Fy Fan Gardell

Showing page 6 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #101: Postat: 2002-09-19 13:20:00
Jonas
Låt var och en vara uppmuntra t.o.m sig själv, så länge det inte skadar någon annan. Ett alltigenom heterosexuellt samhälle skulle vara onaturligt om något! Jag kan inte för mitt liv fatta at folk inte ser kopplingen mellan rasism och homofobi
Inlägg #102: Postat: 2002-09-19 13:23:00
Jonas
ser du inte själv hur primitivt det låter: "det bidrar inte till fortplantningen alltså är det inte önskvärt"...Du lever alltså i tron att var och en av oss har en "skyldighet" att reproducera oss?
Inlägg #103: Postat: 2002-09-19 13:25:00
Jonas
Jag vill ha ett samhälle där vi inte begränsar oss till att döma människor utifrån deras kön, T:O:M: INNAN vi döms som människor. Det tycker jag är absurt om något. Därför vidhåller jag att det viktigaste för att ett barn skall få en bra uppväxt är egenskaper som trygghet, kärlek, etc, alltså sådana som inte har ett dyft med kön att göra.
Inlägg #104: Postat: 2002-09-19 13:27:00
Jonas
Jag är för en helt könsneutral äktenskapslagstiftning t.ex. Vi måste frigöra oss från den stela "moralen" och LÅTA DE SOM VILL, bilda familj på annat sätt, och ja - även för barnens bästa. För i barnens bästa ligger inte per definition att föräldrarna är man o kvinna utan de egenskaper jag talar om i 103.
Inlägg #105: Postat: 2002-09-19 13:30:00
Jonas
I skolan bör eleverna få saklig sexualupplysning, inte "påverkas" till det ena el. det andra, men inte heller som hittills "försöka motverka" de som börjar inse att de är icke-heterosexuella! Budskapet: "Du är vad du är och du är bra så, oavsett om du är hetero, bi eller homo"! måste föras fram till alla unga. Det skulle förhindra många livstragedier.
Inlägg #106: Postat: 2002-09-19 13:33:00
Jonas
"men kan du tala om för mig vilket land som tillåter homos adoptera?" Flera delstater i USA tillåter det sedan ett par år. Frågan diskuteras aktivt i VARJE västeuropeiskt land. I Schweiz var man nära att införa det rätt nyligen, men konservativa krafter var något starkare.
Inlägg #107: Postat: 2002-09-19 13:35:00
Jonas
Du anser att bögar ofta är promiskuösa och provocerande. Jag är varken promiskuös el. provocerande. Anser du att jag bara pga min läggning har mer gemensamt med dessa än vad jag har med t.ex. heterosexuella icke-promiskuösa o icke-provocerande?
Inlägg #108: Postat: 2002-09-19 13:37:00
Jonas
Vad jag vill få fram är att du och många andra gärna sorterar in bögar i ett fack. SÅ att det blir "vi mot dom"-känsla. Av ren okunskap givetvis. En människa ÄR inte sin sexuella läggning, visste du det? Vi kan alla delas in i massa kategorier.
Inlägg #109: Postat: 2002-09-19 13:39:00
Jonas
Många ungdomar i västvärlden under 30 har en coolare och mer nyanserad bild av bögar o lesbiska. De vet, till skillnad från många andra, att det är så många andra egenskaper som säger mer om oss människor än vilket kön vi hoppar i säng med. Känner man ingen/få homosexuella och är av den äldre sorten så har man sen barnsben "fått lära sig" att det är ngt hemskt och fel.
Inlägg #110: Postat: 2002-09-19 13:41:00
Jonas
Har man den felaktiga bilden som utgångspunkt så kan t.om. jag inse varför man blir så oerhört provocerad av att homosexuella kan få prövas som adoptionsföräldrar. Vet du: det finns t.o.m de som tror att det finns en koppling mellan homosexualitet och pedofili tro det el. ej...
