldigt blodig historia men trots det lever danskar, svenskar och norrmän numera som goda grannar. Varför är det så svårt i mellanöstern? Jag pekar inte ut någon som mer skyldig men visst vore världen bättre utan religionen?
|
|
Inlägg #36: Postat: 2002-09-27 10:41:00
|
maxim |
Judar är ett folk som har fördrivits, förföljts, förtryckts och mördats i flera hundra år på grund av rasism och av religiösa skäl. Och vi är alla medskyldiga, framförallt européer. Därför får judarna min sympati och förståelse för deras önska att återvända till sin förfäders land där dom hoppas kan leva och dö med värdighet och inte som andra eller tredje klass människor som dom har betraktats i hela Europa.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2002-09-27 11:46:00
|
Kent Davidsson svar på 36 |
Du är tydligen en kollektivist av rang. Jag kan bara beklaga dig.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2002-09-27 12:13:00
|
maxim |
Jag tillåter mig prata i generella termer här, även om jag vet att det har funnits och finns flera undantag. Men det är ju naturligtvis bekvämt för dig att vara likgiltig inför det som dessa människor har varit utsatta för. Tydligen har varken du eller din familj blivit drabbad, så varför bryr sig, eller hur? Men du behöver inte beklaga mig, utan beklaga gärna dessa som har sett till att vissa människor har behandlats värre än boskapsdjur.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2002-09-27 12:21:00
|
Kent Davidsson |
Vad menar du med "Men det är ju naturligtvis bekvämt för dig att vara likgiltig inför det som dessa människor har varit utsatta för. Tydligen har varken du eller din familj blivit drabbad"?
|
|
Inlägg #40: Postat: 2002-09-27 17:05:00
|
maxim |
Jag menar precis det jag skrev. Av dina yttringar hittills att döma, så visar du ingen förståelse för att många judar har känt behovet av att återvända till det land där sina förefäder har levt och fördrevs. Du kallade mig då för kollektivist, fast du borde veta att det var judar som blivit kollektivt behandlade, förföljda, misshandlade och mördade i så gott som inom alla europeiska länder. Eller står det inte i Nationalencyklopedin?
|
|