Inlägg #1: Postat: 2002-09-19 13:22:00
|
Christer H |
En bra text! Om än något blåögd.. Nu är det nog så att våld i bemärkelsen, det yttersta uttrycket för makt, faktiskt styr världen! Och diktomin mellan nord och syd är i högsta grad reell. Men slav-slavdrivar-metaforen är inte korrekt. Råvarorna är intressantare än människorna där. Så är det tyvärr. Mvh CH
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-19 20:40:00
|
Azi |
Bra! Kunde inte ha sagt det bättre själv. Hoppas fler människor läser och tar till sig detta...medvetande är ett första steg mot en bättre framtid!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-19 21:56:00
|
Nick Knox |
Du har så rätt när du skriver att våld föder våld men vad är våldets ursprung? Det är tydligt att du propagerar för en pacifistisk metod men trots din själmedvetnapåstådda?blåögdhet kan du inte allvarligt mena att snacka omkull fascister anti-eller inte skulle lyckas?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-20 08:25:00
|
pUs |
Visst är våld tråkigt, men i rätt läge tycker jag att våld är jättebra. Jag ser det som helt rätt att nazityskland slogs ner med våld, exempelvis. Att argumentera hade liksom inte hjälpt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-20 11:22:00
|
anonym |
Bra poänger i artikeln, våld som politiskt instrument är inte bra.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-20 20:08:00
|
Maria |
Fast det är ju faktiskt så att man har lika mycket rätt i en demokrati att protestera mot fascisterna som fascisterna har rätt att stå där. Att använda våld är dock fel.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-21 22:51:00
|
origus |
Det är bara nazist/fascistgrupper som stör andra organisationers möten. Men i förklädd form; de kallar sig tex antifascistiska.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-25 13:14:00
|
sara |
vi kan ta en hypotetisk situation: jag och mina vänner åker till stockholm för att störa gruppen As möte, och som anledning går gruppen B ut med att vi inte vill att fascister ska lura folk att de är vänliga på något sätt. det är dom inte, det enda dom gör ute bland folk och bokbord är skaffa sig någon form av legitimitet, ett ansikte utåt som verkar tryggt och folkligt. är vi fascister genom att säga att vi inte tycker att deras lögnaktiga politik är rätt?vi tog inte heller upp några stenar.
|
|