Inlägg #41: Postat: 2002-09-27 18:56:00
|
Christer H |
Det stora felet var att sioniströrelsen hörsammades av väst och FN. Israel skulle aldrig bildats! Nu måste FN lösa de problem som skapades -48. Men då bör Israel tvingas att följa de resolutioner som FN enats om. Ansvaret ligger helt hos västUSA. Mvh CH
|
|
Inlägg #42: Postat: 2002-09-27 19:23:00
|
maxim |
Israel skulle aldrig ha bildats om judarna inte hade varit förföljda och förtryckta i Europa.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2002-09-30 08:43:00
|
Kent Davidsson svar på 40 |
Att du är kollektivist grundar jag på påståendet "Och vi är alla medskyldiga, framförallt européer". Tala nu om exakt vad jag skrivit som gör att du anser att jag är "likgiltig inför det som dessa människor har varit utsatta för". Vad det gäller att judar behandlats kollektivt så får du gärna påvisa att jag skulle ha legitimerat det.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2002-09-30 14:11:00
|
maxim |
Jag tolkar det som likgiltighet när du inte tycks ta ställning i frågan, utan hänvisar till ett stycke om judarnas påstådda drömmar ur Nationalencyklopedin 24 och 28. Vidare krystar du ur dig påståendet att: "folk har väl inga rättigheter… utan det är individerna som har det". Eftersom folk faktiskt består av individer undrar jag varför ditt märkliga påstående.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2002-09-30 14:12:00
|
maxim |
Menar du att judar som folk inte har några rättigheter, utan bara som individerna… hmm, följer man ditt resonemang så har svenska folket inga rättigheter, utan bara individerna, palestinska folket har inte heller några rättigheter, utan bara individerna, osv…? hur löser du denna ekvation?
|
|
Inlägg #46: Postat: 2002-09-30 16:51:00
|
Kent Davidsson svar på 44 |
Om det är likgiltighet att ange uppgifter ur en lättkontrollerad källa som jag till skillnad från dig har angivit som motsäger de fakta du presenterar så kan man fråga sig om du vet vad likgiltighet betyder. Man skulle kunna tro att du med likgiltighet menar att jag inte oreserverat köper dina "sanningar" men så illa är det väl inte.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2002-09-30 17:00:00
|
Kent Davidsson svar på 44-45 |
När det gäller "folks rättigheter" så är det för mig uppenbart att en starkt bidragande orsak till hela israel/palestina-konflikten och många många andra är det notoriska åberopandet av sådana rättigheter. Det är alltså inte jag som måste lösa ekvationer utan du m. fl. Du anser att det judiska folket hade rätt till Israel 1948. Det bodde palestinier där. Varsågod. lös konflikten!
|
|
Inlägg #48: Postat: 2002-09-30 17:43:00
|
maxim |
Visst bodde "palestinier" där, men det gjort judar också. Att judar varit en minoritet sist beror ju på att dom har tidigare fördrivits av bl.a. "palestinierna". Visste du att PLO blivit 1970 utslängd ur Jordanien eftersom Arafat ville att Jordanien också skulle tillhöra "Palestina"? står inte detta i din lätt kontrollerade källan: Nationalencyklopedin?
|
|
Inlägg #49: Postat: 2002-09-30 17:47:00
|
maxim |
Problemet är att "ett folk" består ofta av en grupp individer med gemensamma värderingar som inbland kolliderar med andra grupper av individer med andra värderingar. Det spelar ingen roll om det handlar om religion, politik eller rent maktbegär. Alla länder har skapats med krig och erövringar och Israel blev tyvärr inget undantag. Det behövs ju bara två individer för att en konflikt ska kunna uppstå.
|
|
Inlägg #50: Postat: 2002-09-30 18:08:00
|
maxim |
Européerna har genom att förtrycka, förfölja och mörda judar visat att dessa inte var välkomna i Europa. Är då så svårt att förstå judarnas önska att bilda egen stat där sina förefäder har levt? Detta insåg till och med FN för 54 år sedan.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2002-09-30 18:12:00
|
Kent Davidsson svar på 48 och 49 |
Varför tar du upp PLO och Jordanien? PLO är en organisation och alltså vare sig folk eller individ. Hur löser du nu konflikten jag angav i svar 47?
|
|
Inlägg #52: Postat: 2002-09-30 20:21:00
|
maxim |
PLO är en organisation som anser sig vara för befrielse av Palestina och dess individer. En organisation som stödjas av många individer och som ligger bakom många individuella terror attacker mot Israel. PLO:s leder Arafat tillsammans med många andra individer drömmer om en stor Palestina som också omfattar Jordanien, men sånt framgår kanske inte i din lätt kontrollerade källa: Nationalencyklopedin.
|
|
Inlägg #53: Postat: 2002-09-30 20:24:00
|
maxim |
Jag kan ju inte som ensam individ lösa konflikten, det är ju bara alla inblandade individer som kan göra det. Men jag kan ha åsikter om vad är det som ligger bakom konflikten. Detta handlar inte alls om "min sanning", utan mina åsikter baseras på fakta tagna ur historia både den nya och gamla.
|
|
Inlägg #54: Postat: 2002-09-30 20:47:00
|
maxim |
Jag tog upp PLO / Jordanien konflikt för att illustrera att det är inte bara jag som tycker att palestinskt territorium omfattar IsraelGazaVästbankenJordanjen.Utan finns det många andra individer som tycker likadant, däribland herr Arafat.
|
|
Inlägg #55: Postat: 2002-10-01 08:54:00
|
Kenr Davidsson svar på 52-54 |
52: PLO är irrelevant för diskussionen om folks och individers rättigheter. 53: Men du gör dig lustig över att jag till skillnad från dig anger källan för mina påståenden. 54: Nu verkar det som om du och Arafat är överens. Det kommer en smula överraskande.
|
|
Inlägg #56: Postat: 2002-10-01 11:12:00
|
maxim |
Fattar inte varför skulle PLO vara irrelevant i sammanhanget. Alla organisationer består ju av flera individer. Och visst kan jag instämma med Arafat när det gäller vissa fakta, varför skulle jag inte göra det? men för att bilda min opinion brukar jag läsa flera böcker och inte bara förlita mig på vad som står i en.
|
|