Inlägg #111: Postat: 2002-09-19 13:42:00
Jonas
Hade jag vuxit upp förr i tiden så hade jag antagligen blivit förskräckt av om "en sån där" skulle undervisa mina barn te.x. Det är skrattretande idag, när vi vet mer, men som sagt har man den utgångspunkten så är det lätt att man drabbas av homofobi.
Inlägg #112: Postat: 2002-09-19 14:18:00
bronx
Menar du att jag exeplvis inte respekterar diabetiker bara för att jag tycker att utbredning av diabetes inte är önskvärd? Nu kommer du säker och säger att homosexualitet inte är en sjukdom, ty den direkt inte leder till försämring av individens fysiska tillstånd. Det kanske inte ur ett individuellt perspektiv, men troligen ur samhällets.
Inlägg #113: Postat: 2002-09-19 14:22:00
bronx
Min ståndpunkt baseras på vilka konsekvenser en utbredning av homosexualitet kan innebära för samhället och inte enbart för att era sexuella läggningar är annorlunda. Att blanda in judar och rasism är bara ett sätt att vilseleda debatten. Man kan säga att det är ingen katastrof om 5 - 10 av befolkning är och lever som homos, men frågan är vad händer om siffran blir 70 - 80, är det nån som vet?
Inlägg #114: Postat: 2002-09-19 14:26:00
Jonas
I så fall borde du mer oroa dig över "sjukdomen" att inte VILJA skaffa barn som många unga heterosexuella idag, som vill resa, självförverkliga sig själva etc etc. Den "sjukdomen" borde du lägga ner mer energi på, än fruktan att jordens undergång beror av att vissa är homosexuella. för det är väl människans risk att dö ut du menar med "troligen skadligt ur samhällets perspektiv"?
Inlägg #115: Postat: 2002-09-19 14:29:00
Jonas
Jämförelsen är inte bara relevant med judar o svarta utan även andra som av samhället ses som "annorlunda". Din rädsla beror på att du utgår från att homosexualiteten enbart är kulturellt betingad. Det är fel. Det är troligen en samverkan mellan arv och miljö. Det föreligger ingen risk att en majoritet av mänskligheten "blir" homosexuell.
Inlägg #116: Postat: 2002-09-19 14:31:00
Jonas
Den genetiska faktorn är åtminstone tillräckligt stark för tt ingen människa kan "smittas " att "bli" det ena eller det andra. Kulturen kan säkert påverka en aning, men aldrig så att hela mänskligheten blir homo.
Inlägg #117: Postat: 2002-09-19 15:51:00
psst
Jag vill bara upplysa bronx om att det som är naturligt inte längre är ett tvång. Vi lever i en tid där man faktiskt kan välja utan att vara styrd av naturlagar.. även om ens sexuella läggning inte är ett aktivt val. Jag är så trött på folk som tar naturen som alibi för deras åsikter. Naturen är inte längre en tvingande faktor.
Inlägg #118: Postat: 2002-09-19 15:52:00
psst.. forts.
Bronx, du är väldigt välformulerad men verkar inte ha någon större koll på läget. Men nu ska jag sluta skriva innan jag blir aggressiv.
Inlägg #119: Postat: 2002-09-20 09:07:00
bronx
Det märkliga är att ni bögar/flator alltid låter så tvärsäkra när ni "garanterar" att minsann det genetiska faktorn "är så stark" att det inte finns nån risk att majoritet av befolkning blir homos. Jag är säker på att min heterosexualitet beror både på biologi och miljö. Hade jag uppväxt i en miljö präglad av homos skulle det utan tveka ha påverkat min sexuella läggning.
Inlägg #120: Postat: 2002-09-20 09:12:00
bronx
Ungdomarnas trender, värderingar och livsåskådning präglas oerhört lätt av uppväxtmiljö, typ: föräldrar, grupptryck, kompisgänget och sist men inte minst av signaler från samhället och massmedia. Detta tycks ni helt ignorera, ty det viktigaste för er är att ert individuella behov tillfredsställs, konsekvenserna får väl andra i samhället ta hand om sen.
Showing page 6 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...